IDC: Globální trh WLAN produktů v prvním kvartálu stagnoval, na vině jsou spotřebitelé

Zatímco v podnikovém sektoru nákupy rostly a zákazníci nejčastěji sahali po moderních produktech podporujících standard 802.11ac, spotřebitelský segment vykázal meziroční pokles o 7 %.

IDC: Globální trh WLAN produktů v prvním kvartálu stagnoval, na vině jsou spotřebitelé



Globální trh produktů pro bezdrátové sítě (WLAN) vykázal v prvním čtvrtletí 2017 nepatrný pokles o 0,8 % na 2,15 miliardy dolarů. Podle analytiků ze společnosti IDC za to mohl spotřebitelský segment, který se propadl o 7 % na 930 milionů dolarů. Podnikový segment naopak vyrostl o 4,4 % na 1,24 miliardy dolarů.

Podniky posilují, spotřebitelé spí

I v letošním roce tak pokračuje trend výrazného rozdílu mezi oběma hlavními segmenty. Kromě celkové poptávky se liší i mírou rozšíření podpory standardu 802.11ac. Stále tak platí, že podniky nakupují pokročilejší zařízení, zatímco spotřebitelé tento rychlejší standard přijímají pomaleji.

V podnikové sféře tvořila příslušná zařízení bezmála 71 % z celkového objemu a postarala se o téměř 85 % příjmů výrobců, zatímco ve spotřebitelském segmentu tento standard odporovalo jen 28,6 % prodaných zařízení. IDC však zároveň hovoří o silném meziročním růstu jejich prodeje v kontextu jinak pokulhávajícího segmentu.

Rok 2017 bude zajímavý, trh ovlivní řada proměnných

Analytici z IDC hodnotí první kvartál opatrně. Na jednu stranu hovoří o slibných příležitostech spojených s digitální transformací, druhou vlnou standardu 802.11ac (toto platí především pro podniky) i konci životních cyklů starších zařízení, současně však poukazují na geopolitickou a ekonomickou nejistotu v některých regionech.

Nutnost digitální transformace se projevuje především na rozvojových trzích a posiluje růst v klíčových regionech. V roce 2017 budeme svědky zajímavé diverzity v regionálním vývoji, neboť ekonomická dynamika a celosvětová politická situace může způsobit volatilitu trhu IT,“ uvedl vedoucí výzkumu Petr Jírovský.

Z regionálního hlediska se skutečně dařilo především rozvojovým oblastem. Nejvyšší růst trhu vykázala Jižní Amerika (o 28,4 %) následovaná střední a východní Evropou (o 18,6 %) a Asií a Tichomořím bez Japonska (o 16,2 %). Samotné Japonsko hlásí růst o 11,1 %.

Další oblasti na tom byly hůře. Západní Evropa rostla pouze o 2,5 % a oblast Blízkého východu a Afriky jen o 2,2 %. Nejhůře pak dopadl nejrozvinutější světový region v podobě Severní Ameriky, kde se příjmy výrobců snížil meziročně o 2,8 % a tento faktor lze označit za hlavní příčinu stagnace globálního trhu.

Cisco je stále hegemonem, Huawei rostlo trojciferně

Pokud jde o výrobce, Cisco si udrželo své dominantní postavení a v prvním kvartálu drželo 43,3% podíl na světovém trhu, jakkoliv si meziročně mírně pohoršilo. Na druhém místě žebříčku se nachází Aruba-HPE se 16,2 %, což představuje meziroční zlepšení o několik procentních bodů.

Výrazně se dařilo Ubiquiti, které zaznamenalo meziroční nárůst příjmů o 47,5 % a po prvním kvartálu drželo 6,1 % trhu, čímž sesadilo Brocade-Ruckus ze třetího místa. Druhý jmenovaný výrobce naopak zaznamenal 22% propad příjmů a jeho tržní podíl se snížil na 5,2 %.

Pátou příčku pak obsadilo čínské Huawei, které opět projevilo svou pověstnou imunitu vůči situaci na trhu a meziročně si polepšilo o 229,7 %. Jeho tržní podíl po prvním kvartálu díky tomu činil 3,7 %.

Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců

 

Zdroj: IDC








Úvodní foto: © bagpereira - Fotolia.com

Komentáře