GfK: Český trh technického zboží stagnuje, nepomohl ani 20% růst telekomunikací

V prvním kvartálu 2016 dosáhl trh jen velmi mírného meziročního růstu. Zatímco tržby v segmentu telekomunikací vystřelily o 20 % a dařilo se i prodeji domácích spotřebičů. Sektory IT, spotřební elektroniky, kancelářské techniky i fota si meziročně pohoršily a prakticky tak vynulovaly slibné výsledky růstových segmentů.

GfK: Český trh technického zboží stagnuje, nepomohl ani 20% růst telekomunikací



Trh technického spotřebního zboží v České republice zaznamenal za první čtvrtletí roku 2016 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku přírůstek mírně přesahující 3 % a vygeneroval díky tomu tržby ve výši bezmála 16,6 miliardy korun.

Údaje přinesla pravidelná studie GfK Temax, podle níž se o růst postaraly sektory velkých a malých domácích spotřebičů a také telekomunikací. Zbylé sektory včetně IT a spotřební elektroniky si naopak meziročně pohoršily.

Obr. 1 – Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v ČR

GfK TEMAX CZ 1Q16

Zdroj: GfK

IT klesá vlivem špatného prodeje PC a tabletů

Sektor IT vykázal v hodnotě pokles o 4 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2015. Tyto ztráty podle GfK generovaly přenosné počítače a tablety.

Na druhou stranu se poměrně dařilo monitorům, které dokázaly růst o více než 10 %, zejména díky modelům s úhlopříčkou o velikosti 24" a více. Trh stolních počítačů zůstal meziročně stabilní.

Telekomunikace vystřelily o 20 %

Sektor telekomunikací vykázal v prvním čtvrtletí roku 2016 meziroční navýšení o více než 20 %. O růst se postaraly hlavně chytré telefony, naopak klasické mobilní telefony zaznamenaly dvouciferný pokles.

K nejprodávanějším patřily v segmentu chytrých telefonů modely s velikostí displeje mezi 5" až 5,6", které zajistily téměř 60 % hodnoty trhu.

Laser stahuje dolů segment kancelářské techniky

Sektor kancelářské techniky vykázal za první čtvrtletí roku 2016 pokles o více než 6 % ve srovnání se stejným obdobím 2015.

Pozitivní vývoj byl zaznamenán u průměrné ceny segmentu inkoustového tisku, avšak celý trh byl tažen do záporných čísel nižšími prodeji laserových zařízení.

Spotřební elektronika klesá, poptávka po UHD roste

V prvním čtvrtletí 2016 zaznamenal sektor spotřební elektroniky ve srovnání se stejným obdobím loňského roku pokles téměř o 7 %, a to vlivem některých klíčových produktových skupin.

U televizorů došlo k nárůstu prodeje modelů s UHD rozlišením, které dosáhly téměř 30 % celkové hodnoty prodeje skupiny (z původních 9 % v prvním čtvrtletí 2015).

Ve skupině videokamer meziročně lehce posílily svůj podíl akční kamery při pokrytí již 70 % celkové hodnoty skupiny.

Fotoaparáty se neprodávají, sháňka je po objektivech

Sektor fota zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2016 pokles zhruba o 8 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.

K poklesu došlo u všech tří podkategorií (kompakty, kompakty s výměnným objektivem a zrcadlovky), a naopak velmi dobře se dařilo segmentu objektivů, který rostl téměř dvojnásobně.

Uvedené podkategorie digitálních fotoaparátů zaznamenaly meziroční zvýšení průměrné ceny.

Velké domácí spotřebiče mírně rostly díky sušičkám

Trh s velkými domácími spotřebiči zaznamenal v prvním čtvrtletí růst přes 3 procenta ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. GfK očekává, že růst bude pokračovat i po další období roku 2016.

V prvním kvartálu se nejlépe dařilo sušičkách, a to i přes mírný pokles průměrných cen. Obratově vzrostly v meziročním srovnání zhruba o pětinu. Na trhu praček si vedly úspěšně modely se sušickou, které dokázaly v hodnotě narůst téměř o 50 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.

Malé domácí spotřebiče rostly napříč kategoriemi

V prvním kvartálu 2016 rostl trh malých domácích spotřebičů o více než 14 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Dařilo se všem produktovým kategoriím s výjimkou kromě odšťavňovačů (vč. lisů na citrusy) a žehliček.

IPL produkty zaznamenaly dynamický růst o více než 60 % a zároveň jejich průměrná cena se zvedla o 6 %. Prodej stolních mixérů a skleněných rychlovarných konvic vygeneroval za první tři měsíce 2016 poměrně výrazný přírůstek v hodnotě.

Obr. 2 – Sumář v tabulce

GfK TEMAX CZ 1Q16

Zdroj: GfK








Úvodní foto: .shock - Fotolia.com

Komentáře