Pravidelná studie GfK Temax ukazuje, že na trh technického spotřebního zboží má vliv postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.
S velkou dynamikou se vyvíjejí sektory informačních technologií a telekomunikací. Naopak k největšímu propadu stále dochází v segmentu fotoaparátů.
Smartphony ženou telekomunikace vpřed
Obrat sektoru zaznamenal v druhém čtvrtletí letošního roku meziroční nárůst o více než 13 %. Pozitivní vývoj byl ovlivněn chytrými telefony, které tvoří stěžejní kategorii, a dále také prodejem sluchátek s mikrofonem.
Zákazníci nadále dávají přednost dotykovým telefonům s větší uhlopříčkou displeje. Do popředí zájmu se také dostávají mobilní telefony podporující dvě SIM karty (jejichž nabídka se na trhu zvyšuje, pozn. red.).
IT vykázalo dvouciferný růst
Ve druhém čtvrtletí rostl trh informačních technologií o 16 % v hodnotovém vyjádření ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. K meziročnímu nárůstu přispěly všechny produktové kategorie, tj. stolní a přenosné počítače, tablety i monitory.
Nejdynamičtější nárůst zaznamenaly stolní počítače, k jejichž pozitivnímu vývoji přispělo podle GfK zejména ukončení podpory operačního systému Windows XP.
Z hlediska objemu se nejvíce dařilo tabletům, které však díky cenové erozi rostly obratově pouze polovičním tempem.
V rámci přenosných počítačů pokračoval růst segmentu ultratenkých počítačů. U monitorů se i nadále přesouvá spotřebitelská poptávka k zařízením s větší velikostí úhlopříčky.
Graf: Velikost trhu, podíl na obratu, růst obratu v porovnání s rokem 2013
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK
Tržby za kancelářskou techniku rostly
I přes určité zvolnění zůstává meziroční tempo růstu tržeb i ve druhém čtvrtletí pozitivní. Celková hodnota prodejů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku vzrostla o více než 5 %.
K celkovému růstu tržeb v sektoru kancelářské techniky nadále přispíval zejména segment laserových multifunkčních zařízení. V rámci inkoustového trhu pak v meziročním porovnání rostla hodnota prodejů jednoúčelových tiskáren.
Spotřební elektronika mírně klesala
Trh spotřební elektroniky vykázal oproti stejnému období loňského roku hodnotový pokles o 3 %.
Celý trh je do značné míry ovlivňován trhem s televizemi, kterých se prodalo více než v loňském roce, ale vzhledem k velké cenové erozi se jejich obrat v druhém čtvrtletí meziročně mírně snížil.
Pokračuje trend směrem k velkým obrazovkám a viditelný podíl na trhu už mají také UltraHD televizory.
Většinu ostatních kategorií nadále provázely negativní trendy, ale je zde několik výjimek s velmi pozitivním vývojem, jako např. soundbary a dokovací reproduktory.
Graf: Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v ČR
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK
Situace na trhu fotoaparátů se nezlepšuje
Trh digitálních fotoaparátů se nadále ocitá hluboko v červených číslech - z hlediska hodnoty meziročně poklesl o více než 23 %.
Za negativním vývojem stojí především segment nejlevnějších kompaktů s pevným objektivem nahrazovaný postupně chytrými telefony, které jsou schopny fotit v odpovídající kvalitě. Nadále pokračuje cenová eroze zejména u zrcadlovek.
Malým domácím spotřebičům dochází dech
Ve 2. čtvrtletí roku 2014 zaznamenal trh malých domácích spotřebičů jen mírný nárůst. Hodnota prodejů vzrostla o 0,1 % oproti stejnému období loňského roku.
V růstu prodeje pokračovaly kuchyňské roboty, rostly také kategorie holicí strojky, žehličky, odšťavňovače a zubní hygiena.
Naopak nejvýraznější pokles GfK zaznamenalo u domácích pekáren, fritéz a parních hrnců, topinkovačů a kulem. Klesaly také prodeje vysavačů, vysoušečů a zastřihávačů vlasů.
Prodej velkých domácích spotřebičů výrazně zpomalil
V druhém kvartálu roku 2014 trh s velkými domácími spotřebiči výrazně zpomalil vývoj oproti pozitivnímu vývoji v prvním kvartálu.
Meziročně vykázal nárůst pouze o 0,5 % v hodnotě, v objemu prodejů pak trh klesal. Pokles postihl řadu produktových skupin, přitom pozitivní vývoj zaznamenaly v meziročním porovnání chladničky, mikrovlnné trouby a sušičky.
Tabulka: Vývoj trhu podle segmentů (v mil. Kč)
|
Q1 2014 |
Q2 2014 |
Q2 14/ Q2 13 |
Q1-2 2014 |
Q1-2 14/ |
|
mil. Kč |
mil. Kč |
+/-% |
mil. Kč |
+/-% |
Spotřební elektronika (CE) |
2 496 |
1 870 |
-2,8 % |
4 366 |
-0,2 % |
Foto (PH) |
363 |
412 |
-24,9 % |
775 |
-23,9 % |
Velké domácí spotřebiče (MDA) |
3 133 |
2 984 |
0,5 % |
6 117 |
4,5 % |
Malé domácí spotřebiče (SDA) |
1 178 |
1 002 |
0,1 % |
2 180 |
2,6 % |
Informační technologie (IT) |
4 430 |
4 198 |
16,0 % |
8 628 |
6,3 % |
Telekomunikace (TC) |
2 493 |
2 661 |
14,6 % |
5 154 |
13,1 % |
Kancelářská a výpočetní technika (OE) |
402 |
363 |
5,5 % |
766 |
6,5 % |
Celkem |
14 496 |
13 491 |
6,0 % |
27 986 |
4,6 % |
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK