Společnost IDC zveřejnila výsledky trhu tabletů za rok 2014 a jeho poslední čtvrtletí. To vstoupí do dějin jako první kvartál, v němž tablety zaznamenaly meziroční pokles, jakkoliv jen o mírné 3,2 %. Celkem se během tohoto období prodalo 76,1 milionu klasických tabletů a zařízení 2 v 1.
Za celý rok 2014 si trh při 229,6 milionu prodaných jednotek udržel meziročně pozitivní výsledek, ačkoliv růst o 4,4 % je jen stínem prudkého rozvoje dřívějších let.
Lídři se trápí
„Trh tabletů má stále vysoké těžiště. Tím myslím to, že se spoléhá na to, že jej Apple a Samsung každý rok potáhnou kupředu,“ uvedl k výsledkům Jitesh Ubrani, analytik IDC pro oblast tabletů.
„Jenže i když Apple rozšířil nabídku iPadů tím, že nechal na trhu starší modely a snížil cenu nejlevnějšího modelu na 249 dolarů, nestačilo to v kontextu nadšení z nového iPhonu na udržení poptávky. Potíže má i Samsung, protože levnější konkurence velmi rychle ukázala, že tablety střední a vyšší třídy zkrátka nejsou to pravé pro dnešní trh,“ dodal Ubrani.
Jeho slova potvrzuje tabulka výsledků největších světových dodavatelů tabletů. Apple i Samsung si ve čtvrtém kvartálu meziročně pohoršily o přibližně 18 %.
Další členové první pětice na tom však byli ještě hůře – výsledky Asusu se propadly o téměř 30 % a výsledky Amazonu o téměř 70 %. Pouze Lenovo dokázalo v kontextu klesajícího trhu růst (avšak z menších čísel).
„Bezejmenní“ vítězové
Tabulka s celoročními výsledky pak ukazuje na bezmála 15% propad výsledků Applu, který však přesto zůstává světovým lídrem s náskokem na druhý Samsung. Ten si meziročně polepšil o 1,1 % a splnil plán prodat přes 40 milionů tabletů.
S velkým odstupem následují Asus a Lenovo, dělící se o třetí místo. Podle jejich výsledků se však pouze potkaly na cestě opačnými směry. Prodej Asusu totiž poklesl o 5,5 %, zatímco Lenovo zazářilo s 43% růstem. První pětici roku 2014 pak uzavírá Amazon s nelichotivým 66% poklesem.
Pokud mají obě období, tedy celý rok 2014 a jeho poslední kvartál, nějakého vítěze, jsou to menší výrobci. Jejich výsledky byly v obou případech meziročně přibližně o třetinu lepší, zatímco řada největších hráčů stagnovala nebo se propadala.
„Navzdory nepopiratelnému zpomalení trhu jsme stále přesvědčení, že prodej tabletů v roce 2015 poroste,“ dodává k výsledkům Jean Philippe Bouchard, ředitel výzkumu IDC v oblasti tabletů.
„Nový operační systém od Microsoftu, obecný posun k větším úhlopříčkám a možnost nasazení nových produktivních řešení a technologických inovací do tabletů jsou faktory, které mohou trhu dosáhnout v letošním roce pozitivního vývoje.“
Tabulka 1 – Přehled největších výrobců tabletů ve 4. kvartálu 2014 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej za 4Q14 |
Podíl v 4Q14 |
Prodej za 4Q13 |
Podíl v 4Q13 |
Meziroční změna |
1. Apple |
21,4 |
28,1 % |
26,0 |
33,1 % |
-17,8 % |
2. Samsung |
11,0 |
14,5 % |
13,5 |
17,2 % |
-18,4 % |
3. Lenovo |
3,7 |
4,8 % |
3,4 |
4,3 % |
9,1 % |
4. Asus |
3,0 |
4,0 % |
4,0 |
5,1 % |
-24,9 % |
5. Amazon |
1,7 |
2,3 % |
5,8 |
7,4 % |
-69,9 % |
ostatní |
35.2 |
46.2 % |
25,8 |
32,8 % |
36,2 % |
Celkem |
76,1 |
100,0 % |
78,6 |
100,0 % |
-3,2 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Přehled největších výrobců tabletů v roce 2014 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej za 4Q14 |
Podíl v 4Q14 |
Prodej za 4Q13 |
Podíl v 4Q13 |
Meziroční změna |
1. Apple |
63,4 |
27,6 % |
74,3 |
33,8 % |
-14,6 % |
2. Samsung |
40,2 |
17,5 % |
39,7 |
18,1 % |
1,1 % |
3. Asus |
11,5 |
5,0 % |
12,2 |
5,6 % |
-5,5 % |
4. Lenovo |
11,2 |
4,9 % |
7,8 |
3,5 % |
43,5 % |
5. Amazon |
3,3 |
1,4 % |
9,8 |
4,4 % |
-66,4 % |
ostatní |
100,0 |
43,6 % |
76,1 |
34,6 % |
31,4 % |
Celkem |
229,6 |
100,0 % |
219,9 |
100,0 % |
4,4 % |
Zdroj: IDC
Graf - Vývoj výsledků největších výrobců tabletů
Zdroj: IDC