IDC Predictions: V roce 2015 v ČR porostou výdaje na ICT o 0,6 %

Co IDC předvídá pro technologie a jejich dopad na byznys v letošním roce? Přinášíme souhrn informací z prezentace IDC Predictions 2015 - Digitální transformace podniku.

IDC Predictions: V roce 2015 v ČR porostou výdaje na ICT o 0,6 %



Dnešní realitu nejvýrazněji ovlivňuje a vystihuje přechod na tzv. třetí platformu technologického vývoje a inovací, který začal kolem roku 2006. S těmito slovy zahájil prezentaci IDC Predictions pro rok 2015 oblastní ředitel společnosti IDC ve střední a východní Evropě Jan Široký.

Jan Široký,oblastní ředitel společnosti IDC ve střední a východní Evropě Třetí platforma je postavená na cloudu, velkých datech, sociálních médiích a mobilitě, které působí společně i mezi sebou. Trend podle IDC pokračuje a bude akcelerovat, protože se na pilířích třetí platformy staví nová řešení, která budou převratně měnit způsob našeho života.

Pavel Roland, senior research manager, IDC CEMA, v návaznosti upozornil na stále častější kolize - střety starého a nového světa IT. Jako příklad hrozbu kolize dopravního Airbusu snepilotovaným dronem na Heathrow v prosinci 2014.

Nyní jsme podle Rolanda v rámci rozvoje třetí platformy ve fázi inovací. Světové výdaje na ICT mají letos růst o 3,8 % na 3,8 bilionu dolarů. V ČR podle IDC porostou letos výdaje na ICT o 0,6 % na 9,5 miliardy USD (pomalejší telco).

Třetí platforma bude podle Rolanda hybnou sílou digitální transformace i v dalších letech.

Mobilita, cloud, velká data a IoT

IDC očekává, že v roce 2015 budou smartphony a tablety generovat 40 % světového růstu výdajů na IT. Pavel Roland dodal, že růst potáhne především asijský region a značky Huawei, Lenovo, Xiami či ZTE.

Zároveň poroste počet prodaných nositelných zařízení. Jejich hlavní růst však přinese až vzestup aplikací v dalších dvou až třech letech.

Mobilní data budou největším a nejrychleji rostoucím segmentem telekomunikačních služeb na 536 mld. Dolarů. Růst počtu stažených mobilních aplikací zpomalí, ale i tak dosáhne 150 miliard.

V České republice trh tabletů odhadem IDC letos poroste o 13 % v kusech, chytré telefony o 12 % v kusech a mobilní data o 6 % ve výnosech.

Transformace cloudových služeb

Pavel Roland, senior research manager, IDC CEMAIDC pro následující rok očekává, že organizace budou zavádět v daleko větší míře cloudové služby a bude docházet ke konsolidaci hráčů a rozšiřování nabídky především v aplikacích, jejichž počet se má zdvojnásobit. Roland dodal, že můžeme očekávat vznik nečekaných partnerství (Microsoft a Salesforce, HP a AWS apod.).

V ČR růst cloudových služeb potáhnou hlavně aplikace – SaaS, a to především kancelářský software.

Velká data

Trh technologií pro velká data a analýzu má letos dosáhnout 125 miliard dolarů (za HW, SW i služby). Přitom trh technologií pro analýzu multimediálních dat (zvuk, obraz, video) se nejméně ztrojnásobí.

IDC očekává, že služby sběru a analýzy dat se nově zaměří na internet věcí. Letos podle IDC také nastává rok „strojového rozpoznávání a učení“, na které narazíme ve stále více zařízeních.

V ČR má letos růst oblast analýzy dat o 5 % ve výnosech a prodaný objem externích storage o 33 % v TB.

Internet věcí

Výdaje na IoT v roce 2015 přesáhou 1,7 bilionu dolarů, což je meziročně o 14 % více. Do roku 2020 má existovat až 30 miliard připojených věcí, a IoT tak bude podle IDC hrát v digitální transformaci zásadní roli.

Pavel Roland vysvětluje, že j de o další důležité téma po mobilitě a cloudu, i z toho důvodu, že s oběma úzce souvisí. Příkladem mohou být smart grids, či systémy chytrého parkování apod.

Co ještě urychlí inovace?

Za další akcelerátory inovací IDC považuje robotizaci (drony apod.), rozpoznávací systémy, které se učí z velkých dat (IBM Watson), přirozená rozhraní (UI v mobilních zařízeních, rozpoznávání řeči, gesta), 3D tisk (do 2020 bude údajně přes 10 % spotřebního zboží vyráběno na objednávku pomocí 3D tisku), přechod na bezpečnostní řešení optimalizovaná pro technologie 3. platformy.

Digitální transformace v retailu

Dalibor Šidlo, country manager IDC pro Česko a SlovenskoDigitální transformace na straně obchodníka vede k potřebě multi-channel prodeje. Zákazník si stále více informací zjišťuje on-line a stále více sdílí svůj názor na produkt, službu či prodejce na sociálních sítích.

„Neustále připojený zákazník“ bude podle IDC stimulovat hlavní odvětví k rozsáhlým investicím do digitální transformace.

Pavel Roland ukázal několik příkladů z retailu. Např. Tesco prodává přes QR kódy u obrázků zboží v metru, vznikají „internetové“ banky (mBank, Airbank, Zuno), které výrazně inovují internet banking.

Roland svou prezentaci uzavřel slovy: „digitalizace není cíl, je to cesta.“  Podle něj ti, kteří se jí rozhodnou využít, setrvají na trhu.

Zdroj: IDC, ChannelWorld








Úvodní foto: © buchachon - Fotolia.com

Komentáře