IDC: Globální trh nositelné elektroniky vyrostl v roce 2015 o 172 %

Mladý trh je tak dynamický, že ani bezmála 100% růst prodejních výsledků nestačí na udržení tržního podílu. Analytici navíc uvádějí, že na trhu je stále ještě místo pro nové výrobce, typy zařízení a možnosti jejich využití.

IDC: Globální trh nositelné elektroniky vyrostl v roce 2015 o 172 %



Růst poptávky po fitness náramcích a nástup chytrých hodinek Apple Watch vedly podle analytiků z IDC k vysokému růstu globálního trhu nositelné elektroniky ve čtvrtém kvartálu roku 2015.

Celkem 27,4 milionu kusů prodaných během tohoto čtvrtletí představuje meziroční nárůst o 127 %. Za celý rok se pak prodalo 78,1 milionu kusů nositelné elektroniky, což je o 172 % více než v roce 2014.

Trojciferný růst vypovídá o rostoucím zájmu o nositelnou elektroniku, a to jak ze strany uživatelů, tak ze strany výrobců. Ukazuje se, že už nejde o produkty pro technofily a jiné nadšence, ale že již obstojí i na masovém trhu,“ uvedl ředitel výzkumu IDC Ramon Llamas.

Na druhou stranu, všeobecného rozšíření se nositelná elektronika ještě nedočkala což znamená, že na trhu zbývá ještě spousta místa – pro nové výrobce, typy zařízení, aplikace a způsoby využití. Tato skutečnost přispěje k dalšímu rozvoji trhu,“ dodal Llamas.

Ani téměř 100% růst nestačí

Podle Llamase je prakticky zaručeno, že bude docházet k dalšímu vývoji a inovacím, neboť kopírování existujících konceptů brzy přestane stačit. Koncoví uživatelé očekávají lepší produkty a nové aplikace. 

Podle dalšího analytika IDC Jiteshe Ubraniho bude velkou roli hrát móda a design, což lze spatřit na příkladu úspěšného Applu. Zároveň se podle něj dá očekávat rozvoj produktů nošených jinde než na zápěstí.

Lídrem globálního trhu byl i v roce 2015 Fitbit, byť se jeho silný 37,9% podíl z roku 2014 smrskl na „pouhých“ 27 %. Meziroční růst prodeje o více než 90 % je v případě mladého a dynamického segmentu nositelné elektroniky málo.

Hodně je naopak 952 % - právě o tolik se v loni meziročně zvýšil prodej náramků od Xiaomi, jehož tržní podíl vyskočil ze 4 % na 15,4 %, což mu zaručilo těsné druhé místo.

Na záda mu totiž dýchá Apple, který prodal jen o 400 tisíc kusů méně – ovšem stačil mu na to necelý rok a jeho Apple Watch jsou chytré hodinky s velmi prémiovou cenovkou.

Na čtvrtém místě skončil Garmin se svým širokým portfoliem produktů pro sportovce. Garmin dosáhl ve srovnání s rokem 2014 zvýšení prodeje o slušných 61 %, ale jak jsme již říkali – v této oblasti je to málo.

Ještě hůře pak dopadl pátý Samsung, druhý člen první pětice, který prodává chytré hodinky – jeho výsledky se zvedly jen o 18,5 % a tržní podíl se v důsledku toho propadl z 9,2 % na pouhá 4 %.

Tabulka 1 - Výsledky trhu za 4. kvartál 2015 (miliony kusů) 

Výrobce

Prodej

4Q15

Podíl

4Q15

Prodej

4Q14

Podíl

4Q14

Meziroč.

změna

1. Fitbit

8,1

29,5 %

5,3

43,9 %

52,8 %

2. Apple

4,1

15,0 %

-

-

-

3. Xiaomi

2,7

9,7 %

0,7

6,2 %

258,5 %

4. Samsung

1,3

4,9 %

0,8

6,7 %

65,0 %

5. Garmin

1,0

3,5 %

0,6

5,3 %

48,2 %

ostatní

10,3

37,4 %

4,6

38,0 %

123,7 %

Celkem

27,4

100,0%

12,1

100,0%

126,9 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 - Výsledky trhu za celý rok 2015 (miliony kusů) 

Výrobce

Prodej

2015

Podíl

2015

Prodej

2014

Podíl

2014

Meziroč.

změna

1. Fitbit

21,0

26,9 %

10,9

37,9 %

93,2 %

2. Xiaomi

12,0

15,4 %

1,1

4,0 %

951,8 %

3. Apple

11,6

14,9 %

-

-

-

4. Garmin

3,3

4,2 %

2,0

7,1 %

60,9 %

5. Samsung

3,1

4,0 %

2,7

9,2 %

18,5 %

Ostatní

27,0

34,5 %

12,0

41,9 %

124,0 %

Celkem

78,1

100,0 %

28,8

100,0 %

171,6 %

Zdroj: IDC

Graf - Vývoj tržních podílů výrobců

 

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © djvstock - Fotolia.com

Komentáře