GfK: V České republice se za rok 2015 prodalo 2,5 milionu chytrých telefonů

Český trh chytrých telefonů roste jednociferně, stejně jako ten globální. Hlavním tahounem světového trhu jsou podle analýzy GfK výsledky rozvojových trhů v Asii v čele s Indií.

GfK: V České republice se za rok 2015 prodalo 2,5 milionu chytrých telefonů



Podle nejnovější zprávy společnosti GfK se ve čtvrtém kvartálu 2015 prodalo 368 milionů chytrých telefonů, což je o 14 % více než v předešlém čtvrtletí a o 6 % více než ve stejném období roku 2014. Tržby však zůstaly v meziročním srovnání na stejné úrovni (115 miliard dolarů), neboť průměrná prodejní cena ve čtvrtém čtvrtletí 2015 meziročně poklesla o 6 %.

Za celý rok 2015 se podle GfK prodalo 1,5 miliardy kusů chytrých telefonů, což je o 7 % více než v roce 2014. Tento nárůst však byl částečně oslaben meziročním poklesem globální průměrné prodejní ceny o 2 %, což oproti předchozímu roku vedlo k menšímu 5% zvýšení celkových tržeb na 399 miliard dolarů.

Nehledě na rekordní čtvrté čtvrtletí a velice dobrý celkový výkon za rok 2015 jsou výsledky v jednotlivých zemích různé. Trhy jsou stále více ovlivňovány lokálními faktory, nikoli regionálními či odvětvovými trendy,“ uvedl Kevin Walsh, ředitel oddělení trendů a prognóz GfK.

Různící se ekonomické trendy, nasycení trhů, masové přijetí produktu, politika, společenské změny a dokonce sport – to vše má dopad na poptávku po chytrých telefonech a na jejich ceny v jednotlivých zemích.“

Střední Evropu táhne Polsko, ČR rostla jen mírně

Počet prodaných chytrých telefonů ve střední Evropě se ve čtvrtém kvartálu 2015 zvýšil o 4 %, a to zejména díky výraznému 36% přírůstku v Polsku. V důsledku politických a ekonomických problémů poklesla poptávka meziročně v Rusku o 7 % a na Ukrajině o 14 %.

Podíváme-li se na trh mobilních telefonů v České republice, tak trh rostl meziročně jednociferným číslem. Za rok 2015 se v České republice prodalo přes 3,4 milionu mobilních telefonů, přičemž tři čtvrtiny z nich představovaly chytré telefony.

Meziroční nárůst počtu prodaných chytrých v západní Evropě činil v loňském čtvrtém kvartálu 5 %, čemuž napomohlo 61% zvýšení prodeje u velmi levného segmentu (pod 100 dolarů). Celkový nárůst akceleroval na třech největších trzích: ve Francii, Německu a Velké Británii.

Rozvojové trhy v Asii táhnou globální výsledky vzhůru

Hlavní hnací silou rozvoje globálního trhu chytrých telefonů podle GfK tvoří rozvojové tržní ekonomiky regionu APAC, které vykázaly 21% meziroční nárůst počtu prodaných kusů. Z hlediska jednotlivých zemí hraje klíčovou roli Indie, kde byl zaznamenán 34% meziroční nárůst počtu prodaných kusů, především díky prodeji levnějších telefonů pod 100 dolarů.

Poptávka po chytrých telefonech v zemích MEA (Blízký východ a Afrika) se ve čtvrtém kvartálu 2015 zvýšila meziročně o 12 %. Ve většině zemí tohoto regionu byl zaznamenán nárůst v čele s Egyptem, kde se poptávka zvedla meziročně o 27 %.

V Latinské Americe poptávka po chytrých telefonech ve čtvrtém čtvrtletí 2015 naopak klesala, a sice o 13 %. Vývoj ovlivnila nepříznivá makroekonomická situace v Brazílii, díky které v této zemi došlo k poklesu poptávky oproti předchozímu roku o 26 %. Snížení poptávky spolu s nižší průměrnou prodejní cenou vedly k poklesu tržeb o 23 % na 7 miliard USD.

Očekáváme, že v roce 2016 nebudou působit ani tak globální trendy, jako spíše faktory na úrovni jednotlivých zemí. Podle prognóz GfK budou růst zajišťovat klíčové trhy vznikajících tržních ekonomik v regionu APAC a MEA. Přestože bude rok 2016 dalším rokem globálního růstu, klíčovým faktorem pro pochopení vývoje trhu bude znalost jeho segmentace a regionálních specifik,“ uvedl Kevin Walsh.

Tabulka 1 – Prodej chytrých telefonů Q4 2014 versus Q4 2015

Region

Počet prodaných kusů

(miliony)

Hodnota prodeje

(miliardy dolarů)

 

Q4/14

Q4/15

Meziroč.
změna

Q4/14

Q4/15

Meziroč.
změna

Latinská Amerika

36,1

31,5

-12,7 %

9,6

7,4

-23,3 %

Střední a východní

21,4

22,2

3,6 %

5,1

4,5

-10,8 %

Severní Amerika

57,0

56,4

-1,1 %

25,6

23,9

-6,5 %

Rozvíjející se trhy APAC

41,5

50,0

20,5 %

7,5

8,1

8,0 %

Střední východ & Afrika

37,7

42,1

11,7 %

10,8

10,2

-4,8 %

Západní Evropa

40,0

42,1

5,2 %

17,2

17,0

-0,9 %

Čína

95,1

106,6

12,0 %

28,8

33,5

16,3 %

Rozvinuté země APAC

17,3

17,4

0,3 %

11,0

10,6

-3,8 %

Celosvětově

346,1

368,1

6,4 %

115,5

115,2

-0,2 %

Zdroj: GfK

Tabulka 2 – Prognóza meziročního vývoje trhu v roce 2016

Region

Počet prodaných kusů

(miliony)

Hodnota prodeje

(miliardy dolarů)

 

2015

2016

Meziroč. změna

2015

2016

Meziroč. změna

Latinská Amerika

109,7

108,8

-0,8 %

27,0

25,5

-5,7 %

Střední a východní Evropa

73,2

77,9

6,5 %

14,8

14,5

-1,5 %

Severní Amerika

190,7

193,7

1,6 %

77,9

77,2

-0,9 %

Rzovojové trhy APAC

185,2

227,0

22,6 %

30,7

33,1

7,9 %

Střední východ a Afrika

162,4

187,7

15,6 %

42,0

43,3

3,0 %

Západní Evropa

137,1

142,3

3,8 %

53,6

52,7

-1,6 %

Čína

385,3

397,2

3,1 %

115,8

117,8

1,7 %

Rozvinuté země APAC

64,8

65,5

1,1 %

37,5

37,2

-0,7 %

Celosvětově

1 308,5

1 400,2

7,0 %

399,2

401,3

0,5 %

Zdroj: GfK









Úvodní foto: © Aaron Amat - Fotolia.com

Komentáře