GfK: Když se nehraje fotbal, klesá prodej televizí

Společnost GfK zveřejnila studii o prodeji spotřební elektroniky v první polovině roku 2013.

GfK: Když se nehraje fotbal, klesá prodej televizí



Studie společnosti GfK o prodeji spotřební elektroniky v prvním pololetí roku 2013 ukázala obecný meziroční pokles v prodeji televizorů v Evropě. Podíl chytrých televizí však roste a jejich prodej táhne vzhůru i další segmenty využívajících nové technologie.

Pokles jako důsledek absence externího faktoru

Společnost GfK uvedla, že trend poklesu prodeje televizorů začal již v roce 2012, kdy Evropa zaznamenala 8% pokles. Oživení zaznamenal například německý trh, kde došlo k ukončení analogového vysílání nebo region východní Evropy, kde jako stimul poptávky zafungovalo fotbalové EURO 2012, avšak poptávka ve Velké Británii nebo Francii byla nízká.

V prvním pololetí roku 2013 v Evropě podobný externí faktor (velká sportovní událost, změna technologií vysílání apod.) chyběl a pokles dosáhl 6 % v prvním a 14 % v druhém kvartále oproti stejným obdobím v roce 2012. Uvnitř klesajícího segmentu však dochází ke změnám, jež se mohou stát faktory budoucího růstu.

Nové technologie táhnou

Obecná poptávka po televizorech sice klesala, avšak prodej v podsegmentu chytrých a 3D televizí stoupal, zejména těch s velkou úhlopříčkou.

Studie uvádí, že každý sedmý LCD televizor, který se prodá v Evropě, má úhlopříčku větší než 120 cm. Celkem 36 % televizorů s plochou obrazovkou prodaných v Evropě má připojení na internet. V Německu se chytré televizory na prodejích podílejí dokonce z 60 %. Téměř 27 % televizorů prodaných v Evropě v první polovině roku 2013 bylo vybaveno 3D technologií.

Fakt, že k optimálnímu využití funkcí těchto televizorů s velkou obrazovkou je zapotřebí promítat materiál ve vysokém rozlišení, byl v západní Evropě potvrzen 10% růsten prodeje Blu-ray přehrávačů s integrovaným hard diskem. Poptávka po klasických DVD přehrávačích se standardním rozlišením naopak klesla o 26 %.

Roste poptávka po kvalitnějším a všestrannějším audiu

Pro zákazníky je také čím dál důležitější zvuk. Přestávají jim stačit reproduktory integrované v televizorech a investují proto  do externích zvukových zařízení, např. reproduktorů typu soundbar.

V Německu, Francii, Spojeném království, Itálii, Španělsku a Nizozemsku se do června 2013 takový reproduktor prodal s každým desátým televizorem s plochou obrazovkou.

Trend směřující k digitálnímu přenosu zvuku pomáhá i trhu se zvukovými zařízeními. Stále více zákazníků si chce přehrávat hudbu ze svých chytrých telefonů a jiných přehrávačů na všech ostatních domácích zařízeních.

V první polovině roku 2013 došlo na německém, francouzském, britském, italském, španělském a nizozemském trhu se zařízeními určenými k přenosu zvuku k nárůstu o 68 %. Tento trend je úzce spjatý s populariou chytrých telefonů a lze očekávat, že dokud tyto porostou, poroste i prodej přenosových zařízení.

Studie se opírá o data sebraná z malobchodního panelu společnosti GfK v Německu, Francii, Spojeném království, Itálii, Španělsku a Nizozemsku v první polovině roku 2013.

Zdroj: GfK








Úvodní foto: © Yuri Arcurs - Fotolia.com

Komentáře