GfK: Západoevropský trh technického zboží vyrostl ve 2. čtvrtletí 2014 o 1,1 %

Trh dosáhl obratu překračujícího 44,9 miliardy euro. Pozitivní náznaky z prvního kvartálu se podle GfK přetavily ve hmatatelný růst.

GfK: Západoevropský trh technického zboží vyrostl ve 2. čtvrtletí 2014 o 1,1 %



Podle výsledků šetření GfK Temax Western Europe za 2. čtvrtletí 2014 došlo v regionu západní Evropy v tomto období k 1,1% růstu trhu technického zboží. Hnací silou tohoto pozitivního vývoje byl podle společnosti GfK především sektor spotřební elektroniky.

K růstu v jednotkách procent došlo ve většině sledovaných segmentů. Výjimkou byly telekomunikace, kde došlo k zanedbatelnému poklesu o 0,3 %, a fotopřístroje, které se propadly o více než 20 %.

Rostoucí informační technologie ve znamení mobility

Ve druhém čtvrtletí 2014 se západoevropský trh informačních technologií vrátil k růstu. Zvýšení tržeb o 1,2 % znamenalo dosažení částky 12,4 miliardy eur. Nejdůležitější roli sehrálo Německo, zatímco trhy některých jiných zemí i nadále klesaly.

Růstu podle GfK pomohla snadno přenosná zařízení (ultramobilní a tenká PC, tablety a konvertibilní zařízení). Vliv na pozitivní vývoj segmentu mělo i ukončení podpory operačního systému Windows XP.

Telekomunikace mírně poklesly

Telekomunikační trh v západní Evropě uzavřel druhé čtvrtletí roku 2014 drobným poklesem o 0,3 % při obratu přes 10 miliard eur. Z celkového obrazu se dvojciferným růstem se vymykal Iberský poloostrov. Chytré telefony zaznamenaly pokles průměrné ceny, jakkoliv více než 50 % prodaných jednotek tvořily produkty v hodnotě vyšší než 300 eur.

Chytré telefony se podle GfK stávají stále důležitějšími při každodenních činnostech, a rovněž vedou k inovacím v řadě jiných technologických oblastí. Spadají sem např. mobilní platby, koncept chytré domácnosti nebo mobilní monitorování zdravotních funkcí.

Spotřební elektronika rostla díky inovativním segmentům

Západoevropský trh spotřební elektroniky dosáhl ve druhém čtvrtletí obratu ve výši bezmála 6,9 miliardy eur, meziročně o 5,8 % vyššího. Impuls do segmentu podle GfK přinesly nejnovější technologie jako např. Ultra HD, UHD Curved, OLED, jakož i novinky ve vývoji Smart televizorů.

Kromě toho se objevila řešení z oblasti reproduktorů a audiosystémů pro streaming. Vliv mělo i mistrovství světa ve fotbale, které představovalo impuls pro pořízení nového televizoru.

Malé domácí spotřebiče pokračovaly v růstu

Západoevropský trh s malými domácími spotřebiči se rozvíjel i ve druhém čtvrtletí 2014, kdy vzrostl o 3,4 % na téměř 3 miliardy eur. O tento vývoj se podle GfK zasloužil zejména dvojciferný růst v Portugalsku a ve Spojeném království.

K růstu přispěly kuchyňské přístroje, přístroje pro úpravu vlasů, elektrické zubní kartáčky a několik typů vysoce kvalitních vysavačů. Kávovary zaznamenaly mírný pokles.

Kancelářská technika a spotřební materiál opět v černých číslech

Po delším období se segment kancelářské techniky a spotřebního materiálu vrátil k růstu. Ve druhém čtvrtletí dosáhl trh v meziročním srovnání o 2,3 % vyššího obratu, konkrétně bezmála 3,9 miliardy eur. K tomuto výsledku významně přispělo Řecko, Velká Británie, Holandsko, Francie, Německo a Itálie.

Pokud jde o konkrétní produkty, byl zájem především o dataprojektory a videoprojektory. I zde byla poptávka spojená zejména s fotbalovým mistrovstvím světa. Trh tiskáren naopak podle GfK zůstal pod značným tlakem.

Myčky a lednice byly motorem růstu velkých domácích spotřebičů

Trh velkých domácích spotřebičů i ve druhém čtvrtletí rostl a zaznamenal zvýšení o 2,1 % a vygeneroval skoro 7,4 miliardy eur. Růst podle GfK zajistily zejména prodeje ve Spojeném království, Nizozemí, Řecku, Portugalsku a Německu.

Šlo především o velkou poptávku po lednicích a myčkách nádobí. Nejdůležitějším faktorem dynamického rozvoje na tomto trhu zůstává energetická účinnost.

Fotoaparáty a příslušenství padaly volným pádem

Trh fotopřístrojů v západní Evropě zaznamenal dvojciferný pokles o 20,5 % na necelých 1,4 miliardy eur. Tento vývoj byl zjištěn ve všech zemích, kde se výzkum prováděl.

Na druhou stranu, v některých segmentech došlo k pozitivním změnám. Prodeje kompaktů s pevným objektivem a velkým senzorem stouply o 5 %, prodeje kompaktů s výměnným objektivem vzrostly o 3 % a tržby v segmentu cestovních digitálních fotoaparátů (fotoaparáty s více než dvacetinásobným přiblížením v tenkém provedení) se zvýšily o 3 %. Rostl i prodej kvalitních objektivů.

Náznaky se změnily v reálný růst

GfK uvádí, že pozitivní trendy zaznamenané během prvního čtvrtletí 2014 se na západoevropském trhu technického spotřebního zboží ve druhém čtvrtletí přeměnily ve skutečný růst. Dobré zprávy přišly především ze sektoru spotřební elektroniky. Ten byl dříve mimořádně slabý, nyní však byl z hlediska růstu na prvním místě, a to především díky mistrovství světa ve fotbale v Brazílii.

Kromě poptávky po televizorech přispělo mistrovství světa rovněž ke zvýšení prodejů videoprojektorů a dataprojektorů v sektoru kancelářské techniky a spotřebního materiálu. Povzbuzující signály přicházely po celou dobu z Portugalska a Řecka, jež hlásily silný růst, přestože jde o malé trhy.

Spotřební klima v západní Evropě podle GfK ukázalo, že v různých zemích existují různá očekávání spojená s mnoha pozitivními impulsy. Spotřebitelé v Německu, Spojeném království a ve Španělsku se k budoucnosti stavěli velmi optimisticky.


Zjištění ukazatele GfK Temax (Technical Market Index) jsou založena na výzkumech maloobchodního panelu GfK s údaji od více než 425 000 maloobchodních provozoven na celém světě.

GfK Temax Western Europe přímo zahrnuje Německo, Rakousko, Belgii, Španělsko, Nizozemí, Portugalsko, Itálii, Francii, Řecko, Velkou Británii a Švédsko. Prostřednictvím extrapolovaných dat jsou zastoupeny i Dánsko, Norsko a Švýcarsko.

Zdroj: GfK Temax








Úvodní foto: © .shock - Fotolia.com

Komentáře