GfK: Český trh technického spotřebního zboží roste, stejně jako důvěra spotřebitelů

21. 8. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © .shock - Fotolia.com
Výsledky šetření GfK TEMAX za druhé čtvrtletí ukázaly, že český trh technického spotřebního zboží vyrosl o 14 %. S výjimkou fotoaparátů rostly všechny segmenty, nejvíce pak telekomunikace, konkrétně o 37,6 %.

Výsledky šetření GfK TEMAX společnosti GfK za druhé čtvrtletí 2015 hovoří o pozitivním vývoji trhu technického spotřebního zboží v České republice. V meziročním srovnání trh vyrostl o 14 %, přičemž dvouciferným tempem rostly sektory telekomunikací, malých a velkých domácích spotřebičů a kancelářské a výpočetní techniky.

GfK uvádí, že na tuzemský trh technického spotřebního zboží má vliv solidní makroekonomická situace a díky tomu i postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.

Graf - Vývoj trhu v předcházejících letech

Zdroj: GfK

Počítače a monitory táhly IT vzhůru, tablety dolů

Trh informačních technologií zaznamenal ve druhém čtvrtletí meziroční nárůst o více než 8 %. GfK uvádí, že pozitivní vývoj celého sektoru významně ovlivnily stolní a přenosné počítače a také monitory – všechny tyto kategorie rostly dvouciferným tempem.

V červených číslech se naopak ocitly tablety. V rámci přenosných počítačů se na růstu nejvýrazněji podílela levná zařízení, byť dynamika nárůstu tohoto segmentu již byla pomalejší než v předchozím čtvrtletí.

Nic nového v telekomunikacích

Obrat v oblasti telekomunikací zaznamenal v druhém čtvrtletí roku 2015 dvouciferný meziroční nárůst a udržuje si téměř identický vývoj jako v předcházejícím kvartálu. Poptávka po chytrých telefonech, klíčovém produktovém segmentu, se podle GfK stále zvyšuje. Celkově segment vyrostl o více než 37 %.

Laserová zařízení táhnou vzhůru kancelářskou techniku

V solidním růstu pokračovaly prodeje kancelářské techniky, jejichž celková hodnota ve druhém kvartálu meziročně vyrostla o více než 11 %.

Celkový nárůst tržeb je podle GfK tažen zejména pokračující poptávkou po laserových multifunkčních zařízeních. Spotřebitelé v rostoucí míře nakupují i lépe vybavená pokročilejší zařízení s vyšší pořizovací cenou a nižšími provozními náklady.

Spotřební elektronika stagnovala

Tržby v sektoru spotřební elektroniky vyrostly ve druhém kvartálu meziročně o 2 %. Celkový výsledek trhu byl podle GfK výrazně ovlivněn pozitivním vývojem televizorů. V rámci této produktové kategorie se spotřebitelská poptávka stále více přesouvá k pokročilejším zařízením.

Meziroční nárůsty vykazovaly i všechny skupiny na audio trhu, tj. stolní audiosystémy, reproduktory, hi-fi komponenty a rádio přístroje. Dvouciferné poklesy naopak zaznamenaly set-top boxy, video přehrávače/rekordéry a autonavigace.

Fotoaparáty v červených číslech

Trh digitálních fotoaparátů nadále klesá, ve druhém kvartálu konkrétně o 10 %. Podle GfK k tomuto vývoji přispěly všechny sledované segmenty. U kompaktů s pevným objektivem se poptávka přesouvá k dražším zařízením a díky zvyšující se průměrné ceně trh kompaktů neklesá v takové míře jako v objemovém vyjádření.

Malé spotřebiče rostly nejrychleji

Český trh malých domácích spotřebičů dosáhl za druhé čtvrtletí letošního roku meziročního nárůstu o 15,7 %. Tento pozitivní trend byl zapříčiněn rostoucími průměrnými cenami napříč všemi sledovanými produktovými kategoriemi, jež všechny vykázaly kladný meziroční vývoj z hlediska hodnoty.

Nejvýraznější nárůst byl podle GfK vidět u zubní hygieny a odšťavňovačů, naopak velmi slabý vývoj zaznamenaly žehličky, které dokonce poklesly v počtu prodaných kusů, stejně jako fritézy.

Velké domácí spotřebiče: Trh nadále roste

Trh s velkými domácími spotřebiči dosáhl podle šetření solidního růstu o 10,5 %. Pozitivní vývoj v kusovém i hodnotovém vyjádření vykázaly všechny produktové skupiny, s nejvyšší dynamikou rostou sušičky. U většiny kategorií došlo na úrovni celé skupiny k mírnému nárůstu průměrné ceny – v rostoucí míře se prosazoval dražší sortiment.

Tabulka - Přehled vývoje trhu podle kategorií

ICTS24

Zdroj: GfK

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících