GfK: Západoevropský trh elektroniky a spotřebičů pokračuje v mírném růstu

Trh ve druhém kvartálu 2015 vykázal meziroční růst o 2,3 % na hodnotu 46,2 miliardy eur. Pomohly zejména segmenty telekomunikací a domácích spotřebičů. Optimismus z prvního kvartálu se však vlivem nestabilní ekonomické situace mírně vytrácí.

GfK: Západoevropský trh elektroniky a spotřebičů pokračuje v mírném růstu



Společnost GfK zveřejnila závěry šetření za druhé čtvrtletí 2015. Západoevropský trh technického spotřebního zboží během tohoto období vygeneroval tržby v hodnotě zhruba 46,2 miliardy euro, což představuje meziroční nárůst o 2,3 %.

Hnací silou příznivého vývoje byl podle GfK sektor telekomunikací, jenž zaznamenal dvouciferný růst. Pokud jde o jednotlivé země, vývoj prodejů byl převážně pozitivní až na trhy větších zemí, jako jsou Francie, Německo a Velká Británie, kde došlo k jejich mírnému snížení. 

Graf 1 – Vývoj západoevropského trhu v posledních letech

Zdroj: GfK

Windows 10 stabilizují segment IT

Ve druhém čtvrtletí 2015 se západoevropský trh informačních technologií potýkal s poklesem o 2,2 %, přičemž dosáhl hodnoty 12 miliard eur. Tento sektor rostl pouze v Rakousku, Francii, Řecku a Španělsku.

Ve druhé polovině roku 2015 však GfK očekává rostoucí poptávku po výpočetních zařízeních zejména díky systému Windows 10. Spotřebitelé budou podle analytiků vyhledávat především inovativní produkty, jako jsou konvertibilní zařízení a PC tablety.

Telekomunikací rostly chytrým telefonům

Trh telekomunikačních zařízení v západní Evropě dosáhl ve druhém kvartálu tržeb ve výši zhruba 11,5 miliard eur, což představuje 15,2% meziroční nárůst.

Zvýšila se především poptávka po chytrých telefonech, zejména po nejtenčích modelech (méně než 8 mm) o velikosti 4,5 až 5,5 palců a se špičkovými fotografickými charakteristikami hlavního fotoaparátu (více než 12 megapixelů).

Fototiskárny ještě nevymřely 

Přestože byl druhý kvartál roku 2014 velmi úspěšný, západoevropský trh kancelářské techniky a spotřebního materiálu v letošním druhém čtvrtletí přesto vyrostl, byť jen o 0,8 %. Celkové tržby dosáhly 4,3 miliardy eur.

Většina zemí západní Evropy zaznamenala solidní nárůst tržeb, pouze na holandském a řeckém trhu došlo k jejich značnému poklesu. GfK poukazuje na pokračující růst prodejů malých fototiskáren. Před několika lety se přitom zdálo, že je tento produkt odsouzen k zániku.

Nehrál se fotbal, zájem o spotřební elektroniku poklesl

Hodnota prodeje spotřební elektroniky v západní Evropě činila ve druhém čtvrtletí zhruba 5,9 miliardy eur, což znamená meziroční pokles o 12,5 %. GfK pokles sice očekávalo (v loni se hrálo mistrovství světa ve fotbale a spotřebitelé nakupovali televize), ovšem ne tak prudký.

Pozitivní vývoj však byl zaznamenán v segmentu televizorů s vysokým rozlišením 4K/UHD, jakož i v segmentu audiosystémů s připojením, bezdrátových reproduktorů nebo akčních kamer.

Úsporné malé spotřebiče podpořily růst segmentu

I ve druhém čtvrtletí 2015 pokračoval pozitivní vývoj na západoevropském trhu malých domácích spotřebičů. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2014 vyrostl tento segment o 8,9 % na hodnotu 3,4 miliardy eur.

K dosažení dobrého výsledku přispěly všechny země kromě Portugalska a Finska. Zvýšenou poptávku zajistily především výrobky vyšších cenových kategorií. Většinou šlo o prodej nových dražších spotřebičů nejvyšší energetické třídy.

Velké spotřebiče rostly napříč celým spektrem 

Ve druhém čtvrtletí 2015 se zvýšily prodeje velkých domácích spotřebičů o 6 % při tržbách ve výši 7,6 miliard eur. Na kladném výsledku se podle GfK podílely všechny produktové skupiny.

Obzvláště vysoká pak byla poptávka po sušičkách prádla, jejichž prodej zaznamenal opět dvojciferný růst. Ceny volně stojících spotřebičů zůstaly meziročně na stejné výši, zatímco u vestaveb došlo ve srovnání s druhým kvartálem loňského roku k mírnému cenovému poklesu o 1 %. 

Kromě pokročilých přístrojů padá zájem o foto

Prodeje fotoaparátů dosáhly ve druhém čtvrtletí 2015 hodnoty přibližně 1,4 miliardy eur, což ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku odpovídá poklesu o 7,1 %. Nadále však rostla poptávka po některých typech fotoaparátů s pokročilými funkcemi.

Uživatelé je nakupují z toho důvodu, že ve srovnání s chytrými telefony, které pořizují běžné fotografie, přinášejí přidanou hodnotu. Úspěšné byly především kompakty s výměnným objektivem (bezzrcadlovky) a high-end segment kompaktů s pevným objektivem. 

Nálada spotřebitelů se liší stát od státu

Přestože ekonomické podmínky nejsou stabilní, trh technického spotřebního zboží v západní Evropě zaznamenal ve 2. čtvrtletí 2015 pozitivní vývoj. Oživení v eurozóně se neočekávaně zpomalilo a výhled zůstává i nadále nepříliš optimistický. Vzestupný trend exportu je ohrožen především v důsledku oslabující světové ekonomiky.

Vývoj příjmových očekávání i ochoty nakupovat, jež GfK pravidelně zjišťuje v rámci průzkumu spotřebitelského klimatu v Evropě, se v jednotlivých zemích liší. Ve druhém čtvrtletí sehrály důležitější roli spíše konkrétní vlivy specifické pro jednotlivé státy, nežli možné dopady odchodu Řecka z evropské měnové unie.

Graf 2 – Vývoj trhu v předchozích kvartálech

Zdroj: GfK








Úvodní foto: © .shock - Fotolia.com

Komentáře