Podle nové analýze GfK TEMAX vykázal západoevropský trh technického spotřebního zboží Ve druhém čtvrtletí 2016 meziroční růst o 2,1 % na 48,3 miliardy eur. Růst tržeb byl zaznamenán u spotřební elektroniky, velkých domácích spotřebičů, malých domácích spotřebičů a telekomunikací.
Obr. 1 – Vývoj hodnoty prodeje v západní Evropě (mld. €)
Zdroj: Gfk
Brexit a Řekové mohou za pokles IT
Tržby z IT dosáhly ve 2. kvartálu 2016 zhruba 12,3 miliard eur, což znamená ve srovnání se stejným obdobím 2015 pokles o 2,8 %. Poptávku oslabila přetrvávající ekonomická krize v Řecku a značná nejistota po britském referendu.
Řecký trh se propadl o více než 30 % a ve Spojeném království se prodeje snížily o 5,7 %. Naopak ve Francii a ve Finsku růst dosáhl 8,7, resp. a 9,8 %.
Roste zájem o velké a prémiové telefony
Ve 2. čtvrtletí vzrostl telekomunikační sektor oproti stejnému období 2015 o 3,8 %. Se 12,3 miliardy eur jde o největší sektor v rámci technického spotřebního zboží. Tržby rostly v celé západní Evropě kromě Dánska, Řecka a Finska.
Tržní podíl chytrých telefonů (s displejem 5 palců a více) se ve 2. kvartálu 2016 výrazně zvýšil až na 60 %. Současně vzrostl tržní podíl high-endových chytrých telefonů (za více než 500 eur), a sice na 35 %.
Euro 2016 pomohlo prodeji spotřební elektroniky
Sektor spotřební elektroniky profitoval z evropského mistrovství ve fotbale. Ve srovnání se 2. kvartálem 2015 tržby za stejné období roku 2016 vzrostly o 9,5 % a dosáhly 6,4 miliardy eur.
Významný nárůst hodnoty prodejů zaznamenala Francie, kde pokračoval přechod od standardního rozlišení (SDTV) k vysokému rozlišení (HD) televizního signálu. Nadále rostl také segment audio produktů především zásluhou audiosystémů s připojením a bezdrátových reproduktorů s Bluetooth.
Kancelářská technika pokračuje v poklesu
Pokles o 1,4 % ve 2. kvartálu 2016 znamená, že sektor kancelářské techniky pokračuje v oslabování. Přesto však byl zaznamenán zdravý růst v Rakousku (o 7,6 %), Portugalsku (o 4 % ) a v Německu (o 3,5 %). Na druhou stranu v Nizozemí a v Belgii došlo k významnému poklesu tržeb.
Nic nového v oblasti fota
Ve 2. čtvrtletí 2016 dosáhl sektor fotopřístrojů v západní Evropě hodnoty 1,2 miliardy eur, což ve srovnání se stejným obdobím roku 2015 představuje pokles o 7,8 %. Finský, švédský a britský trh zaznamenaly jednociferný růst.
Špičkové fotoaparáty a výměnné objektivy si vedly lépe, ale nedokázaly vykompenzovat výrazný pokles v segmentech levnějších a středně drahých přístrojů.
Velké domácí spotřebiče rostly díky sušičkám
Ve srovnání s druhým čtvrtletím 2015 tento sektor ve druhém kvartálu 2016 celkově vzrostl o 5,1 %. Nárůst tržeb zaznamenaly všechny země zapojené do průzkumu. V Nizozemí bylo dosaženo dvojciferného růstu, k němuž přispěly všechny skupiny produktů s výjimkou praček.
Klíčovou kategorií západoevropského trhu velkých domácích spotřebičů byly sušičky prádla – jejich prodeje se celkově zvýšily o 16 %. K dobrému výsledku přispěly rovněž vestavné spotřebiče, jejichž prodeje vzrostly o 6 %.
Malé domácí spotřebiče rostly napříč regionem
Ve druhém kvartálu 2016 byl u malých domácích spotřebičů zaznamenán růst o 3,5 %. V Dánsku, Francii a Španělsku došlo k dvojcifernému zvýšení prodejů, všechny ostatní trhy s výjimkou Spojeného království, kde se prodej mírně snížil, pak vykázaly jednociferný růst.
Celkově dosáhla hodnota prodeje malých domácích spotřebičů 3,8 miliard eur. Růst trhu byl tažen především prodejem akumulátorových tyčových vysavačů, plně automatických espres a elektrických ventilátorů.
Obr 2. – Sumář v tabulce
Zdroj: Gfk