GfK: Český trh technického spotřebního zboží i nadále roste, ale pomaleji

Výsledky GfK Temax Czeh Republic za třetí kvartál ukazují, že náš trh elektroniky a spotřebičů sice roste, ale už jen jednociferně. V letošním druhém kvartálu trh posílil o 14 %, nyní to bylo pouze lehce nad 5 %.

GfK: Český trh technického spotřebního zboží i nadále roste, ale pomaleji



Společnost GfK zveřejnila výsledky ukazatelů GfK Temax Czech Republic za třetí čtvrtletí 2015. Český trh technického spotřebního zboží v tomto období opět vykázal pozitivní vývoj, avšak tempo meziročního růstu se zpomalilo na 5,2 % oproti dvouciferným nárůstům v předchozích kvartálech.

K poklesu trhu došlo v segmentech spotřební elektroniky a fota. Dynamický nárůst naopak vykázal sektor telekomunikací, mírně rostou i sektory malých a velkých domácích spotřebičů a také informačních technologií a kancelářské techniky.

Graf - Vývoj trhu v předcházejících letech

GfK TEMAX 3Q15 Czech Republic - vývoj trhu

Zdroj: GfK

Tempo růstu IT zpomaluje

Hodnota trhu informačních technologií zaznamenala ve třetím čtvrtletí meziroční nárůst o více než 3 %. Pozitivní vývoj sektoru podle GfK významně ovlivnily stolní a přenosné počítače a také monitory.

Tablety se naopak stále drží v červených číslech a jejich meziroční tempo poklesu se oproti předchozímu čtvrtletí zdvojnásobilo. Svou pozici klíčové kategorie v rámci sektoru informačních technologií naopak posílily přenosné počítače.

Telekomunikace rostly silným tempem

Obrat sektoru telekomunikací zaznamenal ve třetím čtvrtletí roku 2015 dvouciferný meziroční nárůst o 18,6 %. Segment podle GfK táhnou zejména chytré telefony. Naopak poptávka po klasických mobilních telefonech klesá.

Kancelářská technika stagnuje

Hodnota prodeje kancelářské techniky se ve třetím čtvrtletí přiblížila úrovni stejného období loňského roku. Trh rostl jen nepatrně, v řádech promile.

Tato stagnace byla podle GfK způsobena zejména zpomalením růstu tržeb v segmentu laserových tiskových zařízení. Výrazně pomalejší nárůst hodnoty prodejů v meziročním srovnání zaznamenaly zejména multifunkční zařízení.

Stagnaci vykázala i spotřební elektronika

Tržby v sektoru spotřební elektroniky ve třetím kvartálu poklesly o 1,2 % v meziročním srovnání. Bylo to způsobeno mírně negativním trendem u televizorů, i když pokročilejší modely, jako např. Ultra HD a Smart, zajišťují stále vysokou spotřebitelskou poptávku.

Meziroční nárůsty vykazuje většina kategorií audio trhu a díky akčním modelům roste dynamicky i oblast videokamer. Dvouciferně naopak poklesly set-top boxy, video přehrávače/rekordéry a autonavigace.

Fotografický segment opět v červeném

V oblasti digitálních fotoaparátů se nic nezměnilo a i nadále vykazuje silný propad, tentokrát o celých 17 %. K tomuto vývoji podle GfK přispěly zejména zrcadlovky, byť v září zaznamenaly velmi negativní vývoj i kompakty s výměnným či pevným objektivem.

Malé domácí spotřebiče rostou díky zdraví

Trh malých domácích spotřebičů dosáhl za třetí čtvrtletí letošního roku v hodnotě meziročního nárůstu o 6,5 %. Růst trhu je stále nejvíce generován produkty, které souvisejí s přípravou zdravých potravin, jako jsou přístroje na přípravu džusů, koktejlů, a dále dentální hygienou.

Růst je zároveň podpořen zvyšováním průměrných cen napříč všemi produktovými skupinami. Kategorie, které naopak klesají v hodnotě, jsou fritézy, vysoušeče vlasů a žehličky.

Velké domácí spotřebiče vykázaly mírný růst

Ve třetím kvartálu roku 2015 trh s velkými domácími spotřebiči dosáhl více než 2% růstu v porovnání se stejným obdobím předchozího roku. Je však patrné, že tempo růstu oproti předchozím čtvrtletím zpomaluje.

Pozitivní vývoj v kusovém i hodnotovém vyjádření vykázala většina produktových skupin, s nejvyšší dynamikou rostly sušičky a chladničky. Nicméně u praček a mikrovlnných trub už byl třetí kvartál v porovnání s loňským rokem slabší.

Spotřebitelská důvěra pomalu sílí

GfK uvádí, že na trh technického spotřebního zboží má vliv solidní makroekonomická situace v České republice. Společně s tou přichází i postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra a ochota spotřebitelů nakupovat.

Tabulka - Přehled vývoje trhu podle kategorií

GfK TEMAX 3Q15 Czech Republic - vývoj kategorií

Zdroj: GfK








Úvodní foto: .shock - Fotolia.com

Komentáře