V posledním čtvrtletí zaznamenal trh technického spotřebního zboží v České republice meziroční nárůst na úrovni 5 % v hodnotovém vyjádření.
Nejdynamičtěji se vyvíjely sektory informačních technologií a malých domácích spotřebičů. Naopak k největšímu propadu došlo v segmentu digitálních fotoaparátů. Vyplývá to ze studie GfK Temax Czech Republic.
Obr. 1 - Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice
Konec roku oživil segment kancelářské techniky
Po delším období poklesů tržeb zaznamenal trh kancelářské techniky pozitivní vývoj. Hodnota tržeb za celý sektor v posledním čtvrtletí meziročně rostla o 2,2 %.
V růstu prodejů pokračoval zejména segment laserových multifunkčních zařízení. V rámci inkoustového trhu pak rostl podíl zařízení určených pro profesionální použití s vyšší přidanou hodnotou.
Nové telefony pozvedly segment telekomunikací
Obrat sektoru zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí roku 2013 meziroční nárůst o více než 5 %. Oživení v posledním čtvrtletí přinesly v segmentu chytrých telefonů především modely s nižší průměrnou cenou a modely s větší úhlopříčkou.
Pokles prodeje spotřební elektroniky zpomalil
Trh spotřební elektroniky zaznamenal oproti stejnému období loňského roku pokles o 5 % z hlediska hodnoty, což je výrazně menší pokles než v celoročním vyjádření.
Tato náhlá změna k lepšímu však byla způsobena intervencemi České národní banky k oslabení české měny. Zejména klíčový trh televizí byl tímto do značné míry ovlivněn a nakonec skončil pouze v mírném poklesu.
Vliv na ostatní kategorie s nižší cenovou hladinou, jako např. DVD přehrávače, audiosystémy, set top boxy nebo MP3 přehrávače, nebyl zdaleka tak patrný. Tyto produktové skupiny zůstávají tedy i nadále výrazně v červených číslech.
Chytré telefony dále válcují kompaktní fotoaparáty
Ve čtvrtém čtvrtletí zaznamenal trh digitálních fotoaparátů pokles z hlediska hodnoty o více než 12 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Za negativním vývojem stojí především segment kompaktů s pevným objektivem.
Naopak kategorie zrcadlovek a kompaktů s výměnným objektivem se v posledním čtvrtletí vyvíjely pozitivně, a zmírnily tak negativní vliv právě kompaktů s pevným objektivem.
Malé domácí spotřebiče rostly o bezmála 10 %
I ve 4. kvartálu roku 2013 pokračoval trh malých domácích spotřebičů v růstu, a to konkrétně o 9,3 % v hodnotě.
Na rozdíl od 3. čtvrtletí zaznamenala většina skupin v závěru roku pozitivní vývoj, přičemž nejvíce rostly kuchyňské roboty a v růstu pokračovaly také kávovary.
Výjimku tvoří domácí pekárny, fritovací a parní hrnce, kterým se v tomto období nedařilo, prodeje těchto skupin klesly jak v kusech, tak i v hodnotě.
Druhé pololetí přálo velkým domácím spotřebičům
Ve čtvrtém kvartálu roku 2013 pokračoval trh s velkými domácími spotřebiči nadále v růstu, zejména díky velmi silným prodejům v listopadu. Nárůst prodejů byl o něco silnější u volně stojících spotřebičů, a to především v hodnotě prodejů. Celkově se trh vyvíjel pozitivně napříč produktovými skupinami, největší meziroční nárůsty byly zejména u objemově menších kategorií, jako jsou mrazáky a sušičky.
Tablety dále pohání růst IT segmentu
I v posledním čtvrtletí loňského roku pokračoval pozitivní trend na trhu informačních technologií. Meziročně pak tento sektor vykazoval nárůst o 10,2 % v hodnotovém vyjádření, ke kterému zdaleka nejvíce přispěly media tablety.
Obratově nejdůležitější kategorií však nadále zůstávají přenosné počítače, přestože v meziročním srovnání zaznamenaly mírný pokles.
Trh s monitory se již delší dobu pohybuje v záporných hodnotách. V rámci této kategorie se poptávka přesouvá k zařízením s větší velikostí úhlopříčky.
Spotřebitelská důvěra se postupně zvyšuje
Na trh technického spotřebního zboží má vliv postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra. V listopadu se navíc přidal efekt intervence České národní banky k oslabení koruny, což způsobilo výrazný nárůst poptávky po televizích, noteboocích, pračkách, ledničkách atd.
GfK: Trh technického zboží podle segmentů
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK