IDC: Prodej chytrých telefonů v západní Evropě vyrostl v roce 2014 o 6,2 %

K rekordním výsledkům došlo v kontextu nasyceného trhu mobilních telefonů, který celkově meziročně poklesl o 5,2 %.

IDC: Prodej chytrých telefonů v západní Evropě vyrostl v roce 2014 o 6,2 %



Podle zprávy společnosti IDC vykazoval západoevropský trh mobilních telefonů v roce 2014 známky nasycení. Celkem se zde za celý rok prodalo 174,1 milionu jednotek, což představuje meziroční pokles o 5,2 %. Na vině jsou však výhradně klasické telefony, jejichž prodej se meziročně propadl o 39 %.

Prodej chytrých telefonů naopak v meziročním srovnání vykázal růst a podíl těchto zařízení díky tomu dosáhl 84 % všech prodaných mobilních telefonů.

Chytrých telefonů se meziročně prodalo o 6,4 % více než v roce 2014 (145,8 milionu), zároveň vyrostla i celková hodnota (o 1,7 % na 62,7 miliardy dolarů).

Ačkoliv byl celkový trh [mobilních telefonů] poznamenán vysokou penetrací, segment chytrých telefonů dosáhl v roce 2014 rekordních výsledků, co se týče hodnoty i počtu prodaných kusů. V západní Evropě v současnosti chytrý telefon vlastní již sedm z deseti lidí,“ uvedl Francisco Jeronimo, ředitel výzkumu IDC pro evropský trh mobilních zařízení.

Největší podíl na růstu měl úspěch šesté generace iPhonu, rostoucí obliba phabletů a exploze nabídky zařízení pod 150 dolarů.

Na evropský trh v loni vstoupilo 28 nových značek, z nichž většina které staví svou strategii na cenově dostupných zařízeních. To usnadnilo přechod z klasického na chytrý telefon těm spotřebitelů, kteří dosud nebyli přesvědčeni o skutečné hodnotě chytrého zařízení,“ dodal Jeronimo.

Prodej phabletů vyrostl o 174 %

Zmíněné phablety tvořily v roce 2014 celkem 10 % všech prodaných chytrých telefonů. Ačkoliv jejich průměrná cena činila 669 dolarů, tedy podstatně více než jaká byla průměrná cena běžných chytrých telefonů (428 dolarů), prodej phabletů meziročně vystřelil o 174 % na 14,3 milionu. Přibližně 80 % prodaných phabletů neslo značku Samsung, Apple nebo LG.

Lídrem západoevropského trhu mobilních telefonů byl i v roce 2014 Samsung, ale jeho trůn se začíná kymácet. Výsledky prodeje telefonů této značky se propadly o 21 % a podíl Samsungu poklesl o více než pětinu.

Naopak druhý Apple prožil v západní Evropě příjemný rok a jeho výsledky zde vyrostly o bezmála 15 %.

Třetí skončila Nokia, resp. Microsoft, ale zde výsledky padaly ještě níž než u Samsungu, konkrétně o 23,9 %. Jen relativně těsně čtvrté proto zůstalo Sony. První pětici výrobců uzavřelo LG, přičemž obě posledně jmenované společnosti dosáhly jednociferného růstu.

Tabulka – Srovnání největších výrobců mobilních telefonů v západní Evropě za rok 2014 (miliony jednotek)

Výrobce

Prodej za 2014

Podíl v 2014

Prodej za 2013

Podíl v 2013

Meziroční změna

1. Samsung

61,4

35,3 %

77,7

42,3 %

-21 %

2. Apple

30,9

17,7 %

26,9

14,6 %

14,9 %

3. Nokia / Microsoft

19,7

11,3 %

25,9

14,1 %

-23,9 %

4. Sony

15,2

8,7 %

14,8

8,1 %

2,7 %

5. LG

8,7

5 %

8,1

4,4 %

7,4 %

6. ostatní

38,2

22 %

30,3

16,5 %

26,1 %

Celkem

174,1

100 %

183,7

100 %

-5,2 %

Zdroj: IDC

Graf – Meziroční srovnání podílů těchto výrobců

 

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © Aaron Amat - Fotolia.com

Komentáře