IDC: Globální trh tabletů opět poklesl, trpěli hlavně menší výrobci

Zatímco z výsledků první pětice výrobců by se mohlo zdát, že je vše v pořádku, menší hráči prodali ve třetím kvartálu o čtvrtinu méně tabletů než před rokem. IDC si současně všímá poklesu zájmu o hybridní modely.

IDC: Globální trh tabletů opět poklesl, trpěli hlavně menší výrobci



Podle analýzy společnosti IDC se ve třetím kvartálu 2017 celosvětově prodalo 40 milionů tabletů, což představuje meziroční pokles o 5,4 %. Trh tak uzavřel třetí rok nepřetržitého poklesu prodeje a podle analytiků si těžko hledá cestu mezi rostoucí poptávkou po chytrých telefonech a stabilizací trhu PC.

A zřejmě nebude lépe. Spotřebitelé dávají podle IDC přednost levnějším klasickým tabletům, ovšem ve většině případů se jedná o nákup zařízení, jež má nahradit starší model. Úplně nových uživatelů se podle analytiků najde na trhu jen málo a existující uživatelská základna se má v následujících letech ztenčovat.

Ústup hybridních tabletů

Za naději trhu se v uplynulých letech označovaly hybridní tablety, tedy modely s oddělitelnou hardwarovou klávesnicí. Růst prodeje v tomto dílčím segmentu však podle analytiků zpomaluje a jedinými výrobci, kteří tato zařízení dodávají na trh ve větším počtu, jsou Apple a Microsoft.

Ostatní firmy se spíše vydaly cestou konvertibilních notebooků, tedy zařízení s flexibilnějšími možnostmi natočení displeje než u běžného notebooku, ovšem bez možnosti jeho úplného oddělení od klávesnice. Navíc se zdá, že jim dávají přednost i samotní uživatelé.

IDC uvádí, že v jeho nedávné spotřebitelské studii odpověděla výrazná většina uživatelů hybridních tabletů i konvertibilních notebooků, že by známým doporučila spíše nákup konvertibilního modelu. Letošní vánoční sezóna by tedy mohla podle IDC rozhodnout o celkovém osudu a budoucnosti hybridních tabletů.

Rostli všichni kromě Samsungu

Při pohledu na prvních pět příček žebříčku výrobců by se přitom mohlo zdát, že nacházíme trh ve skvělé kondici. S výjimkou v pořadí druhého Samsungu, který zaznamenal pokles výsledků o necelých 8 %, se totiž všem velkým hráčům dařilo a někteří dokonce rostli o výrazná dvouciferná procenta.

Lídr trhu Apple si ve třetím kvartálu polepšil o 11,4 % a jeho tržní podíl překonal hranici jedné čtvrtiny, třetí Amazon pak díky své agresivní strategii a zaměření na levné modely vyrostl o bezmála 39 %. O čtvrtou příčku se pak podělily společnosti Huawei a Lenovo, které vyrostly o 18,8 %, resp. 8,9 %.

Pravou příčinu celkového poklesu trhu však najdeme níže. Souhrnné výsledky menších výrobců se totiž meziročně propadly o 26,3 % a začíná být jasné, že na trhu tabletů není místo pro „malé ryby“. Naopak lze očekávat pokračování této výrazné konsolidace, která způsobí odchod řady menších výrobců a nechá velké hráče, aby se poprali o zbývající uživatele.

Tabulka – Výsledky globálního trhu tabletů (miliony kusů)

Výrobce

Prodej

3Q17

Podíl

3Q17

Prodej

3Q16

Podíl

3Q16

Meziroč.

změna

1. Apple

10,3

25,8 %

9,3

21,9 %

11,4 %

2. Samsung

6,0

15,0 %

6,5

15,4 %

-7,9 %

3. Amazon

4,4

10,9 %

3,1

7,5 %

38,7 %

4. Huawei

3,0

7,5 %

2,5

6,0 %

18,8 %

4. Lenovo

3,0

7,4 %

2,7

6,5 %

8,9 %

ostatní

13,3

33,3 %

18,1

42,8 %

-26,3 %

Celkem

40,0

100,0 %

42,3

100,0 %

-5,4 %

Zdroj: IDC

Graf – Kvartální vývoj tržních podílů

IDC tablety 3Q17

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © pressmaster - Fotolia.com

Komentáře