GfK: Trh technického zboží se v 1. čtvrtletí 2013 oživil

Výsledky GfK Temax Czech Republic za první čtvrtletí 2013 ukazují, že obrat trhu technického spotřebního zboží meziročně narostl o více než 1 %.

GfK: Trh technického zboží se v 1. čtvrtletí 2013 oživil



Negativní zůstává vývoj zejména u spotřební elektroniky a také u velkých domácích spotřebičů a kancelářské techniky. Naopak dvouciferný nárůst GfK zaznamenalo u telekomunikací a fotoaparátů.

Pozitivně se vyvíjejí i sektory informačních technologií a malých domácích spotřebičů.

Media tablety táhnou trh IT nahoru

IT sektor je podle GfK momentálně vysoce rozvinutý a velmi nasycený trh. I přes nepříznivá ekonomická očekávání pro rok 2013 a velmi nízké prodeje přenosných počítačů, se celkový trh IT vyhoupl do kladných čísel.

V prvním kvartále roku 2013 tento růst činil 4,6 %. Všechny sledované IT kategorie momentálně zažívají horší časy s výjimkou tabletů. Ty vykazují významný růst i díky ještě relativně nižším prodejům ve stejném období minulého roku. Celkově pak jejich růst znamená pozitivní výsledek pro celý IT sektor.

Trh s monitory bez TV tuneru pokračuje v předpokládaném poklesu. Monitory bez TV tuneru s podporou 3D technologie a dotykové monitory tento negativní vývoj neodvrací.

Kancelářská technika setrvává v poklesu   

Přesto, že dynamika poklesu prodejů kancelářské techniky ve srovnání s předchozími obdobími o něco zvolnila, v prvním kalendářním čtvrtletí zůstává meziroční tempo prodejů stále negativní.

Celková hodnota prodejů klesala v porovnání s loňskem o 4,6 %. Pokles zaznamenaly všechny hlavní produktové kategorie s výjimkou laserových multifunkcí, jejichž prodeje již několik období po sobě rostou.

Vývoj objemu prodeje technického zboží v České republice

Vývoj objemu prodeje technického zboží v České republice

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

Trh telekomunikací rostl o pětinu

Obrat sektoru telco zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2013 nárůst o více než 19 % oproti stejnému období předcházejícího roku. Bylo to způsobeno především velmi pozitivním vývojem segmentu chytrých telefonů.

Spotřební elektronika: To nejhorší má za sebou?

V prvním čtvrtletí roku 2013 pokračuje v sektoru spotřební elektroniky negativní vývoj, nicméně tempo poklesu obratu oproti loňskému roku přece jenom zpomalilo.

V záporných číslech zůstává i klíčová část trhu - televizory. Pozitivně se však vyvíjejí prodeje přístrojů s velkou úhlopříčkou, také i díky pokročilým funkcím (Smart TV, 3D).

Po několikaletém období zmenšování trhu začaly růst objemy prodejů videokamer (díky akčním kamerám), MP3/MP4 přehrávačů a autonavigací.

Bohužel tyto výše zmíněné pozitivní příklady nejsou až na výjimky doprovázené růstem obratu, a tak nedokážou kompenzovat výrazné propady některých dalších kategorií či podsegmentů, jako například televizorů s malou úhlopříčkou, set top boxů, stolních a přenosných DVD přehrávačů nebo domácích kin.

Trh foto rostl

V meziročním srovnání trh digitálních fotoaparátů rostl o 14 % v hodnotovém vyjádření. Tento pozitivní vývoj byl ovlivněn všemi třemi kategoriemi.

Největší dynamiku nárůstu zaznamenaly digitální zrcadlovky, následovaly je kompakty s výměnným objektivem a nejnižší tempo růstu vykazovaly kompakty s pevným objektivem. Váha poslední zmiňované kategorie na celkovém obratu tak meziročně opět klesla právě na úkor digitálních zrcadlovek.

Trh malých domácích spotřebičů se oživil

Trh malých domácích spotřebičů zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2013 v porovnání se stejným obdobím loňského roku mírný nárůst, konkrétně 2,3 %.

Nárůst byl způsoben především díky prodejům produktové skupiny kuchyňských robotů a mixerů, a to zejména díky zvýšenému zájmu o kategorii tradičních kuchyňských robotů. Růst ale zaznamenaly také menší kategorie jako drtiče (choppery) a stolní mixéry.

Dále rostly především následující produktové skupiny: vysoušeče vlasů, holicí strojky (a to především díky pánskému holení) a kávovary. Největší pokles naopak zaznamenaly fritézy, parní hrnce a vysavače.

Velké domácí spotřebiče se neprodávaly

Trh s velkými domácími spotřebiči vykázal za první čtvrtletí roku 2013 pokles o 4,6 %. Pokles v řádu jednotek procent GfK zaznamenalo převážně u větších produktových skupin co do objemu – vaření, chlazení a pračky. Internetové prodeje nadále pokračují v růstu.

Obtížnější ekonomická situace českého trhu

Spotřeba domácností v České republice v roce 2012 měřením GfK klesala a zatím se tento trend nemění ani v roce 2013. Spotřebitelská důvěra je stále nízká, lidé váhají nad každým významnějším nákupem. Tato situace pak ovlivňuje prodeje technického spotřebního zboží.

Tab.: Výsledky trhu

 

Q2

2012

Q3

2012

Q4

2012

Q1

2013

Q1 13

/Q1 12

 

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

+/-%

Spotřební elektronika (CE)

2 370

2 413

4 276

2 448

-11,3%

Foto (PH)

580

596

809

469

14,0%

Velké domácí spotřebiče (MDA)

2 921

3 231

3 666

2 969

-4,6%

Malé domácí spotřebiče (SDA)

966

980

2 104

1 116

2,3%

Informační technologie (IT)

3 423

3 677

6 228

4 498

4,6%

Telekomunikace (TC)

1 820

2 141

3 498

2 235

19,7%

Kancelářská a výpočetní technika (OE)

349

362

446

375

-4,6%

Celkem Česká Republika

12 429

13 401

21 027

14 110

1,3%

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK 









Úvodní foto: © .shock - Fotolia.com

Komentáře