GfK: Trh fototechniky nabízí potenciál v podobě inovativních segmentů

Analýza GfK ukázala, že současným velkým trendem v oblasti fototechniky jsou drony a akční kamery, stejně jako řešení pro virtuální realitu. Příležitosti skýtají i tradiční fotoaparáty a objektivy, ale jen za předpokladu, že nabídnou něco navíc oproti chytrým telefonům.

GfK: Trh fototechniky nabízí potenciál v podobě inovativních segmentů



Inovativní využití obrazové technologie, například v akčních kamerách, dronech, náhlavních kamerách nebo chytrých brýlích, se podle analýzy společnosti GfK stalo nedílnou součástí trhu fototechniky, jehož tradiční segmenty si jinak už dlouhodobě nevedou příliš dobře

Fotografické vybavení nachází uplatnění také v automobilovém průmyslu, v oblasti zabezpečení a v lékařských technologiích. Celosvětový prodej fotografických produktů spotřebitelům letos podle GfK vzroste na úroveň 1,6 miliardy kusů.

Drony, akční kamery a virtuální realita táhnou

Akční kamery a drony s integrovanou kamerou mají v roce 2016 po celém světě zajistit tržby ve výši více než 2 miliardy eur, a to hlavně díky novým cílovým skupinám zákazníků.

V roce 2016 má být například poprvé dosaženo 10 milionů prodaných dronů s kamerou, což odpovídá zvýšení objemu prodeje o 150 %. Z hlediska tržeb je nárůst dokonce 160%.

Podle GfK bude nadále růst i trh s akčními kamerami, u kterých se taktéž očekává překonání hranice 10 milionů prodaných produktů. Objem i hodnota prodeje se mají shodně zvýšit o 25 %.

K pozitivnímu vývoji zároveň přispívají neustálé inovace produktů. Díky virtuální realitě vzniká komplexní systém akčních kamer, dronů a videobrýlí, které nabízejí nové možnosti propojení. Přestože jsou prodeje akčních kamer pro virtuální realitu zatím v řádu jednotek procent, jejich tržní podíl podle analýzy prudce stoupá.

Fotoaparát musí nabídnout přidanou hodnotu...

Vzhledem k vývoji na trhu s fotografickými produkty je pozice klasických fotoaparátů stále poměrně složitá. S 36 miliony prodanými kusy dosahuje podíl digitálních fotoaparátů na globálním trhu s fototechnikou pouze 2,3 %.

Hodnota prodeje podle GfK klesne o 15 % na úroveň 13,4 miliardy eur, přičemž hlavní příčinou tohoto negativního trendu jsou zejména segmenty zrcadlovek a jednoduchých kompaktů. Právě jednoduché kompakty jsou stále častěji vytlačovány chytrými telefony z pozice základního modelu fotoaparátu.

GfK však upozorňuje na slibný potenciál produktů produkty, které oproti chytrým telefonů nabízejí výraznou přidanou hodnotu. Například prodej fotoaparátů s funkcí „travel zoom“ a podporou Wi-Fi v cenové kategorii 250 až 500 eur je v porovnání s předchozím rokem vyrovnaný a na celkových tržbách za kompakty se podílí 10 %.

Příznivý je i vývoj na trhu s kompaktními fotoaparáty v cenové kategorii 500 eur a více. Již nyní dosahuje jejich tržní podíl 21 %. Kompakty s výměnnými objektivy (CSC fotoaparáty) s cenou nad 1 000 eur si podle analýzy polepšily o 42 % a prodej fotoaparátů s rozlišením 4K má meziročně zečtyřnásobit a jejich tržní podíl má vyrůst na 11 %.

 ... a totéž platí i pro objektivy

Následný trh s vyměnitelnými objektivy je úzce provázán se situací v segmentu fotoaparátů. Míra prodeje objektivů k počtu všech prodaných těl fotoaparátů se má letos oproti roku 2013 zvýšit z 0,5 na 0,64. Již nyní se tržby za objektivy podílí na celkových prodejích za všechny fotoaparáty s vyměnitelnými objektivy z poloviny.

I trh se samostatně prodávanými objektivy je však pod stejným tlakem jako trh s fotoaparáty. Pokles prodeje objektivů ale činí pouze 5 % s tím, že na rok 2016 se hodnota tohoto segmentu odhaduje na 4,2 miliardy eur.

Pozitivní trend zaznamenávají především modely určené pro kompakty s výměnnými objektivy, které podle analýzy vykazují stabilní růst na úrovni 14 %. Jejich tržní podíl v segmentu objektivů se tak z jedné pětiny v loňském roce zvýšil na letošní jednu čtvrtinu.

Poslední tři roky také vytrvale stoupá průměrná prodejní cena objektivů, a to až na současných 510 eur. I v této oblasti je tedy podle GfK jasně patrný trend poptávky po sofistikovanějších řešeních.

Důležité je zachytit trend

Výše zmiňované trendy naznačují, jaké jsou potenciální příležitosti v tomto odvětví. Díky stále širšímu spektru využití fototechniky mohou dodavatelé expandovat do nových segmentů nebo dále rozšiřovat ty existující.

GfK zdůrazňuje, že je důležité využít potenciál růstu segmentu pokročilejších fotoaparátů vysoké kvality. Aby se tyto produkty odlišily od telefonů a vydobyly si pozici základních modelů fotoaparátů, měly by se zaměřovat především na maximální kvalitu obrazu, konektivitu, snadné zacházení a atraktivní design.

Analýza vychází z trendů na trhu zaznamenaných v první polovině roku 2016. Údaje týkající se fotoaparátů jsou založeny na sledování trhů v 65 zemích, údaje týkající se objektivů jsou založeny na sledování trhů ve 27 zemích.

Zdroj: GfK








Úvodní foto: DJI

Komentáře