GfK: Trh chytrých telefonů v našem regionu vykazuje nadprůměrné výsledky

Oživení v našem regionu pokračuje, a to zejména díky stabilizaci situace v Rusku a na Ukrajině. Celkově se ve střední a východní Evropě během druhého kvartálu 2017 prodalo o 11 % více chytrých telefonů než o rok dříve a hodnota trhu vyskočila o 24 %.

GfK: Trh chytrých telefonů v našem regionu vykazuje nadprůměrné výsledky



Podle nové studie společnosti GfK se ve druhém kvartálu 2017 celosvětově prodalo 347 milionů kusů chytrých telefonů, což představuje meziroční nárůst o 4 %. Hodnota trhu se pak díky stoupající průměrné prodejní ceně zvedla o 9 %.

Spotřebitelé jsou ochotni za chytrý telefon zaplatit víc, neboť jim jde o lepší uživatelskou zkušenost. Přestože je úroveň penetrace vysoká, GfK odhaduje meziroční růst poptávky po smartphonech i v roce 2018,“ uvedl produktový vedoucí GfK Yotaro Noguchi.

Střední a východní Evropa mezi vítězi

GfK současně poukazuje na výrazné rozdíly mezi regiony, kde prodej v některých oblastech rostl až o 13 %, ale jinde se propadl o 4 %, zatímco hodnota v nejlepším případě vystřelila o 30 %, zato v nejhorším poklesla o 7 %.

Dobrou zprávou je, že oblast střední a východní Evropy byl v obou případech téměř na špici. Ve druhém kvartálu se v našem regionu prodalo 18,7 milionu chytrých telefonů, což představuje meziroční zvýšení o 11 %.

V Rusku a na Ukrajině se podle GfK stabilizuje politická situace, což přináší obnovu důvěry spotřebitelů a výrazný meziroční nárůst. V Rusku poptávka ve druhém kvartálu zvýšila meziročně o 11 % a na Ukrajině dokonce o 22 %.

Ještě výrazněji pak stoupla hodnota prodaných zařízení, konkrétně o 24 %. To značí, že spotřebitelé v našem regionu neváhají utrácet za vyšší modely. GfK očekává, že za celý rok se v regionu prodá 85,2 milionu chytrých telefonů.

Západní Evropě se nedařilo

V západní Evropě se trh vyvíjel opačným směrem. Celková poptávka po chytrých telefonech zde dosáhla 28,7 milionu kusů, což představuje 3% meziroční pokles. Prodej se snížil již třetí kvartál v řadě.

GfK tuto nepříznivou situaci přisuzuje nasycení největších trhů, tedy Německa, Spojeného království a Francie, kde se prodej snížil o 4 %, 5 %, resp. 7 %. Celková hodnota západoevropského trhu se ve druhém kvartálu snížila o 1 %.

Tabulka – Výsledky regionálních trhů chytrých telefonů

Region

Prodej (miliony kusů)

Hodnota (miliardy dolarů)

 

2Q17

2Q16

Meziroč.

vývoj

2Q17

2Q16

Meziroč.

vývoj.

Západní Evropa

 

28,7

29,8

-4 %

12,1

12,2

-1 %

Střední a východní Evropa

18,7

16,8

11 %

4,6

3,7

24 %

Severní Amerika

 

47,4

44,6

6 %

18,7

16,2

15 %

Jižní Amerika

 

27,0

24,6

10 %

8,5

7,5

13 %

Blízký východ a Afrika

42,2

41,6

1 %

9,9

10,7

-7 %

Čína

 

110,1

109,7

0 %

35,1

32,4

8 %

Vyspělé asijské země

16,1

16,6

-3 %

10,0

9,4

6 %

Rozvojové asijské země

56,7

50,0

13 %

10,3

7,9

30 %

Celkem

346,9

333,7

4 %

109,2

100,0

9 %

Zdroj: GfK









Úvodní foto: © ra2 studio - Fotolia.com

Komentáře