GfK: Západoevropský trh IT loni klesl o 3 %

Společnost GfK vydala studii GfK Temax Western Europe pro loňský rok a jeho čtvrtý kvartál.

GfK: Západoevropský trh IT loni klesl o 3 %



Podle výsledků studie GfK Temax Western Europe poklesly prodeje na západoevropském trhu s technickým spotřebním zbožím v posledním čtvrtletí loňského roku o 3,1 % na 58,3 miliardy eur. Za celý rok 2013 dosáhly tržby 196,3 miliardy eur, což v meziročním srovnání představuje pokles o 3,6 %. K poklesu tržeb došlo ve všech sledovaných segmentech s výjimkou telekomunikací a malých domácích spotřebičů.

Nasycení tablety a zájem o nová zařízení na IT trhu

Západoevropský trh s informačními technologiemi dosáhl ve čtvrtém čtvrtletí objemu tržeb zhruba 17,5 miliardy eur, což v meziročním srovnání znamená o 3,6 % méně.

Za celý rok 2013 činil objem tržeb přibližně 57,6 miliardy eur, což ve srovnání s rokem 2012 znamená pokles o 3 %. Pozitivní vývoj v 4. kvartálu zaznamenaly Portugalsko a Řecko (v obou případech dokonce dvouciferný) a dále Španělsko a Švédsko.

GfK očekává pro letošní rok mírný růst o 3 až 4 %, přičemž problematické země jižní Evropy by měly překonat průměrný růst západoevropského trhu jako celku.

Trh mají táhnout nahoru nvé typy počítačů, tj. lehké a tenké notebooky, zařízení s otočným nebo odnímatelným displejem, zařízení all-in-one nebo dotykové notebooky. Prodej tabletů by se měl zpomalt, zejména těch s velkým displejem, kde již podle GfK došlo k nasycení trhu. Poptávka po tabletech s malým displejem by však měla růst i nadále.

Telefony ovládly Vánoce a táhnou vzhůru telekomunikace

Trh s telekomunikacemi dosáhl v období od října do prosince růstu o 2,7 %, za celý rok 2013 pak rostl dokonce o 6,6 %, a mezi sledovanými segmeny se mu dařilo nejlépe.

Objem tržeb za poslední kvartál činil zhruba 12,3 miliardy eur a za celý rok bylo dosaženo tržeb celkem 41,3 miliardy eur. Ve Španělsku, Švédsku, Portugalsku a Itálii byl růst telekomunikačního trhu dokonce dvojciferný.

Chytré telefony se podle GfK osvědčily jako vynikající vánoční dárek. Na mnoha evropských trzích spotřebitelé vyměňovali své zastaralé běžné telefony za nejnovější přístroje. Studie jako pozitivní faktor vnímá novou dostupnost těchto zařízení za nevysoké ceny.

Malé domácí spotřebiče zůstaly nad nulou

Tržby na trhu malých domácích spotřebičů dosáhly za čtvrtý kvartál 4,3 miliardy eur a za celých 12 měsíců zhruba 13,2 miliard eur. Růst prodeje zaznamenaný od ledna do prosince činil 1,5 %, zatímco ve čtvrtém čtvrtletí tento ukazatel 2,4 % dosáhl.

Mezi jednotlivými zeměmi vyniklo Portugalsko, kde skončil negativní trend, jenž započal v roce 2010. Nejsilnější růstový impuls však vyšel z Německa.

Ve čtvrtém čtvrtletí představovaly nejsilnější faktor růstu v západní Evropě vysavače, konkrétně ty robotické. Ve Francii, Itálii a Německu zvedaly růst tradiční kuchyňské přístroje. Zvýšil se i prodej mixérů. Samostatné zubní kartáčky vykazovaly nadále růst jak po celý rok 2013, tak i v posledním čtvrtletí. Negativní vývoj naopak zaznamenaly přístroje na přípravu horkých nápojů, především kávovary, dále pak žehličky, žehličky na vlasy a epilátory.

Velké domácí přístroje klesaly jen nepatrně

V segmentu velkých domácích spotřebičů dosáhly tržby za celý loňský rok 30,5 miliard eur, což znamená meziroční pokles o 1,4 %. Poslední kvartál byl příznivější a trh klesal jen o 0,3 % při tržbách 8,1 miliardy eur.

Pro mnohé trhy, na něž byla studie zaměřena, byl poslední kvartál úspěšný. Po Itálii se začaly ke konci roku 2013 zotavovat i další země postižené ekonomickou krizí, jako Řecko, Portugalsko a Španělsko, a to ve všech produktových kategoriích včetně vestavěných kuchyňských spotřebičů. Za pokles cen u všech kategorií v těchto zemích může hlavně značná cenová citlivost spotřebitelů.

Zvrátí NFC tiskárny propad kancelářského segmentu?

