GfK: Západoevropský trh elektroniky a spotřebičů poklesl ve 3. kvartálu o 2,4 %

V segmentu telekomunikací došlo k meziročnímu nárůstu o 5,9 %, zbytek trhu však stagnoval nebo klesal. Segment IT vykázal pokles o 8,8 % vlivem špatného prodeje desktopů a tabletů, spotřební elektronika poklesla o 7,4 %.

GfK: Západoevropský trh elektroniky a spotřebičů poklesl ve 3. kvartálu o 2,4 %



Západoevropský trh technického spotřebního zboží zaznamenal ve 3. kvartálu 2016 meziroční pokles o 2,4 %. Podle analytiků ze společnosti GfK,  která tyto údaje přinesla, byl trh výrazně ovlivněn kurzem britské libry a eura.

K jedinému výraznému zvýšení o 5,9 % došlo v segmentu telekomunikací. Malé a velké domácí spotřebiče se držely na loňských pozicích a zbytek segmentů včetně IT a spotřebí elektroniky vykázal pokles.

IT pokleslo kvůli desktopů a tabletům

Západoevropský sektor informačních technologií dosáhl ve 3. čtvrtletí 2016 tržeb ve výši něco málo přes 12,6 miliard eur, tedy o 8,8 % méně než ve 3. čtvrtletí 2015. Prodeje poklesly ve všech zemích kromě Rakouska a Finska.

Segment přenosných počítačů rostl díky prodeji menších, flexibilnějších produktů jako jsou ultra mobilní a konvertibilní notebooky, zato segment stolních počítačů se stále potýkal s problémy jak z hlediska objemu tržeb, tak z hlediska jejich výše. Prodeje tabletů poklesly v důsledku nasycení trhu.

Pokémoni prodávají příslušenství k telefonům

Sektor telekomunikací vzrostl ve srovnání se 3. čtvrtletím 2015 o 5,9 %. Díky tržbám, které dosáhly 13,3 miliardy eur, se jedná o největší sektor technického spotřebního zboží. Růst zaznamenaly všechny trhy s telekomunikacemi v západní Evropě kromě Velké Británie.

Sektoru telekomunikací pomohl dvojciferný růst ceny chytrých telefonů (díky včasnému uvedení na trh vlajkového produktu Apple), stejně jako pozitivní výsledky dosažené v prodeji nositelné elektroniky a různého příslušenství. Popularita hry Pokémon Go! například vedla ke zvýšené poptávce po powerbankách.

Kancelářská technika pokračovala v poklesu

Segment kancelářské techniky a spotřebního materiálu poklesl ve 3. kvartálu 2016 meziročně o 2,6 % a pokračoval tak v dosavadním trendu. Významné snížení hodnoty prodejů zaznamenal například holandský a belgický trh.

K růstu naopak došlo v Dánsku (1,8 %), Francii (2,4 %), Rakousku (2,6 %), Portugalsku (5,2 %) a Řecku (8,8 %). Dobře si vedly segmenty barevných tiskáren a malých fototiskáren.

Konektivita pomůže růst spotřební elektronice

Objem tržeb v sektoru spotřební elektroniky se ve 3. čtvrtletí 2016 snížil o 7,4 % a dosáhl hodnoty 5,9 miliardy eur. Po období úspěšného prodeje televizorů v souvislosti s Eurem 2016 se již nevyskytly žádné jiné vnější faktory, které by stimulovaly prodej i ve 3. kvartálu.

Spotřebitele i nadále zajímala hlavně konektivita, což se odrazilo na zvýšeném prodeji takových přístrojů, jako jsou televizory s připojením k internetu, hi-fi komponenty nebo mini reproduktory s možností připojení a dokonce akční kamery a drony.

Očekává se, že právě možnost připojení k internetu společně se zvýšenou kvalitou obrazu televizorů povede v nejbližší době k růstu tržeb v sektoru spotřební elektroniky.

Fotopřístroje se i nadále trápily

Ve 3. čtvrtletí dosáhl sektor fotopřístrojů hodnoty 1,2 miliardy eur, což ve srovnání se 3. kvartálem 2015 znamená pokles o 12,3 %. Trh fotopřístrojů v tomto období nezaznamenal růst v žádné západoevropské zemi.

Segmenty dražších fotoaparátů a výměnných objektivů si vedly relativně dobře, ale nedokázaly vykompenzovat pokles v segmentu levných a středně drahých přístrojů.

Velké domácí spotřebiče stagnovaly...

Sektor velkých domácích spotřebičů ve 3. čtvrtletí 2016 stagnoval a ve srovnání se stejným obdobím roku 2015 se zvýšil jen o 0,1 %. Všechny trhy, kromě britského, finského a francouzského, zaznamenaly ve 3. kvartále 2016 v porovnání se stejným obdobím loňského roku navýšení tržeb. Ve 3. čtvrtletí 2016 se zvedly prodeje vestavných produktů, stejně tak prodeje chytrých spotřebičů – zejména praček a ledniček.

... a malé domácí spotřebiče také

Ve 3. kvartále 2016 došlo v sektoru malých domácích spotřebičů v porovnání se stejným obdobím 2015 ke zvýšení o 0,5 %. Zdravý růst byl zaznamenán ve většině zemí s výjimkou francouzského a britského trhu.

Celkově dosáhl západoevropský sektor malých domácích spotřebičů ve 3. čtvrtletí 2016 hodnoty 3,9 miliardy eur. Zasloužily se o to především solidní prodeje tyčových akumulátorových vysavačů, robotických vysavačů a elektrických zubních kartáčků.

Obr. 1 – Shrnutí v tabulce

GfK TEMAX 3Q16

Zdroj: GfK








Úvodní foto: .shock - Fotolia.com

Komentáře