GfK: Český trh technického spotřebního zboží táhlo IT dolů a telco nahoru

Výsledky studie GfK Temax za Českou republiku ukazují, že trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice za třetí čtvrtletí roku 2016 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku růst na úrovni 4,6 procenta.

GfK: Český trh technického spotřebního zboží táhlo IT dolů a telco nahoru



Čtyři ze sedmi sektorů českého trhu s technickým spotřebním zbožím zaznamenaly pozitivní vývoj. Růst byl tažen zejména telekomunikacemi, které se obratově zvedly meziročně o více než 22 %. Nejvýrazněji klesl ve třetím kvartálu sektor fotoaparátů (o 13,4 procenta).

IT táhnou dolů PC a tablety

Vývoj obratu za třetí kvartál 2016 u sektoru informačních technologií výrazně ovlivnily ztráty u počítačů – přenosných i stolních – meziročně o 10,6 % a 8,2 %. Obrat celého sektoru klesl za uvedené období o 9,1 %.

Tablety nadále pokračují v sestupném trendu, byť tempo poklesu se oproti předchozím čtvrtletím zmírnilo. Monitorů se prodalo zhruba stejné množství jako před rokem, a díky rostoucí průměrné ceně tak vykázaly lehký růst z hlediska hodnoty.

V rámci kategorie přenosných počítačů se dařilo segmentu ultratenkých výrobků a herních zařízení.

Telekomunikace táhnou smartphony

Poptávka po chytrých telefonech a nositelné elektronice dokázala kompenzovat dvouciferný pokles klasických mobilních telefonů.

Klíčový segment chytrých telefonů představovala zařízení s uhlopříčkou mezi 5 a 5,3 palci.

Pozitivní vývoj nositelné elektroniky se držel v trojciferných číslech.

Kancelářskou techniku podpořil komerční inkoust

Tržby z prodeje tiskových zařízení klesly o 5,4 % – zejména v důsledku snižující se poptávky po multifunkčních zařízeních.

Meziroční růst však zaznamenal segment inkoustových tiskáren určených pro profesionální použití.

Spotřební elektronika rostla díky TV

Díky pozitivnímu vývoji v klíčové kategorii televizorů pokračoval ve třetím čtvrtletí meziroční růst tržeb sektoru spotřební elektroniky a dosáhl výše 8,6 %.

V prodeji televizorů se dařilo dynamicky růst sortimentu s úhlopříčkou větší než 55 palců. Také podíl UHD segmentu se zvedl, a to na 34 %.

Z ostatních produktových skupin se zvýšila poptávka po satelitních set-top-boxů pro příjem HD vysílání a dále po přenosných Bluetooth sluchátek.

Foto trh: Velkoformát vs. kompakty

Ve třetím kvartálu 2016 klesla meziročně hodnota foto trhu o 13,4 %. K negativnímu vývoji v tomto období přispěly především kompakty s pevným objektivem.

Nicméně v září se významně zvýšil prodej zrcadlovek s full-frame snímačem, což se pozitivně odrazilo na obratu celého segmentu zrcadlovek.

Z velkých domácí spotřebičů se dařilo sušičkám

Ve třetím čtvrtletí 2016 zaznamenal trh velkých domácích spotřebičů ve srovnání se stejným obdobím minulého roku růst přesahující 5 %.

Pozitivní vývoj zaznamenaly všechny kategorie s výjimkou chlazení a mrazáků. Nejvýrazněji rostly prodeje sušiček – meziročně téměř o 28 %.

Spotřebitelé byli ochotni investovat do dražšího sortimentu, což způsobilo růst v poptávce ve středních a vyšších cenových pásmech.

Malé domácí spotřebiče ve znamení „smoothie“

Malé domácí spotřebiče nadále vykazují pozitivní vývoj, konkrétně za třetí čtvrtletí 2016 meziroční přírůstek ve výši 12,3 %.

Po loňském úspěchu odšťavňovačů došlo letos ke stagnaci. Částečně za tímto vývojem stojí i růst zájmu o přístroje na přípravu „smoothie“ – tedy o stolní mixéry.

Růst celé skupiny kuchyňských robotů a mixérů podpořil prodej právě stolních mixérů, které zaznamenávaly zřetelné meziroční přírůstky.

Tab.: Technické spotřební zboží – hodnota prodeje u jednotlivých sektorů

 GfK Temax Q3 2016

Zdroj: GfK Czech Republic








Úvodní foto: Electro World

Komentáře