Západoevropský trh s kancelářským vybavením a spotřebním materiálem zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí 2013 pokles o 3,9 % na 4 miliardy eur. Roční objem tržeb dosáhl 15,2 miliard eur, což ve srovnání s rokem 2012 odpovídá meziročnímu poklesu o 4 %.

Tomuto trendu dokázalo vzdorovat pouze Německo, Řecko a Švédsko, kde byl ve čtvrtém kvartálu zaznamenán pozitivní růst.

Negativní trend se na celém trhu projevuje již několik let. V segmentu tiskáren a spotřebního materiálu se navíc podle GfK nerýsuje se na obzoru nic, co by mohlo naznačovat obrat k lepšímu.

Začíná se však ukazovat, že naději mají barevné laserové multifunkce. V druhém pololetí loňského roku dosahovaly tyto produkty pozitivních výsledků a nyní zaujímají na trhu třetí místo za inkoustovými multifunkcemi a laserovými tiskárnami.

Otázkou podle GfK zůstává, jak se povede nové generaci NFC (near field communication) tiskáren, které mají být letos uvedeny.

Výrobci televizí se těší na fotbal

Za spotřební elektroniku utratili západoevropští zákazníci za celý loňský rok přibližně 31,4 miliardy eur, což ve srovnání s rokem 2012 znamená pokles o 15,6 %. V posledním čtvrtletí činil meziroční pokles 8,1 % při tržbách 10,3 miliard eur. Objevují se však pozitivní signály, které naznačují, že v roce 2014 by mohlo dojít k určitému oživení trhu.

V červnu se bude v Brazílii konat mistrovství světa ve fotbale, což může mít pozitivní dopad na prodej televizorů, včetně těch s +50“ úhlopříčkou nebo 4K rozlišením. V rámci reproduktorů je vidět pozitivní trend u zařízení blootooth, airplay a NFC používaných pro docking, případně u minireproduktorů. Platí to rovněž pro stolní audio zařízení a dokonce i pro sluchátka.

Tyto trendy by mohly znamenat, že sektor spotřební elektroniky přestane být tolik závislý na prodeji televizorů.

Chytrý telefon jako cesta k zrcadlovce

Za fotografické přístroje utratili západoevropští spotřebitelé ve 4. čtvrtletí 2013 téměř 2 miliardy eur, což v mezičtvrtletním srovnání představuje pokles o 21,6 %. Za celý rok 2013 pak tržby dosáhly 7,2 miliard a meziročně klesly o 15,7 %.

Západoevropský trh s fotopřístroji podle GfK nabízí nejednotný obrázek. Segmenty, jež jsou pod silným tlakem chytrých telefonů (hlavně malé kompakty), zaznamenávají velký pokles tržeb, zatímco digitální fotoaparáty vysoké kvality si vedou velmi dobře.

Prodeje digitálních fotoaparátů nejvyšší kvality vzrostly v závislosti na cílové skupině a zamýšlené oblasti použití. Projevila se například vysoká poptávka po fotoaparátech s pevným objektivem. Jde o fotoaparáty s většími obrazovými snímači (větším počtem pixelů) nebo o tzv. travel zoom digitální fotoaparáty (velmi tenký přístroj s optickým zoomem +20x).

Obecně vzato přibývá fotoaparátů s možností internetového připojení a koncem roku 2013 nabízel každý sedmý prodaný fotoaparát možnost sdílet obrázky přes integrovanou WLAN.

GfK upozorňuje, že nástup chytrých telefonů nemusí být zkázou fotoaparátů. Naopak, rostoucí počet fotografujících uživatelů může z telefonů udělat bránu k fotoaparátům vyšší kvality.

Spotřebitelské klima je optimističtější

Podle GfK jsou, navzdory všeobecnému poklesu, viditelné jednotlivé růstové trendy jak v rámci jednotlivých segmentů, tak v rámci jednotlivých zemí.

Průzkumu spotřebitelského klimatu ukazuje, že se Evropa dostává z recese, rostou ukazatele ekonomických a příjmových očekávání a mírně stoupá i ochota nakupovat.

O budoucnosti se vyjadřují optimisticky i instituce, jakou je Evropská komise. Celkově se očekává, že Evropa v roce 2014 znovu poroste, včetně zemí zasažených krizí, tj. Itálie, Španělska, Portugalska nebo Řecka, u kterých se předpovídá mírné posílení ekonomiky.

Zjištění ukazatele GfK Temax (Technical Market Index) jsou založena na výzkumech maloobchodního panelu GfK s údaji od více než 425 000 maloobchodních provozoven na celém světě.

GfK Temax Western Europe přímo zahrnuje Německo, Rakousko, Belgii, Španělsko, Nizozemí, Portugalsko, Itálii, Francii, Řecko, Velkou Británii a Švédsko. Prostřednictvím extrapolovaných dat jsou zastoupeny i Dánsko, Norsko a Švýcarsko.

Zdroj: GfK








Úvodní foto: © .shock - Fotolia.com

Komentáře