GfK: Prodej a hodnota chytrých telefonů v našem regionu silně stoupají

Třetí čtvrtletí přineslo velmi silné výsledky trhu chytrých telefonů v regionu střední a východní Evropy. Počet prodaných kusů stoupl meziročně o 9 % a jejich hodnota vystřelila dokonce o 26 %. Tento vývoj je podle GfK součástí globálního trendu rostoucí poptávky po prémiových modelech.

GfK: Prodej a hodnota chytrých telefonů v našem regionu silně stoupají



Globální poptávka po chytrých telefonech ve třetím kvartálu 2017 dosáhla podle společnost GfK 367 milionu kusů, což představuje meziroční zvýšení o 3 %. Přestože nárůst není nikterak vysoký, z hlediska absolutní poptávky jde o nejsilnější třetí kvartál, který kdy GfK zaznamenalo.

Rekordní poptávka byla tažena především regiony Jižní Ameriky (meziroční nárůst o 11 %) a střední a východní Evropy (meziroční nárůst o 9 %). Ve třetím kvartálu podle analytiků stoupala také průměrná prodejní cena chytrých telefonů, konkrétně o 7 %.

Výrobci přecházejí od kvantity ke kvalitě

Arndt Polifke, globální ředitel výzkumu telekomunikací v GfK, uvedl, že růst průměrné ceny je příznivou zprávou pro výrobce, zejména v takových regionech jako je západní Evropa, kde nasycení trhu vedlo k meziročnímu snížení objemu prodeje.

Trh se podle Polifkeho začal jasně zaměřovat na zvyšování hodnoty prodejů. Globální značky jako Apple, Google, HTC, Huawei, LG, Moto, Nokia, Samsung nebo Sony již uvedly prémiové modely, případně se k tomu brzy chystají.

Podle GfK současně platí, že vlastnosti vlajkových modelů mají pro zákazníky stále větší význam, takže se dá u nových produktů očekávat větší důraz na ochranu před prachem a vodou, zvyšování kapacity baterie a paměti, vyšší kvalitu zvuku, fotoaparátu a videa, design bez hran nebo biometrické sensory.

Západní Evropa je nasycená, náš region stále hladový

V západní Evropě se ve třetím kvartálu prodalo celkem 30,9 milionu chytrých telefonů, což je o 7 % méně než před rokem. Nasycenost trhu ve spojení s opožděným uvedením modelu iPhone X způsobuje meziroční pokles trvající již čtyři kvartály v řadě.

Hodnota prodeje v tomto regionu však meziročně stoupla o 4 % z důvodů výše uvedených. Posun k luxusním produktům je v tomto regionu podle GfK zcela zřetelným trendem. V cenové hladině nad 900 dolarů se zde ve třetím kvartálu prodal každý osmý telefon, zatímco o rok dříve to byl každý šestnáctý.

Ve střední a východní Evropě naopak pokračoval nárůst poptávky. Během třetího kvartálu se zde prodalo 22,3 milionu chytrých telefonů, což představuje meziroční nárůst o 9 %. Hodnota prodeje navíc rostla ještě rychleji, konkrétně o 26 %. Důvodem byl opět posun zájmu spotřebitelů směrem k dražším zařízením.

Tabulka – Výsledky globálního trhu chytrých telefonů (miliony kusů, miliardy dolarů)

Region

Prodej

3Q17

Prodej

3Q16

Meziroč.

změna

Hodnota

3Q17

Hodnota

3Q16

Meziroč.

změna

Západní Evropa

30,9

33,2

-7 %

13,7

13,2

4 %

Střední a východní Evropa

22,3

20,5

9 %

5,4

4,3

26 %

Severní Amerika

49,3

50,0

-1 %

19,1

18,9

1 %

Jižní Amerika

27,8

25,1

11 %

8,8

7,8

13 %

Blízký východ a Afrika

45,2

41,9

8 %

10,7

10,2

5 %

Čína

117,0

111,9

5 %

38,3

31,9

20 %

Vyspělé asijské trhy

16,4

17,6

-7 %

10,3

11,3

-9 %

Rozvojové asijské trhy

57,7

55,2

5 %

10,5

8,7

21 %

Celkem

366,6

355,4

3 %

116,8

106,3

10 %

Zdroj: GfK









Úvodní foto: © ra2 studio - Fotolia.com

Komentáře