Hlavní navigace

GfK: Český trh spotřebního IT zboží v 1. čtvrtletí klesl o 1,5 %

19. 5. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: photoredaktor - Fotolia.com
Výsledky studie GfK Temax Czech Republic za první čtvrtletí 2014 ukazují, že trh technického spotřebního zboží v České republice meziročně rostl v hodnotě o více než 3 %.

K pozitivnímu 3% vývoji podle GfK přispěla většina sektorů, nejdynamičtěji se vyvíjel sektor telekomunikací. Naopak k největšímu propadu došlo v sektoru fota.

Trh IT mírně klesl

V prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenal trh informačních technologií pokles o 1,5 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Negativní vývoj byl ovlivněn přenosnými počítači, které tvoří stěžejní kategorii z hlediska obratu. Na druhé straně media tablety, které i nadále vykazovaly meziroční nárůst, nedokázaly kompenzovat ztrátu přenosných počítačů.

V hodnotovém vyjádření se mírně dařilo i stolním počítačům a monitorům, u kterých se spotřebitelská poptávka přesouvá k dražším modelům s větší úhlopříčkou. Změna struktury pokračuje i v rámci přenosných počítačů, kde se meziročně dařilo ultratenkým zařízením, naopak segment netbooků již zcela opouští trh.

Kancelářská technika se těší růstu 

Pozitivní meziroční vývoj tržeb v sektoru kancelářské techniky pokračoval i v prvním čtvrtletí letošního roku. Celková hodnota prodejů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku vzrostla o více než 7 %.

V růstu prodejů pokračoval zejména segment laserových multifunkčních zařízení. V rámci inkoustového trhu pokračuje posun spotřebitelské poptávky směrem k zařízením s vyšší přidanou hodnotou, který přispívá k celkovému růstu tržeb.

Telekomunikace díky smartphonům stále rostou

Obrat sektoru zaznamenal v prvním čtvrtletí letošního roku meziroční nárůst o více než 11 %. Za pozitivním vývojem stojí především pokračující zvýšená poptávka po chytrých telefonech. Rostl pak zejména segment s uhlopříčkou 4 palce a více.

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

 Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

TV pomáhají trhu spotřební elektroniky

Trh spotřební elektroniky vykázal oproti stejnému období loňského roku nárůst o 2 % z hlediska hodnoty. Celý trh je do značné míry ovlivňován trhem s televizemi, které se na začátku roku pohybovaly po delším období opět v černých číslech.

To bylo způsobeno hned několika faktory: konaly se olympijské hry, byl zde ještě určitý dozvuk intervencí České národní banky a také relativně velmi nízký základ minulého období pak dotvořil ve výsledku pozitivní vývoj.

Ostatní kategorie, jako např. audiosystémy, set top boxy nebo MP3/MP4 přehrávače však i nadále provázely negativní trendy.

Foto trh se dále propadá

V prvním čtvrtletí zaznamenal trh digitálních fotoaparátů pokles z hlediska hodnoty téměř o 23 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Za negativním vývojem stojí především segment kompaktů s pevným objektivem a cenová eroze u zrcadlovek a kompaktů s výměnným objektivem.

O malé domácí spotřebiče je stále zájem

Trh malých domácích spotřebičů zaznamenal pozitivní vývoj také v 1. čtvrtletí roku 2014, kdy hodnota prodejů stoupla o téměř 5 % oproti stejnému období loňského roku.

Nejvýrazněji rostly kategorie kuchyňských robotů, v růstu pokračovaly také kávovary a vysavače.

Nadále klesaly domácí pekárny, parní hrnce a fritézy, mírný pokles zaznamenaly také kulmy.

Segment velkých spotřebičů začátkem roku rostl

V prvním kvartálu roku 2014 vykázal trh s velkými domácími spotřebiči pozitivní vývoj, kdy celkově tento sektor rostl o více než 8 %.

Tempo nárůstu prodejů bylo vyrovnané jak u volně stojících, tak i vestavných spotřebičů. Celkově se trh vyvíjel pozitivně napříč produktovými skupinami, největší meziroční nárůsty byly u sušiček a dále chlazení.

Spotřebitelská důvěra se postupně zvyšuje 

Na trh technického spotřebního zboží má vliv postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.

Tab.: Vývoj spotřebního thu s technickým zbožím

 

Q2

2013

Q3

2013

Q4

2013

Q1

2014

Q1 14

/Q1 13

 

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

+/-%

Spotřební elektronika (CE)

1 925

2 012

4 003

2 496

1,9 %

Foto (PH)

549

525

703

363

-22,7 %

Velké domácí spotřebiče (MDA)

2 967

3 340

3 803

3 133

8,5 %

Malé domácí spotřebiče (SDA)

1 000

1 032

2 319

1 178

4,8 %

Informační technologie (IT)

3 619

4 000

6 608

4 430

-1,5 %

Telekomunikace (TC)

2 322

2 414

3 701

2 493

11,5 %

Kancelářská a výpočetní technika (OE)

344

352

460

402

7,4 %

Celkem Česká Republika

12 726

13 674

21 599

14 496

3,3 %

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

Channelworld_ozveny

GfK Temax je index sledovanosti technického spotřebního zboží na trhu, který vyvinula společnost GfK. Výsledky jsou založeny na pravidelných průzkumech prováděných v maloobchodním panelu GfK.

 Zdroj: GfK

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
IDC: Dodávky nositelné elektroniky by příští rok mohly růst dvouciferně
IDC: Dodávky nositelné elektroniky by příští rok mohly růst dvouciferně
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Své finance můžete řídit kompletně z mobilního telefonu. Jak na to?
Své finance můžete řídit kompletně z mobilního telefonu. Jak na to?
GFI Software: Úspěšnost útoků zvyšuje podceňování hrozeb i neopatrnost uživatelů
GFI Software: Úspěšnost útoků zvyšuje podceňování hrozeb i neopatrnost uživatelů
Reportáž: Dusíková show a spousta novinek na eD Expo 2024
Reportáž: Dusíková show a spousta novinek na eD Expo 2024