IDC: Globální trh tabletů zaznamenal koncem roku 2014 svůj vůbec první pokles

V posledním kvartálu roku 2014 trh meziročně poklesl o 3,2 %, za celý rok však stále mírně rostl o 4,4 %. Apple zůstává světovým lídrem, ale zaznamenal citelný propad.

IDC: Globální trh tabletů zaznamenal koncem roku 2014 svůj vůbec první pokles



Společnost IDC zveřejnila výsledky trhu tabletů za rok 2014 a jeho poslední čtvrtletí. To vstoupí do dějin jako první kvartál, v němž tablety zaznamenaly meziroční pokles, jakkoliv jen o mírné 3,2 %. Celkem se během tohoto období prodalo 76,1 milionu klasických tabletů a zařízení 2 v 1.

Za celý rok 2014 si trh při 229,6 milionu prodaných jednotek udržel meziročně pozitivní výsledek, ačkoliv růst o 4,4 % je jen stínem prudkého rozvoje dřívějších let.

Lídři se trápí

Trh tabletů má stále vysoké těžiště. Tím myslím to, že se spoléhá na to, že jej Apple a Samsung každý rok potáhnou kupředu,“ uvedl k výsledkům Jitesh Ubrani, analytik IDC pro oblast tabletů.

Jenže i když Apple rozšířil nabídku iPadů tím, že nechal na trhu starší modely a snížil cenu nejlevnějšího modelu na 249 dolarů, nestačilo to v kontextu nadšení z nového iPhonu na udržení poptávky. Potíže má i Samsung, protože levnější konkurence velmi rychle ukázala, že tablety střední a vyšší třídy zkrátka nejsou to pravé pro dnešní trh,“ dodal Ubrani.

Jeho slova potvrzuje tabulka výsledků největších světových dodavatelů tabletů. Apple i Samsung si ve čtvrtém kvartálu meziročně pohoršily o přibližně 18 %.

Další členové první pětice na tom však byli ještě hůře – výsledky Asusu se propadly o téměř 30 % a výsledky Amazonu o téměř 70 %. Pouze Lenovo dokázalo v kontextu klesajícího trhu růst (avšak z menších čísel).

„Bezejmenní“ vítězové

Tabulka s celoročními výsledky pak ukazuje na bezmála 15% propad výsledků Applu, který však přesto zůstává světovým lídrem s náskokem na druhý Samsung. Ten si meziročně polepšil o 1,1 % a splnil plán prodat přes 40 milionů tabletů.

S velkým odstupem následují Asus a Lenovo, dělící se o třetí místo. Podle jejich výsledků se však pouze potkaly na cestě opačnými směry. Prodej Asusu totiž poklesl o 5,5 %, zatímco Lenovo zazářilo s 43% růstem. První pětici roku 2014 pak uzavírá Amazon s nelichotivým 66% poklesem.

Pokud mají obě období, tedy celý rok 2014 a jeho poslední kvartál, nějakého vítěze, jsou to menší výrobci. Jejich výsledky byly v obou případech meziročně přibližně o třetinu lepší, zatímco řada největších hráčů stagnovala nebo se propadala.

Navzdory nepopiratelnému zpomalení trhu jsme stále přesvědčení, že prodej tabletů v roce 2015 poroste,“ dodává k výsledkům Jean Philippe Bouchard, ředitel výzkumu IDC v oblasti tabletů.

Nový operační systém od Microsoftu, obecný posun k větším úhlopříčkám a možnost nasazení nových produktivních řešení a technologických inovací do tabletů jsou faktory, které mohou trhu dosáhnout v letošním roce pozitivního vývoje.“

Tabulka 1 – Přehled největších výrobců tabletů ve 4. kvartálu 2014 (miliony jednotek)

Výrobce

Prodej za 4Q14

Podíl v 4Q14

Prodej za 4Q13

Podíl v 4Q13

Meziroční změna

1. Apple

21,4

28,1 %

26,0

33,1 %

-17,8 %

2. Samsung

11,0

14,5 %

13,5

17,2 %

-18,4 %

3. Lenovo

3,7

4,8 %

3,4

4,3 %

9,1 %

4. Asus

3,0

4,0 %

4,0

5,1 %

-24,9 %

5. Amazon

1,7

2,3 %

5,8

7,4 %

-69,9 %

ostatní

35.2

46.2 %

25,8

32,8 %

36,2 %

Celkem

76,1

100,0 %

78,6

100,0 %

-3,2 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Přehled největších výrobců tabletů v roce 2014 (miliony jednotek)

Výrobce

Prodej za 4Q14

Podíl v 4Q14

Prodej za 4Q13

Podíl v 4Q13

Meziroční změna

1. Apple

63,4

27,6 %

74,3

33,8 %

-14,6 %

2. Samsung

40,2

17,5 %

39,7

18,1 %

1,1 %

3. Asus

11,5

5,0 %

12,2

5,6 %

-5,5 %

4. Lenovo

11,2

4,9 %

7,8

3,5 %

43,5 %

5. Amazon

3,3

1,4 %

9,8

4,4 %

-66,4 %

ostatní

100,0

43,6 %

76,1

34,6 %

31,4 %

Celkem

229,6

100,0 %

219,9

100,0 %

4,4 %

Zdroj: IDC

Graf - Vývoj výsledků největších výrobců tabletů

 

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © pressmaster - Fotolia.com

Komentáře