IDC: Globální trh tabletů ve druhém čtvrtletí klopýtal, čeká se na nové modely

Výsledky trhu tabletů ze druhého čtvrtletí 2017 vypovídají o pokračující konsolidaci trhu a propadu prodeje klasických modelů, ale také o krátkodobém přerušení růstu prodeje hybridních zařízení s klávesnicí. Podle analytiků to však neznamená, že by měl trh ztrácet optimismus.

IDC: Globální trh tabletů ve druhém čtvrtletí klopýtal, čeká se na nové modely



Společnost IDC zveřejnila analýzu vývoje globálního trhu tabletů ve druhém čtvrtletí 2017, ve kterém došlo ke 3,4% meziročnímu poklesu prodeje na 37,9 milionu kusů. Ihned dodejme, že tabletem je z pohledu IDC každé zařízení s komponenty pod displejem, tedy i hybridní modely s oddělitelnou klávesnicí.

Právě tato hybridní zařízení (2v1) v posledních kvartálech držela trh nad vodou, neboť období slávy klasických tabletů bez klávesnice dávno pominulo, ale IDC upozorňuje, že i prodej hybridních modelů zaznamenal ve druhém kvartálu pokles.

Analytik Jitesh Ubrani k tomu uvádí, že zařízení typu 2v1 nenaplnila očekávání a nenahradila konvertibilní notebooky, u kterých sice nejde klávesnice zcela oddělit, ale zároveň nabízejí širší možnosti natočení displeje než klasické notebooky.

Nebojte se, bude lépe

Přesto však není důvod k panice a IDC stále očekává, že druhé pololetí přinese opětovný růst v této kategorii díky nové generaci modelů iPad Pro a Surface od Applu a Microsoftu, stejně jako díky očekávanému spojení platforem Windows a ARM.

Dalším trendem hodným zmínky je konsolidace trhu. Zatímco většina velkých výrobců tabletů rostla, menší „bezejmenní“ hráči mají potíže se získáváním zákazníků a podle analytiků začínají obracet svou pozornost k jiným segmentům. Tento trend má pokračovat i do budoucna.

„Trh tabletů se svým způsobem proměnil v závod, ve kterém se rozhodne, zda růst hybridního segmentu dokáže vyrovnat dlouhodobý propad klasického segmentu. Z tohoto hlediska existuje řada důvodů, proč hledět s optimismem vstříc druhému pololetí,“ uvedl vedoucí výzkumu Linn Huag.

Lenovo nestíhalo, Amazon je skokanem čtvrtletí

Pokud jde o pořadí výrobců, Apple zaznamenal velmi dobré výsledky prodeje iPadů, jeho tržní podíl vyrostl ze 25 % na 30 % a výrobce si díky tomu upevnil své vedení. Druhý Samsung naopak stagnoval a prodal prakticky stejný počet tabletů jako o rok dříve.

Huawei opět projevilo svou pověstnou imunitu vůči celkové situaci na trhu a meziročně si polepšilo o 47,1 %, ovšem ani to nestačilo na nejlepší výsledek v první pětici, neboť čtvrtý Amazon dokázal prodat o 51,7 % více tabletů než o rok dříve.

Tabulku uzavírá Lenovo, kterému se podle IDC sice dařilo v oblasti hybridních modelů, ale přesto si meziročně pohoršilo o 15,6 %. Zbytek výrobců kolektivně zaznamenal 24,6% propad, což podtrhuje výše zmíněnou konsolidaci trhu.

Tabulka – Výsledky globálního trhu tabletů (miliony kusů)

Výrobce

Prodej

2Q17

Podíl

2Q17

Prodej

2Q16

Podíl

2Q16

Meziroč.

změna

1. Apple

11,4

30,1 %

10,0

25,4 %

14,7 %

2. Samsung

6,0

15,8 %

6,0

15,4 %

-0,8 %

3. Huawei

3,0

8,0 %

2,1

5,3 %

47,1 %

4. Amazon

2,4

6,4 %

1,6

4,1 %

51,7 %

5. Lenovo

2,2

5,7 %

2,5

6,5 %

-14,6 %

ostatní

12,9

33,9 %

17,0

43,4 %

-24,6 %

Celkem

37,9

100,0 %

39,3

100,0 %

-3,4 %

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © Raisa Kanareva - Fotolia.com

Komentáře