Společnost IDC ve své nejnovější analýze hovoří o nečekaně nízkém prodeji chytrých telefonů ve čtvrtém kvartálu 2017. Celkem se v závěru roku celosvětově prodalo 403,5 milionu těchto zařízení, což představuje meziroční pokles o 6,3 %.
Tento výsledek se negativně projevil i na výsledcích za celý loňský rok. Celkově prodaných 1,472 miliardy chytrých telefonů představuje prakticky totožný výsledek jako v roce 2016, resp. o několik promile nižší.
Nové telefony jsou prostě příliš dobré
Čím to? Analytici naznačují, že to výrobci paradoxně trochu přehnali s výbavou svých vlajkových lodí. Displeje přes celou přední stranu, pokročilé biometrické přihlašování nebo vestavěná umělá inteligence zvyšují cenu zařízení do té míry, že se spotřebitelé rozhodli raději vyčkávat.
IDC si naopak všímá zvýšeného zájmu o předchozí generace vlajkových lodí, které nyní stojí méně a stále nabízejí lákavé vlastnosti. Výrazným trendem poslední doby je podle analytiků také rozšiřování portfolií výrobců s cílem oslovit co nejširší publikum.
Trh zároveň vykazuje známky pokračující konsolidace. Segment cenově dostupných zařízení obsadily značky Honor, Vivo, Xiaomi nebo Oppo, zatímco prémiový segment drží trojice Apple, Samsung a Huawei. Menší hráči mají potíže se v této situaci prosadit a jejich výsledky klesají.
Trápící se lídři a velký návrat Xiaomi
Když už jsme u klesajících výsledků, pohled na tabulku za čtvrtý kvartál je poměrně tristní. Všichni velcí hráči (s jednou výraznou výjimkou) zaznamenali v tomto období meziroční snížení prodeje.
Lídrem trhu byl ve čtvrtém kvartálu Apple, který si pohoršil „jen“ o 1,3 %, zatímco druhý Samsung poklesl o 4,4 %. Apple sice zvítězil i ve stejném období roku 2016, ale rozdíl ve výsledcích byl tehdy těsnější.
Pokles se nevyhnul ani třetímu Huawei, které ztratilo svou pověstnou imunitu vůči celkové situaci na trhu. Časy, kdy byl čínský výrobce schopen růst o dvouciferná procenta navzdory klesajícímu trhu jsou zřejmě u konce.
Slavit naopak může čtvrté Xiaomi, které si v závěru loňského roku meziročně polepšilo o 96,9 % a vrátilo se do první pětice, odkud vytlačilo značku Vivo. Páté Oppo pak nenavázalo na svůj dřívější silný růst a jeho 13,2% byl nejhorším výsledkem mezi velkými hráči.
Samsung zůstal jedničkou za celý rok
Pokud jde o celý rok 2017, lídrem trhu zůstal Samsung, který si oproti roku 2016 polepšil o 1,9 %, zatímco druhý Apple vyrostl pouze o 0,2 %. Růst jejich čínské konkurence pak výrazně zpomalil: Huawei, které o rok dříve vyrostlo o 30 %, tentokrát nepokořilo ani 10% hranici.
Ještě markantnější rozdíl je vidět u Oppa, které v roce 2016 dokázalo vyrůst o 116,6 %, zatímco nyní jeho tempo zpomalilo na „pouhých“ 12 %. I v celoročním přehledu je pak vidět velký návrat Xiaomi, které si díky 74,5 % růstu zajistilo pátou pozici.
Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu chytrých telefonů za 4. kvartál 2017 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q17 |
Podíl 4Q17 |
Prodej 4Q16 |
Podíl 4Q16 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
77,3 |
19,2 % |
78,3 |
18,2 % |
-1,3 % |
2. Samsung |
74,1 |
18,4 % |
77,5 |
18,0 % |
-4,4 % |
3. Huawei |
41,0 |
10,2 % |
45,4 |
10,5 % |
-9,7 % |
4. Xiaomi |
28,1 |
7,0 % |
14,3 |
3,3 % |
96,9 % |
5. Oppo |
27,4 |
6,8 % |
31,6 |
7,3 % |
-13,2 % |
ostatní |
151,3 |
38,6 % |
183,7 |
42,7 % |
-17,6 % |
Celkem |
403,5 |
100,0 % |
430,7 |
100,0 % |
-6,3 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chytrých telefonů za celý rok 2017 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2017 |
Podíl 2017 |
Prodej 2016 |
Podíl 2016 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
317,3 |
21,6 % |
311,4 |
21,1 % |
1,9 % |
2. Apple |
215,8 |
14,7 % |
215,4 |
14,6 % |
0,2 % |
3. Huawei |
153,1 |
10,4 % |
139,3 |
9,5 % |
9,9 % |
4. Oppo |
111,8 |
7,6 % |
99,8 |
6,8 % |
12,0 % |
5. Xiaomi |
92,4 |
6,3 % |
53,0 |
3,6 % |
74,5 % |
ostatní |
577,7 |
39,5 % |
654,5 |
44,4 % |
-11,7 % |
Celkem |
1 472,4 |
100,0 % |
1 473,4 |
100.0 % |
-0,1 % |
Zdroj: IDC