GfK: Prodej IT v ČR ve 3. čtvrtletí 2014 dále dvojciferně roste

Ve třetím čtvrtletí zaznamenal trh technického spotřebního zboží v České republice meziroční nárůst v hodnotě o více než 10 %. Ukazují to výsledky studie GfK Temax Czech Republic.

GfK: Prodej IT v ČR ve 3. čtvrtletí 2014 dále dvojciferně roste



Nejvyšší dynamiku růstu měl ve 3. čtvrtletí 2014 podle GfK sektor telekomunikací, následovaný sektory informačních technologií a kancelářské techniky. Naopak k poklesům dochází u spotřební elektroniky a fotoaparátů.

Růst IT pokračuje

I ve třetím čtvrtletí zaznamenal sektor informačních technologií meziroční nárůst. Celkový objem tržeb byl o téměř 14 % větší než ve stejném období loňského roku.

Největší měrou se na pozitivním vývoji podílela klíčová kategorie přenosných počítačů. Meziroční růst však vykazovaly i stolní počítače nebo monitory, a přispěly tak k růstu celého sektoru.

Dařilo se rovněž tabletům, přestože tempo růstu této kategorie nadále zpomalovalo.

Dvouciferný nárůst segmentu kancelářské techniky

Tržby v sektoru kancelářské techniky zaznamenaly ve třetím čtvrtletí výrazný meziroční nárůst. Celková hodnota prodejů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku vzrostla o více než 13 %.

Klíčovou produktovou kategorií, která ovlivňuje výsledky celého sektoru, jsou multifunkční zařízení. Z hlediska tržeb pak k celkovému nárůstu přispěla rostoucí poptávka po laserových zařízeních jak pro monochromatický, tak i pro barevný tisk.

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

 GfK Temax Q3 2014

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

Telekomunikace silně rostly

Obrat sektoru telekomunikací zaznamenal ve třetím čtvrtletí letošního roku meziroční nárůst na úrovni 35 % a celkově toto čtvrtletí výrazně přispělo k už tak pozitivnímu celkovému vývoji segmentu.

Nadále se zvyšuje váha chytrých telefonů, především pak s úhlopříčkou 4 palce a větší. Přírůstek v hodnotě prodejů zaznamenaly také sluchátka s mikrofonem.

Spotřební elektronika nadále klesá

Trh spotřební elektroniky vykázal oproti stejnému období loňského roku hodnotový pokles o téměř 8 %. Ačkoliv spotřebitelská poptávka po klíčové kategorii televizorů je stabilní, hodnota trhu vzhledem k výraznější cenové erozi poklesla.

Obrat se meziročně snižuje i u mnoha dalších kategorií, jakou jsou například set-top-boxy, videopřehrávače a videokamery.

Na druhé straně se pozitivně vyvíjí audio segment tažený nyní hlavně soundbary a bezdrátovými reproduktory.

Tempo propadu foto trhu se zastavilo

Trh digitálních fotoaparátů se nadále ocitá v červených číslech. Celkově z hlediska hodnoty meziročně poklesl o zhruba 19 %.

Na druhou stranu se třetí čtvrtletí vyvíjelo meziročně pozitivněji než předcházející dvě čtvrtletí. Za pozitivnějším vývojem ve třetím čtvrtletí stál segment kompaktů s pevným objektivem, především pak kompakty s velkým senzorem nebo Bridge kamery. Naopak u zrcadlovek došlo k výraznému poklesu.

Trh malých domácích spotřebičů se oživil

Ve 3. čtvrtletí roku 2014 zaznamenal trh malých domácích spotřebičů výraznější růst než v minulém čtvrtletí. Hodnota prodejů vzrostla o 5,6 % oproti stejnému období loňského roku.

Nejvýraznější nárůst mezi malými domácími spotřebiči vykazovaly přístroje na přípravu džusů a elektrické zubní kartáčky, následovány kuchyňskými roboty, kávovary a vysavači. Všechny tyto přístroje zaznamenaly růst i v kusovém vyjádření.

Mezi spotřebiče, které meziročně ve třetím čtvrtletí klesaly v hodnotě, patří domácí pekárny, fritézy a parní hrnce.

Trh velkých domácích spotřebičů nadále roste

Ve třetím kvartálu roku 2014 trh s velkými domácími spotřebiči opět dosáhl pozitivního růstu v porovnání s předchozím kvartálem.

Meziročně vzrostl o 5,7 % v hodnotě a zaznamenal zvýšení průměrné ceny prodaných spotřebičů. Pozitivní vývoj v hodnotovém vyjádření můžeme vidět u všech produktových skupin, obzvláště výrazný je u sušiček.

V objemu prodejů se trh vyvíjel pomalejším tempem. Co se týče prodaných kusů, mírný pokles postihl myčky nádobí a odsavače par. Internet a tradiční prodej se vyvíjely konstantně.

Podle GfK má na trh technického spotřebního zboží vliv postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.

Tab.: Trh technického spotřebního zboží v ČR podle GfK

 

Q1

2014

Q2

2014

Q3

2014

Q3 14

/Q3 13

Q1-3

2014

Q1-3 14

/Q1-3 13

 

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

+/-%

mil. Kč

+/-%

Spotřební elektronika (CE)

2 496

1 870

1 897

-7,8 %

6 263

-3,3 %

Foto (PH)

363

412

431

-18,7 %

1 207

-22,4 %

Velké domácí spotřebiče (MDA)

3 133

2 984

3 630

5,7 %

9 747

3,1 %

Malé domácí spotřebiče (SDA)

1 178

1 002

1 128

10,2 %

3 308

5,6 %

Informační technologie (IT)

4 430

4 198

4 696

13,7 %

13 324

7,8 %

Telekomunikace (TC)

2 493

2 661

3 259

35,0 %

8 413

20,7 %

Kancelářská a výpočetní technika (OE)

402

363

393

13,1 %

1 159

9,0 %

Celkem

14 496

13 491

15 435

10,7 %

43 421

5,9 %

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK


Graf: Velikost trhu technického spotřebního zboží podle segmentů

Graf: Velikost trhu technického spotřebního zboží podle segmentů

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK









Úvodní foto: © buchachon - Fotolia.com

Komentáře