IDC: Prodej chytrých hodinek se ve druhém kvartálu propadl o 32 %, ale neděste se

Relativní nový trh má za sebou první meziroční propad, a hned skoro o třetinu. Na vině jsou vynikající výsledky Applu z předchozího roku, které nedokázal zopakovat. Ostatní výrobci výrazně rostli.

IDC: Prodej chytrých hodinek se ve druhém kvartálu propadl o 32 %, ale neděste se



Světový trh chytrých hodinek zaznamenal ve druhém kvartálu 2016 svůj první propad prodeje, a to bezmála o třetinu. Celkem se po světě během tohoto období prodalo 3,5 milionu chytrých hodinek, což představuje výrazný rozdíl oproti 5,1 milionu prodaných o rok dříve. Údaje přinesla pravidelná zpráva společnosti IDC.

Čtenář, jsa poslední dobou neustále ujišťován o tom, že prodej nositelné elektroniky v příštích letech prudce poroste (a jak píše samotné IDC, chytré hodinky mají jet v předvoji ) může být udiven. Třetinový meziroční propad však byl způsoben výjimečným druhým kvartálem loňského roku

Apple tehdy debutoval se svými hodinkami Apple Watch, koupěchtiví nadšenci vzali útokem Apple Story a výsledkem bylo 3,2 milionu prodaných kusů a okamžitá pozice světového lídra trhu se 72% podílem. Vzhledem k tomu, že Apple po roce prodává prakticky stále stejný produkt, bylo nemožné tento úspěch zopakovat.

Padá Apple, padá trh

Spotřebitelé už od počátku roku 2016 vyčkávají s nákupem chytrých hodinek v očekávání uvedení nových modelů. Nové funkce pro watchOS budou navíc uvedeny až ve druhém pololetí, díky čemuž zákazníci odkládají nákup Apple Watch,“ uvedl analytik Jitesh Ubrani s tím, že pokles výsledků Applu nutně přinese pokles celého trhu.

IDC si dále všímá stále ještě minimální přítomnosti výrobců klasických hodinek, byť zmiňuje vstup některých z nich, například Casia, Fossilu nebo Tag Heueru, na trh. Vzhledem k zavedeným značkám, distribuci a pochopitelně know-how však analytici očekávají, že by tradiční výrobci mohli v budoucnosti přispívat k růstu trhu.

Kromě Applu všichni velcí hráči silně rostli 

Pokud jde o výrobce, již zmíněný Apple zůstává ve vedení, byť se jeho podíl ztenčil z loňských 72 % na „pouhých“ 47 %. Zatímco Apple neprodal ani polovinu toho, co o rok dříve, ostatní velcí výrobci dosahovali dvouciferného růstu – druhý Samsung si například polepšil o 51 % a jeho tržní podíl se tak vrátil do dvouciferných čísel.

Nejlépe se dařilo třetímu Lenovu, které prodalo o 75 % chytrých hodinek než ve druhém kvartálu 2015. Čtvrté LG a pátý Garmin si polepšily přibližně o čtvrtinu, zbytek trhu naopak mírně ztrácel

Tabulka – Výsledky trhu chytrých hodinek (miliony jednotek)

Výrobce

Prodej

2Q16

Podíl

2Q16

Prodej

2Q15

Podíl

2Q15

Meziroč.

změna

1. Apple

1,6

47 %

3,6

72 %

-55 %

2. Samsung

0,6

16 %

0,4

7 %

51 %

3. Lenovo

0,3

9 %

0,2

3 %

75 %

4. LG

0,3

8 %

0,2

4 %

26 %

5. Garmin

0,1

4 %

0,1

2 %

25 %

ostatní

0,6

16 %

0,6

11 %

-1 %

Celkem

3,5

100 %

5,1

100 %

-32 %

Zdroj: IDC









Úvodní foto: Apple

Komentáře