Zpráva společnosti IDC za první kvartál 2017 nepotěší výrobce ani prodejce tabletů – globální trh pokračoval v sestupném trendu a 36,2 milionu kusů prodaných během sledovaného období představovalo meziroční pokles o 8,5 %. Výsledky prodeje se snížily již podesáté v řadě.
IDC poukazuje na výrazný rozdíl mezi dvěma hlavními kategoriemi tabletů – zatímco prodej hybridních zařízení s oddělitelnou klávesnicí pokračoval v růstu, poptávka po tradičních tabletech bez klávesnice strmě padá a dny jejich slávy jsou zřejmě nenávratně pryč.
„Růst trhu tabletů mezi lety 2010 a 2013 byl v kontextu jiných spotřebitelských segmentů naprosto nevídaný, ale nyní se zdá, že se spotřebitelé z řady důvodů zdráhají nakupovat nová zařízení,“ uvedl viceprezident IDC Ryan Reith.
Tablety stojí, telefony jednou
Mezi tyto důvody IDC řadí především rostoucí možnosti, jež nabízejí chytré telefony. Je nutno dodat, že pokračující vývoj v tomto segmentu došel tak daleko, že telefony překonávají tablety prakticky ve všech ohledech s výjimkou velikosti displeje. Klasické tablety oproti tomu nabízejí (obecně) prakticky totéž, co první iPad z roku 2010.
Ačkoliv je osud tabletů bez klávesnice prakticky zpečetěn, podle IDC bude zajímavé sledovat souboj mezi hybridními tablety a konvertibilními PC. Dodáváme, že tento souboj bude zajímavý především statisticky, neboť rozdíl ve funkcích mezi oběma typy zařízení postupně mizí a skutečně se liší pouze možností zcela oddělit klávesnici.
Apple vykázal dvouciferný propad, Huawei má imunitu
Apple vstoupil do nového roku jako lídr trhu, ale výsledky prodeje iPadů mu nemohou dělat radost. Pokles výsledků o 13 % byl zdaleka nejhorší v první pětici a jestliže o rok dříve prodal Apple téměř tolik tabletů, jako následující čtyři výrobci dohromady, letos to již neplatilo.
Druhý Samsung dopadl výrazně lépe a jeho výsledky se držely okolo 6 milionů prodaných tabletů při celkovém poklesu o 1,1 %. Vítězem prvního kvartálu se ovšem stalo Huawei, které opět projevilo svou pověstnou imunitu vůči tržním trendům a meziročně si polepšilo o 31,7 %.
Čtvrté místo pak obsadil Amazon se svými levnými tablety, resp. čtečkami Kindle Fire. Ani jemu se však nevyhnul mírný pokles prodeje, konkrétně o 1,8 %. První pětici doplňuje Lenovo, které si meziročně pohoršilo o 3,8 %.
Tabulka – Výsledky globálního trhu tabletů (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 1Q17 |
Podíl 1Q17 |
Prodej 1Q16 |
Podíl 1Q16 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
8,9 |
24,6% |
10,3 |
25,9% |
-13,0% |
2. Samsung |
6,0 |
16,5 % |
6,0 |
15,2 % |
-1,1 % |
3. Huawei |
2,7 |
7,4 % |
2,0 |
5,1 % |
31,7 % |
4. Amazon |
2,2 |
6,0% |
2,2 |
5,6% |
-1,8% |
5. Lenovo |
2,1 |
5,7 % |
2,2 |
5,5% |
-3,8% |
ostatní |
14,4 |
39,8 % |
16,9 |
42,7 % |
-14,7 % |
Celkem |
36,2 |
100,0 % |
39,6 |
100,0 % |
-8,5 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj podílů největších výrobců tabletů
Zdroj: IDC