GfK: Západoevropský trh elektroniky a spotřebičů si ve 3. kvartálu udržel mírný růst

Výsledky výzkumu GfK Temax Western Europe hovoří o růstu západoevropského trhu o 3,1 % na bezmála 50 miliard eur. Pozitivní vývoj vykázaly všechny segmenty s výjimkou spotřební elektroniky a fotoaparátů.

GfK: Západoevropský trh elektroniky a spotřebičů si ve 3. kvartálu udržel mírný růst



Společnost GfK představila výsledky výzkumu GfK Temax Western Europe za třetí čtvrtletí 2015. Západoevropský trh technického spotřebního zboží podle této studie ve sledovaném období vyrostl meziročně o 3,1 % na hodnotu 49,4 miliardy eur.

O pozitivní výsledek se zasloužily všechny sektory s výjimkou spotřební elektroniky a fota. Pokud jde o jednotlivé země, byl na většině trhů vývoj převážně pozitivní. Pouze Řecko a Portugalsko zaznamenaly značný pokles prodejů. 

Graf – Vývoj trhu v uplynulých letech

GfK TEMAX 3Q15 WE - vývoj trhu

Zdroj: GfK

Segment IT rostl zejména díky novým typům hardwaru

Sektor informačních technologií dosáhl ve třetím čtvrtletí 2015 hodnoty prodeje ve výši 13,2 miliardy eur, což ve srovnání se stejným obdobím 2014 představuje nárůst o 1,6 %. GfK uvádí, že vývoj j jednotlivých státech se různil.

O významný růst se zasloužily nové produkty - konkrétně mini PC/stick a nettopy, jakož i konvertibilní notebooky a PC tablety. Tyto nové produkty ve spojení s moderními hybridními úložišti budou podle GfK stále populárnější, neboť v prostředí velkého množství zařízení zajišťují mobilitu a propojitelnost. 

Telekomunikace rostly díky velkým telefonům

Západoevropský telekomunikační trh vykázal ve třetím čtvrtletí 2015 meziroční růst tržeb o 8,6 % na celkovou hodnotu 12,1 miliardy eur. V jednotlivých zemích byl vývoj převážně pozitivní s výjimkou Dánska a Spojeného království, jež ohlásily pokles tržeb.

GfK uvádí, že se v západní Evropy zvýšila především poptávka po chytrých telefonech, zejména po modelech s displejem 4,8 až 5,5 palce, který je již považován za standardní velikost. Ve třetím čtvrtletí 2015 mělo 60 % všech těchto zařízení v ceně od 150 eur do 250 eur velký displej, zatímco před rokem to bylo jen 20 %. 

Multifunkce podpořily růst kancelářské techniky 

Ve třetím čtvrtletí 2015 vygeneroval trh kancelářské techniky a spotřebního materiálu tržby ve výši přibližně 4,3 miliardy eur, což představuje meziroční nárůst o 2,3 %. V různých zemích bylo dosaženo různého objemu tržeb, počínaje dvojciferným růstem ve Švédsku, až po významný propad v Řecku.

Laserové multifunkční tiskárny znovu vykázaly pozitivní vývoj, přičemž růst trhu byl tažen barevnými laserovými zařízeními. Segment doplňků a příslušenství se „svezl“ na této vlně a rostla i oblast spotřebního materiálu. 

Segment audia rostl, ale nevyvážil propad u televizorů 

Objem tržeb západoevropského trhu spotřební elektroniky dosáhl ve třetí kvartálu přibližně 6,3 miliardy eur, což znamená meziroční pokles o 5,5 %. Trh televizorů v Evropě má podle GfK problémy, neboť spotřebitelé mají tendenci vyměňovat ploché televizory za nové až po více než 8 letech.

Podle analytiků bude zapotřebí značné propagace takových inovací, jako jsou chytré televizory nebo televizory s ultra vysokým rozlišením (UHD), aby se spotřebitelé nechali přesvědčit ke koupi nového televizoru.

Segment audio produktů si naopak vedl dobře - prodeje chytrých produktů a bezdrátových reproduktorů odrážejí rostoucí poptávku v této oblasti. 

Kuchyňské roboty táhly segment malých spotřebičů

Trh malých domácích spotřebičů v západní Evropě ve třetím kvartálu meziročně vyrostl o 7,4 % na 3,6 miliardy eur. Kromě Portugalska, Řecka a Francie zaznamenaly pozitivní vývoj všechny země regionu.

Na výsledku se velkou měrou podílel segment kuchyňských robotů a mixérů. Významně vzrostl prodej stolních mixérů, jež se staly největším sub-segmentem z hlediska hodnoty. Po něm následujoval segment kuchyňských robotů. Značný nárůst hlásily rovněž kategorie fritéz s nízkou spotřebou oleje a horkovzdušných fritovacích hrnců. 

Smart home nabízí potenciál velkým spotřebičům 

Západoevropský trh velkých domácích spotřebičů byl i ve třetím čtvrtletí 2015 v dobré kondici a objem tržeb dosáhl zhruba 8,4 miliardy eur, což představuje meziroční nárůst o 5,1 %. Díky pokračujícímu snižování cen spotřebičů s energetickým štítkem A+++ rostl také jejich prodej.

Důležitou roli sehrála i technologie smart home, jež představuje velký prodejní potenciál pro pračky a ledničky. Jejich celkový prodej je však zatím na nízké úrovni. 

Poptávka po high-endových fotoaparátech trvá

Sektor fotoaparátů a příslušenství vygeneroval ve třetím čtvrtletí 2015 tržby ve výši zhruba 1,4 miliardy eur, což představuje pokles o 4,8 % v meziročním srovnání. Pozitivní vývoj a nárůst zaznamenalo pouze Dánsko.

GfK však dodává, že nehledě na to i nadále rostla poptávka po fotoaparátech vysoké kvality. Úspěšné byly především kompakty s výměnným objektivem a dražší kompakty s pevným objektivem. Tomuto celkovému trendu napomohla rovněž nabídka fotoaparátů s full-frame senzorem.

GfK: Trh rostl navzdory krizím a nejistotám 

Pokračující nejistota v Řecku, krize a konflikty na Blízkém východě, jakož i evropský problém s uprchlíky – to všechno podle GfK ovlivnilo trh technického spotřebního zboží v západní Evropě. Nehledě na řadu dalších problémů, jež mají dopad na ekonomické podmínky a náladu spotřebitelů, si však trh technického spotřebního zboží udržel ve třetím kvartále 2015 pozitivní trend.

Celkově vzato se situace v jednotlivých zemích, kde GfK provádělo výzkum Temax Western Europe, značně liší. To, zda poslední teroristické útoky ovlivní další vývoj byznysu, se teprve uvidí.

Graf – Přehled výsledků trhu v jednotlivých segmentech

GfK TEMAX 3Q15 WE - vývoj kategorií

Zdroj: GfK








Úvodní foto: © .shock - Fotolia.com

Komentáře