Hitem on-line nákupů zůstává elektronika, zákazník si ji nejprve prohlédne naživo

Výzkum agentury Data Collect pro společnost Mail Step ukázal, že Češi rádi nakupují elektroniku on-line, ale velmi často tomu předchází využití služeb srovnávačů a prohlídka zboží v kamenné prodejně.

Hitem on-line nákupů zůstává elektronika, zákazník si ji nejprve prohlédne naživo



Společnost Mail Step zveřejnila výsledky předvánočního průzkumu, který pro ni provedla agentura Data Collect. Výsledky ukazují, že hitem českých e-shopů zůstává zboží z kategorií elektro a oblečení, které on-line nakupuje 70 %, respektive 44 % nakupujících.

Výzkum dále ukázal, že vybrané zboží si Češi většinou nekoupí v prvním e-shopu, na který narazí ─ 83 % respondentů průzkumu si vybírá e-shop podle internetových srovnávačů cen, přičemž více než 44 % to dělá vždy, nebo téměř vždy.

Téměř 73 % respondentů si některé druhy výrobků navíc raději vyzkouší předem v kamenném obchodě, než aby kupovali pomyslného zajíce v pytli. Podle Mail Stepu se toto týká především elektroniky, oblečení a kosmetiky.

Třetina má zkušenosti s poškozeným zbožím

To, jakým způsobem a jak kvalitně je zboží zabaleno, hodnotí jako důležité necelých 70 % respondentů. Ti, kteří mají špatnou zkušenost s dodaným zbožím, které jim přišlo poškozené, se domnívají, že škoda vznikla při přepravě (68 %). S poškozenou zásilkou se setkala necelá třetina respondentů, opakovaně se to však přihodilo jen 2 %.

Z průzkumu také vyplynulo, že ekologické balení by zákazníci příliš neocenili, pokud by si za něj museli připlatit. Byť by se jednalo jen o drobný příplatek, neupřednostnila by takový e-shop ani třetina dotázaných.

Znovu se ukazuje, jak důležitým faktorem je pro české klienty cena. Velmi rádi by totiž dostali co nejvíce služeb za co nejnižší částku, nicméně někdy je třeba za vyšší kvalitu zaplatit,“ uvedl ředitel Mail Stepu Jan Rozlivka.

Ačkoliv Češi příliš nehledí na ekologii, ohledně výběru e-shopu jsou patrioti. Průzkum ukázal, že 51 % respondentů preferuje tuzemské obchody. Pokud už hledají zboží v zahraničních e-shopech, je to proto, že požadovanou věc nenašli v Česku (14 %), nebo právě kvůli nižší ceně (23 %).

Graf 1 – Míra využívání srovnávačů cen

Mail Step - využívání srovnávačů

Zdroj: Mail Step

Graf 2 – Zkušenosti s doručením poškozeného zboží

Mail Step - poškozené zásilky

Zdroj: Mail Step


Výzkumu se zúčastnilo 1000 respondentů představujících reprezentativní vzorek české internetové populace.

Zdroj: Mail Step








Úvodní foto: © Art Allianz - Fotolia.com

Komentáře