GfK: Druhý kvartál přinesl 2,5% růst českého trhu technického spotřebního zboží

Trh rostl díky dobrým výsledkům v segmentech telekomunikací, spotřební elektroniky a domácích spotřebičů. Prodeji IT produktů, kancelářské techniky a fotoaparátů a příslušenství se však opět nedařilo.

GfK: Druhý kvartál přinesl 2,5% růst českého trhu technického spotřebního zboží



Podle závěrů studie GfK TEMAX dosáhl český trh s technickým spotřebním zbožím za druhé čtvrtletí roku 2016 meziročního růstu o 2,5 % při tržbách ve výši 15,666 miliardy korun.

Pozitivní vývoj zaznamenaly sektory spotřební elektroniky, velkých a malých domácích spotřebičů a již tradičně také telekomunikace, naopak segmenty informačních technologií, kancelářské techniky a fotopřístrojů se i nadále potýkaly s problémy.

Obr. 1 – Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v ČR

GfK TEMAX CZ 2Q16

 

Zdroj: GfK

Informační technologie poklesly o 7,8 %

Jediným segmentem, který dokázal v kategorii informačních technologií za druhé čtvrtletí 2016 růst, byly monitory, a to o více než 8 % oproti stejnému období minulého roku.

Ostatní produktové skupiny meziročně klesaly, nejvíce pak tablety, které zaznamenaly pokles o více než 22 %. Také přenosným počítačům (největší kategorii v sektoru IT), se meziročně snížil obrat, konkrétně o 7,5 %.

Telekomunikace drží trh nad vodou

Sektor telekomunikací rostl ve druhém kvartálu 2016 o více než 9 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2015 a byl tak druhým nejrychleji rostoucím segmentem trhu.

Celkový růst v kategorii mobilních telefonů, tedy jak „klasických“, tak chytrých, se dostal na úroveň 6,3 %. Výrazně se dařilo sortimentu nositelné elektroniky, které za 2. čtvrtletí 2016 vyrostla meziročně o více než 800 %.

Kancelářská technika se propadla

Sektor kancelářské techniky vykázal za 2. čtvrtletí pokles o téměř 9 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2015. Poklesu nezabránil ani nárůst průměrné ceny u inkoustových tiskových zařízení.

Negativní vývoj byl podle GfK ovlivněn hlavně poklesem tržeb za laserová tisková zařízení. V tomto segmentu také meziročně klesly průměrné ceny, a to o 5 %.

Spotřební elektronika v zelených číslech

Sektor spotřební elektroniky narostl letos za druhý kvartál ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o téměř 6 %. Silný růst byl zaznamenán v segmentu set-top-boxů, a to hlavně díky rostoucímu zájmu o funkci DVB-S2, který vyvolal plánovaný přechod na druhou generaci standardu pro satelitní vysílání v roce 2016.

Televizory – největší segment spotřební elektroniky – zůstaly hodnotově na stejné výši díky nárůstu průměrné ceny. Podíl modelů s rozlišením 4K však přesáhl 31 % a pokračuje v růstu, stejně jako sortiment s úhlopříčkou 55 palců a více.

Foto trh pokračoval v poklesu

Ani růst průměrné ceny digitálních fotoaparátů nezabránil dalšímu poklesu jejich hodnoty ve druhém čtvrtletí 2016 na úrovni 8,9 % ve srovnání se stejným obdobím minulého roku.

Prodeje zrcadlovek a kompaktů klesaly, avšak kompakty s výměnným objektivem zaznamenaly růst díky zvýšení průměrné ceny. Celkově trh fota za druhém čtvrtletí 2016 klesal o 6,5%, navzdory pozitivnímu vývoji u objektivů.

Velké domácí spotřebiče vykázaly solidní růst

Trh velkých domácích spotřebičů zaznamenal ve druhém kvartálu solidní meziroční růst přesahující 7 %. Přírůstek zaznamenaly všechny produktové skupiny v čele s největším skupinou chlazení, která vykázala nárůst přes 9 %.

Malé domácí spotřebiče rostly ze všeho nejvíce

Malým domácím spotřebičům se ve druhém čtvrtletí dařilo, když celý segment zaznamenal meziroční růst přesahující 11 %, tedy zdaleka nejvíce z celého trhu technického spotřebního zboží.

Největší růst byl zaznamenán v kategorii péče o zuby, ale zvýšenou poptávku zaznamenala také řada drobných kuchyňských spotřebičů, zejména stolní mixéry.

Podíl internetových prodejů u většiny skupin rostl s výjimkou fritéz a odšťavňovačů.

Obr 2. - Sumář v tabulce

GfK TEMAX CZ 2Q16

Zdroj: GfK








Úvodní foto: © .shock - Fotolia.com

Komentáře