GfK: Spotřebitelé v západní Evropě chtějí bezdrátová sluchátka, ne tak navigace do aut

Společnost GfK vydala studii týkající se segmentů přenosné spotřební elektroniky a navigačních zařízení pro první polovinu roku 2013. Rostla poptávka po sluchátkách a reproduktorech, naopak vestavěná výbava aut snižuje potřebu dokupovat externí zařízení.

GfK: Spotřebitelé v západní Evropě chtějí bezdrátová sluchátka, ne tak navigace do aut



Společnost GfK zveřejnila výsledky analýzy v segmentu přenosné spotřební elektroniky a navigačních zařízení pro první pololetí letošního roku. Zatímco o sluchátka a reproduktory je meziročně vyšší zájem, poptávka po přenosné elektronice do automobilů klesla.

V Evropě dosáhly sluchátka a bezdrátové reproduktory s technologií Bluetooth vrcholu popularity. Tržby za sluchátka stouply v západní Evropě v první polovině roku 2013 meziročně o 2,5 %. Na vzestupu se ocitla i přenosná rádia. V Německu poptávka po nich stoupla o 6 %. Trh s automobilovou elektronikou v prvním pololetí tohoto roku naopak klesl o 15 %. Klesala rovněž i poptávka po přenosných navigacích.

Nesmrtelné rádio

Klasická rádia se stále drží, především v Německu. Tržby na tomto trhu vzrostly nepatrně o 1 procento díky růstu digitálních a internetových rádio-přehrávačů. Důraz je kladen hlavně na přenosná rádia, o něž jen v Německu došlo k nárůstu trhu o 6 %.

Ve srovnání s předchozím rokem zaznamenaly standardní rádiové přijímače s digitálním laděním (DAB a čip) více než 60% růst tržeb. V Německu se o až 4 % zvýšila poptávka po malých přehrávačích se zabudovaným rádiem.

Všichni chtějí bezdrátové reproduktory... až na Brity

Evropským trhům v prvním pololetí vévodily přenosné reproduktory s bezdrátovým spojením, například prostřednictvím Bluetooth. Jako výhoda jsou uváděny především bezdrátové spojení se zařízením a mobilita.

Díky ostatním funkcím, například hands-free, je tento výrobek vhodným doplňkem chytrých telefonů nebo tabletů. Nárůst na trhu s přenosnými reproduktory lze pozorovat ve všech evropských zemích. V první polovině roku 2013 tržby z prodeje dokovacích reproduktorů stouply ve srovnání s rokem 2012 o 13 %. Obrat z prodeje reproduktorů vybavených pouze technologií Bluetooth se více než zdvojnásobil.

Objem prodaných stereofonních sluchátek, ať již s mikrofonem, nebo bez, klesl meziročně o 1 %, ovšem z hlediska hodnoty za ně zákazníci v západní Evropě utratili od ledna do června 2013 o 2,5 % více. Výjimkou je Velká Británie, kde obrat poklesl o 15 %. Výsledky Velké Británie zásadně ovlivnily celkový průměr regionu, který by bez ní činil 9 %.

Růstu segmentu sluchátek na západoevropských trzích je určován jednak tvarem sluchátek a dále možností přenosu signálu pomocí technologie Bluetooth. Trh se sluchátky umožňujícími digitální UHF přenos stoupl co do hodnoty o 19 %.

Poptávku po MP3 a MP4 přehrávačích dusí konkurence chytrých telefonů. Ačkoliv se pokoušejí uspět u sportovců nebo jako velké přenosné hudební databáze, objem tržeb u těchto výrobků klesl ve srovnání se stejným obdobím minulého roku o téměř 30 %.

Díky lepší výbavě aut není třeba dokupovat elektroniku

V západní Evropě se spotřebitelům nechce dokupovat další vybavení do automobilů. Automobilky stále zlepšují nabízenou výbavu a do aut postupně pronikají i chytré telefony. V prvním pololetí roku 2013 se trh s automobilovou elektronikou propadl o 15 %.

Relativně nejlépe se vedlo německému trhu, který poklesl „jen“ o 8 %. Některým segmentům se ve srovnání s předchozím rokem dařilo lépe, například autorádiím 2 DIN Moniceiver. Příležitostí pro výrobce je jednak specializace a jednak inovace.

Vzhledem k lepšícímu se standardnímu vybavení aut došlo k 15% poklesu na trhu nabízejícím vylepšení automobilových audio systémů.

Navzdory tomu ale existují inovativní segmenty, jejichž prodeje stouply. Trh se zařízením vybaveným technologií Bluetooth umožňující efektivnější využití chytrých telefonů a jejich obsahu vzrostl o 6 %. Poptávka po zařízeních bez CD mechaniky, které ale nabízejí možnost připojení MP3 přehrávačů a USB jednotek nebo SD karet (mechless) stoupla o 36 %. Do této kategorie spadá téměř každé páté autorádio prodané v Evropě (oproti každému osmému v roce 2012).

Zisky na trhu s pevnými navigacemi a záznamovými kamerami jsou stále na poklesu, v první polovině roku to bylo o 16 %. Ceny ale zůstávají stabilní, protože spotřebitelé stále častěji investují do kvalitnějších výrobků, například zařízení Car Vision 2 DIN.

Výrobci navigací budou inovovat

Pod tlakem se již před časem ocitl trh s přenosnými navigacemi a tento trend pokračoval i minulý rok, především v jižní Evropě. Existuje ale i důvod k optimismu. Ve srovnání s minulými roky se v Německu a ve Spojeném království pokles rapidně zmírnil.

Modernější výrobky vybavené novými technologiemi pomáhají stabilizovat obrat na trhu: prodávají se totiž lépe a za vyšší cenu. Inovace se zaměřují na různé oblasti: větší displeje (objem prodeje pětipalcových modelů stoupl o 11 %), více dotykové ovládání, bezplatná aktualizace map (např. prodej map umožňujících doživotní aktualizaci vzrostl na trojnásobek co do objemu i hodnoty), nebo přístup k většímu množství aktuálních dopravních informacích prostřednictvím digitálního rádia, mobilního telefonu propojeného přes Bluetooth nebo zabudované SIM karty.

Studie se opírá o data sebraná z malobchodního panelu společnosti GfK v Německu, Francii, Spojeném království, Itálii, Španělsku a Nizozemsku v první polovině roku 2013.

Zdroj: GfK








Úvodní foto: © Yuri Arcurs - Fotolia.com

Komentáře