Výsledky šetření GfK TEMAX společnosti GfK za druhé čtvrtletí 2015 hovoří o pozitivním vývoji trhu technického spotřebního zboží v České republice. V meziročním srovnání trh vyrostl o 14 %, přičemž dvouciferným tempem rostly sektory telekomunikací, malých a velkých domácích spotřebičů a kancelářské a výpočetní techniky.
GfK uvádí, že na tuzemský trh technického spotřebního zboží má vliv solidní makroekonomická situace a díky tomu i postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.
Graf - Vývoj trhu v předcházejících letech
Zdroj: GfK
Počítače a monitory táhly IT vzhůru, tablety dolů
Trh informačních technologií zaznamenal ve druhém čtvrtletí meziroční nárůst o více než 8 %. GfK uvádí, že pozitivní vývoj celého sektoru významně ovlivnily stolní a přenosné počítače a také monitory – všechny tyto kategorie rostly dvouciferným tempem.
V červených číslech se naopak ocitly tablety. V rámci přenosných počítačů se na růstu nejvýrazněji podílela levná zařízení, byť dynamika nárůstu tohoto segmentu již byla pomalejší než v předchozím čtvrtletí.
Nic nového v telekomunikacích
Obrat v oblasti telekomunikací zaznamenal v druhém čtvrtletí roku 2015 dvouciferný meziroční nárůst a udržuje si téměř identický vývoj jako v předcházejícím kvartálu. Poptávka po chytrých telefonech, klíčovém produktovém segmentu, se podle GfK stále zvyšuje. Celkově segment vyrostl o více než 37 %.
Laserová zařízení táhnou vzhůru kancelářskou techniku
V solidním růstu pokračovaly prodeje kancelářské techniky, jejichž celková hodnota ve druhém kvartálu meziročně vyrostla o více než 11 %.
Celkový nárůst tržeb je podle GfK tažen zejména pokračující poptávkou po laserových multifunkčních zařízeních. Spotřebitelé v rostoucí míře nakupují i lépe vybavená pokročilejší zařízení s vyšší pořizovací cenou a nižšími provozními náklady.
Spotřební elektronika stagnovala
Tržby v sektoru spotřební elektroniky vyrostly ve druhém kvartálu meziročně o 2 %. Celkový výsledek trhu byl podle GfK výrazně ovlivněn pozitivním vývojem televizorů. V rámci této produktové kategorie se spotřebitelská poptávka stále více přesouvá k pokročilejším zařízením.
Meziroční nárůsty vykazovaly i všechny skupiny na audio trhu, tj. stolní audiosystémy, reproduktory, hi-fi komponenty a rádio přístroje. Dvouciferné poklesy naopak zaznamenaly set-top boxy, video přehrávače/rekordéry a autonavigace.
Fotoaparáty v červených číslech
Trh digitálních fotoaparátů nadále klesá, ve druhém kvartálu konkrétně o 10 %. Podle GfK k tomuto vývoji přispěly všechny sledované segmenty. U kompaktů s pevným objektivem se poptávka přesouvá k dražším zařízením a díky zvyšující se průměrné ceně trh kompaktů neklesá v takové míře jako v objemovém vyjádření.
Malé spotřebiče rostly nejrychleji
Český trh malých domácích spotřebičů dosáhl za druhé čtvrtletí letošního roku meziročního nárůstu o 15,7 %. Tento pozitivní trend byl zapříčiněn rostoucími průměrnými cenami napříč všemi sledovanými produktovými kategoriemi, jež všechny vykázaly kladný meziroční vývoj z hlediska hodnoty.
Nejvýraznější nárůst byl podle GfK vidět u zubní hygieny a odšťavňovačů, naopak velmi slabý vývoj zaznamenaly žehličky, které dokonce poklesly v počtu prodaných kusů, stejně jako fritézy.
Velké domácí spotřebiče: Trh nadále roste
Trh s velkými domácími spotřebiči dosáhl podle šetření solidního růstu o 10,5 %. Pozitivní vývoj v kusovém i hodnotovém vyjádření vykázaly všechny produktové skupiny, s nejvyšší dynamikou rostou sušičky. U většiny kategorií došlo na úrovni celé skupiny k mírnému nárůstu průměrné ceny – v rostoucí míře se prosazoval dražší sortiment.
Tabulka - Přehled vývoje trhu podle kategorií
Zdroj: GfK