Společnost IDC zveřenila údaje o vývoji trhu PC ve třetím čtvrtletí 2014, kdy došlo k 1,7% celosvětovému poklesu ve srovnání se stejným období roku 2013. Celkem se na světě prodalo 78,5 milionu jednotek. IDC původně předpovídalo horší vývoj, očekávajíc 4,1% pokles.
Trendy, které hrály roli během druhého kvartálu, měly na trh vliv během toho třetího. O růst prvních tří výrobců se postaraly především PC prodaná do podnikové sféry. O konsolidaci trhu se postaral i pokles cen směrem k tabletům a roli hrály i chromebooky, které v určitých oblastech posilovaly spotřebitelskou poptávku.
„Ačkoliv prodej nepoklesl tak, jak jsme se obávali, tyto předběžné výsledky přesto poukazují na to, že 3Q 2014 byl jedním ze slabších třetích kvartálů z hlediska mezičtvrtletního růstu. Třetí kvartál je obecně ve znamení nákupů PC před návratem do školy nebo obnovování vybavení ve firmách, přičemž letos byl prodej v obou případech slabší,“ uvedl Jay Chou, analytik IDC pro oblast PC.
„Současný růst levnějších zařízení, jakkoliv je povzbuzující v krátkodobém horizontu, budí obavy ohledně dlouhodobé schopnosti výrobců zůstat v oblasti PC,“ dodal.
Rozvojové trhy klesaly, EMEA rostla
Z geografického hlediska trh táhly rozvinuté trhy, zejména Severní Amerika a určité části Evropy. Podle IDC za tím (kromě již doznívajícího XP efektu) stály lepšící se ekonomické vyhlídky, nasycenost uživatelské základny tablety nebo rozšíření nabídky cenově dostupných zařízení. Naopak rozvojové trhy ve třetím kvartálu zklamaly.
Region EMEA zaznamenal celkově pozitivní růst, vzhledem k blížící se vánoční sezóně. Zásluhu na výsledku měly levné notebooky s operačním systémem Windows 8.1 with Bing. K růstu ovšem došlo pouze díky výsledkům oblasti západní Evropy. Podregion CEMA zaznamenal negativní vývoj vzhledem k řadě politických a ekonomických důvodů.
Lenovo upevnilo vedení, Asus vypadl z první pětky
Mezi výrobci si Lenovo nejen udrželo, ale ještě posílilo vedoucí postavení na globálním trhu, když díky 11,2% růstu dosáhlo 20% tržního podílu. Druhou příčku si udrželo HP (5,1% růst) a třetí Dell (9,7%). Nejvíce během třetího kvartálu posílil čtvrtý Acer (11,4% růst), ale jeho tržní podíl je pouze jednociferný.
Na páté příčce se nově objevil Apple, který díky bezmála 9% růstu sesadil Asus, který se zde pravidelně objevoval během uplynulých kvartálů.
Za pozornost stojí „čištění“ trhu od menších výrobců. Zatímco všem společnostem z první pětky rostla meziročně čísla prodeje, souhrnný prodej zbytku hráčů na trhu se propadl o bezmála 18 %.
Tabulka – Srovnání největších výrobců PC (tisíce jednotek)
Výrobce |
Prodej v 3Q14 |
Podíl v 3Q14 |
Prodej v 3Q13 |
Podíl v 3Q13 |
Meziroční změna |
1. Lenovo |
15 707 |
20,0 % |
14 130 |
17,7 % |
11,2 % |
2. HP |
14 729 |
18,8 % |
14 016 |
17,5 % |
5,1 % |
3. Dell |
10 442 |
13,3 % |
9 517 |
11,9 % |
9,7 % |
4. Acer |
6 632 |
8,4 % |
5 952 |
7,4 % |
11,4 % |
5. Apple |
4 982 |
6,3 % |
4 577 |
5,7 % |
8,9 % |
ostatní |
26 026 |
33,1 % |
31 714 |
39,7 % |
-17,9 % |
Celkem |
78 519 |
100,0 % |
79 905 |
100,0 % |
-1,7 % |
Zdroj: IDC
Infografika – Vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC