IDC: Během příštího roku a půl silně vzroste poptávka po tabletech s klávesnicí

Prodej tabletů klesá již čtvrtý kvartál za sebou, ve třetím čtvrtletí konkrétně o 12,6 %. Podle IDC však konečně uzrála doba pro nástup zařízení s oddělitelnou hardwarovou klávesnicí.

IDC: Během příštího roku a půl silně vzroste poptávka po tabletech s klávesnicí



Podle nejnovější zprávy společnosti IDC pokračoval i ve třetím kvartálu 2015 pokles globálního prodeje tabletů. Celkem 48,7 milionu jednotek prodaných během sledovaného období představuje snížení o 12,6 %. Výsledky klesaly již čtvrtý kvartál po sobě.

Tato situace podle analytiků reflektuje potíže, se kterými se trh tabletů v současnosti potýká. Příčinu poklesu IDC vidí především v nasycení rozvinutých trhů. S více než 100 miliony aktivních tabletů v Severní Americe, západní Evropě i regionu APAC zásadně ubývá příležitostí pro prodej. Nepomáhá ani to, že uživatelé jsou věrní svým starým zařízením a oddalují nákup nových.

Budoucnost má podobu hardwarové klávesnice

Jsme přesvědčeni, že tradiční tablet má ve světě osobních zařízení pořád své místo,“ uvedl programový ředitel IDC Ryan Reith, ale ihned dodal: „Ovšem s tím, jak roste uživatelská základna chytrých telefonů a tato zařízení jsou stále větší a výkonnější, mizí poptávka po tabletech s menší úhlopříčkou. Vzhledem k poklesu prodeje, který trvá již čtyři kvartály, se zdá, že se trh nachází v přechodném období.“

Výrobci na tuto situaci podle IDC reagují zvýšeným zájmem o segment zařízení 2 v 1, tedy tabletů s oddělitelnou hardwarovou klávesnicí. Podíl těchto zařízení v rámci segmentu tabletů zatím dosahuje jen jednociferných procent, ale tato situace podle IDC nepotrvá dlouho – během příštích 18 měsíců analytici očekávají zásadní nárůst poptávky.

První generace tabletů s klávesnicí nedokázala zaujmout, protože s sebou přinášela příliš mnoho kompromisů v oblasti operačních systémů nebo hardwarové výbavy a jen malé množství spotřebitelů a podniků je bylo ochotno přijmout,“ vysvětlil programový viceprezident IDC Tom Mainelli.

Zařízení, která se na trh dostávají v současné době představují jasnou evoluci softwaru i hardwaru a my očekáváme, že si v blízké budoucnosti najdou cestu k domácím uživatelům i profesionálům,“ dodal Mainelli.

Lenovo poskočilo na třetí místo

Apple si i ve třetím kvartálu udržel první pozici světového žebříčku, ale doby, kdy byl iPad králem tabletů jsou pryč a výsledky stále klesají, v tomto případě bezmála o pětinu. O něco lépe se dařilo druhému Samsungu, ale i jeho výsledky poklesly silněji než celkový trh.

V rámci možností velmi úspěšné bylo naopak Lenovo, jehož výsledky stagnovaly lehce nad nulou a díky tomu se dostaly na třetí místo, odkud sesadilo Asus, který si naopak meziročně pohoršil o více než 40 %.

První pětici uzavírá Huawei, které si meziročně polepšilo o velmi silných 148 %, a to zejména díky orientace na tablety s podporou mobilních sítí. Více než dvě třetiny modelů od Huawei mají slot pro SIM kartu, což podle IDC oceňují zejména uživatelé na trzích s horší dostupností širokopásmového připojení.

Tabulka – Výsledky největších globálních výrobců tabletů (miliony jednotek)

Výrobce

Prodej 3Q15

Podil 3Q15

Prodej 3Q14

Podíl 3Q14

Meziroč. změna

1. Apple

9,9

20,3 %

12,3

22,1 %

-19,7 %

2. Samsung

8,0

16,5 %

9,7

17,4 %

-17,1 %

3. Lenovo

3,1

6,3 %

3,1

5,5 %

0,9 %

4. Asus

1,9

4,0 %

3,4

6,1 %

-43,4 %

5. Huawei

1,8

3,7 %

0,7

1,3 %

147,9 %

ostatní

23,9

49,1 %

26,4

47,5 %

-9,6 %

Celkem

48,7

100,0 %

55,7

100,0 %

-12,6 %

Zdroj: IDC

Graf – Výsledky globálního trhu v uplynulých kvartálech

 

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © pressmaster - Fotolia.com

Komentáře