GfK: Český trh IT ve 4. čtvrtletí stagnoval

Podle výsledků studie GfK TEMAX Czech Republic trh technického spotřebního zboží za poslední čtvrtletí roku 2014 rostl, avšak samotnému IT se příliš nedařilo.

GfK: Český trh IT ve 4. čtvrtletí stagnoval



V posledním čtvrtletí zaznamenal trh technického spotřebního zboží v České republice meziroční nárůst o více než 7 % v hodnotovém vyjádření.

Nejvyšší dynamiku má sektor telekomunikací, následovaný sektorem kancelářské techniky. Naopak k poklesům stále dochází u spotřební elektroniky a fota.

Na trh technického spotřebního zboží má vliv solidní makroekonomická situace v České republice a díky tomu i postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.

Segment IT zpomaluje růst

V posledním čtvrtletí zůstal celkový objem tržeb v sektoru informačních technologií téměř na stejné úrovni jako ve stejném období roku 2013.

Meziroční nárůsty zaznamenaly obě kategorie osobních počítačů, tj. stolní i přenosné. Naopak tablety se poprvé po dlouhé době pohybovaly v červených číslech, a bránily tak pozitivnímu vývoji, který sektor vykazoval v předchozích čtvrtletích.

Do vývoje přenosných počítačů se výrazným způsobem promítly prodeje levných (Bing) zařízení. V rámci kategorie monitorů se meziročně nejvíce dařilo modelům s úhlopříčkou 24 palců.

Laserová zařízení podpořila trh kancelářské techniky

Tržby v sektoru kancelářské techniky pokračovaly dvouciferným růstem i v závěru roku. Celková hodnota prodejů v posledním čtvrtletí meziročně vzrostla o více než 13 %.

K celkovému nárůstu tržeb přispěla zejména pokračující poptávka po laserových tiskových zařízeních, jak pro monochromatický, tak i pro barevný tisk. V rámci inkoustového tisku se projevuje přesun poptávky od základních modelů k pokročilejším zařízením s úspornějším provozem.

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice 

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

Telekomunikace opět v černých číslech

Obrat sektoru zaznamenal v posledním čtvrtletí roku 2014 meziroční nárůst přes 40 % a celkově toto čtvrtletí výrazně přispělo k už tak pozitivnímu vývoji sektoru telekomunikací v uplynulém roce.

Nadále se zvyšuje váha chytrých telefonů, které tvoří klíčovou kategorii v sektoru. Pozitivní vývoj zaznamenaly telefony s větší uhlopříčkou displeje, především pak s úhlopříčkou 4 palce a větší. Dařilo se také sluchátkům s mikrofonem.

Segment spotřební elektroniky stále klesá

Trh spotřební elektroniky vykázal oproti stejnému období předchozího roku hodnotový pokles o 7 %. Nicméně tento vývoj byl zásadně ovlivněn zvýšenými prodeji v listopadu 2013 díky intervenci České národní banky k oslabení české měny. Mimo listopad už trh klesal jen nepatrně.  

Klíčovou kategorií zůstávají televizory, kde pokračuje přesun spotřebitelské poptávky směrem k větším úhlopříčkám a vybavenějším modelům.

K oživení dochází u audio kategorií s nárůsty trhu u soundbarů, bezdrátových reproduktorů, Hi-Fi komponent a rádií. Na druhou stranu stále klesá zájem o set top boxy a videopřehrávače.

Foto trh pokračuje v mínusu

Trh digitálních fotoaparátů se nadále ocitá v červených číslech. Celkově trh z hlediska hodnoty meziročně poklesl o zhruba 19 %, což bylo na podobné úrovni jako srovnání za třetí čtvrtletí.

Poslední čtvrtletí patřilo k těm lepším z hlediska kompaktů s pevným objektivem, a především kompakty s velkým senzorem nebo s vícenásobným optickým zoomem přispěly k tomuto vývoji. Zrcadlovky zaznamenaly v roce 2014 jako jediný segment cenovou erozi.

Průměrné ceny malých domácích spotřebičů rostou

Ve 4. čtvrtletí roku 2014 se tempo růstu meziročně mírně zpomalilo, nicméně trh malých domácích spotřebičů stále vykazoval pozitivní vývoj oproti stejnému období předchozího roku. Celý rok 2014 skončil s růstem na úrovni 5,4 % v porovnání s rokem předchozím.

Nejvýraznější nárůst mezi malými domácími spotřebiči vykazovaly zejména zubní kartáčky. K celkovému pozitivnímu vývoji dále přispěly vysavače a kuchyňské roboty, které tvoří podstatnou část hodnoty prodeje sektoru.

Výrazně negativní trend byl naopak zaznamenán u topinkovačů, parních hrnců a domácích pekáren. Tyto produktové skupiny však tvoří minoritní část trhu z pohledu hodnoty. Celkový nárůst průměrné ceny téměř u všech produktových skupin též přispěl k pozitivnímu vývoji celkové hodnoty trhu.

Trh velkých domácích spotřebičů nadále roste

Ve čtvrtém kvartálu roku 2014 trh s velkými domácími spotřebiči opět dosáhl pozitivního růstu v porovnání s předchozím rokem.

Meziročně vzrostl o 6,6 % v hodnotě a zaznamenal zvýšení průměrné ceny prodaných spotřebičů. Pozitivní vývoj v hodnotovém vyjádření můžeme vidět u všech produktových skupin, obzvláště výrazný je u sušiček. V objemu prodejů se trh vyvíjel pomalejším tempem. Co se týče prodaných kusů, mírný pokles postihl myčky nádobí, pračky, sporáky a vestavné trouby.

GfK: Přehled tržeb z prodeje technického spotřebního zboží

  Q4 2014 Q4 14/13 Q1-4 2014 2014/2013
  mil. Kč +/-% mil. Kč +/-%
Spotřební elektronika (CE) 3 770 -7,2 % 10 033 -4,8 %
Foto (PH) 575 -19,1 % 1 782 -21,3 %
Velké domácí spotřebiče (MDA) 4 168 6,6 % 13 915 4,1 %
Malé domácí spotřebiče (SDA) 2 415 5,0 % 5 723 5,4 %
Informační technologie (IT) 6 895 0,4 % 20 219 5,2 %
Telekomunikace (TC) 5 233 41,4 % 13 646 27,9 %
Kancelářská a výpočetní technika (OE) 517 13,6 % 1.677 10,4 %
Celkem 23 575 7,1 % 66 996 6,3 %

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK









Úvodní foto: .shock - Fotolia.com

Komentáře