GfK: Český trh IT ve 3. čtvrtletí pohání tablety a desktopy

Trh technického spotřebního zboží pokračuje v růstu, ukazují výsledky studie GfK Temax Czech Republic za třetí čtvrtletí 2013. Jednotlivé segmenty se však značně liší.

GfK: Český trh IT ve 3. čtvrtletí pohání tablety a desktopy



Ve třetím čtvrtletí zaznamenal trh technického spotřebního zboží v České republice meziroční nárůst na úrovni 4 % v hodnotovém vyjádření.

Nejdynamičtěji se vyvíjely sektory telekomunikací a informačních technologií. Naopak v negativních číslech stále zůstává sektor spotřební elektroniky, fota a kancelářské a výpočetní techniky.

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

Trh IT se začíná zvedat

Ve třetím čtvrtletí roku 2013 se všeobecná spotřebitelská nálada začíná pozvolna zlepšovat. Celý IT trh roste hlavně díky media tabletům a stolním počítačům. Trh s přenosnými počítači zůstává na svém, což je vzhledem k vývoji v předchozích obdobích celkem pozitivní zpráva.

Media tablety se stávají produktovou skupinou číslo 1 z hlediska prodaných kusů. Kupující jsou však zatím ochotni utratit za media tablety mnohem méně než za přenosné počítače. Trh s monitory pokračoval v poklesu.

Méně se prodává inkoust i laser

Ve srovnání s předchozím obdobím se dynamika poklesu hodnoty prodejů kancelářské techniky ve třetím čtvrtletí opět mírně prohloubila. Hodnota tržeb za celý sektor meziročně poklesla o 4 %.

Pokles prodejů přitom zaznamenal jak segment inkoustových, tak i laserových zařízení. Celkově vyšší míry poklesu tržeb dosahoval laserový trh.    

Trh telekomunikace stále v kladných číslech

Obrat sektoru zaznamenal ve třetím čtvrtletí roku 2013 meziroční nárůst o více než 12 %. Bylo to způsobeno velmi pozitivním vývojem segmentu chytrých telefonů, zvláště pak s úhlopříčkou 4” a více.

Propad trhu spotřební elektroniky pokračuje

Trh spotřební elektroniky ve třetím čtvrtletí zaznamenal meziroční pokles o necelých 15 % z hlediska hodnoty. Nadále tak pokračuje negativní trend vývoje tohoto sektoru.

Nejvýrazněji celý sektor ovlivňuje kategorie televizorů, která i ve třetím čtvrtletí zůstala v červených číslech ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Meziroční pokles však zaznamenaly i další kategorie - např. DVD přehrávače, audiosystémy, set top boxy, MP3 přehrávače, a jiné.


Zaujal vás článek?Výběr nejzajímavějších zpráv a článků jednou týdně můžete získat registrací newsletteru Channel News zde.


Foto trh dále klesá v hodnotě

Ve třetím čtvrtletí zaznamenal trh digitálních fotoaparátů pokles z hlediska hodnoty o 11 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Stále tedy pokračuje negativní vývoj v rámci obou stěžejních kategorií, tj. kompaktů s pevným objektivem a digitálních zrcadlovek.

V tomto období se naopak dařilo kompaktům s výměnnými objektivy. Tato kategorie vykazovala hodnotově dvouciferný meziroční nárůst. Vzrostl tak i její podíl na celkovém trhu digitálních fotoaparátů, jenž se však nadále pohybuje pod úrovní 10 % v hodnotovém vyjádření.

O malé domácí spotřebiče je zájem

Trh malých domácích spotřebičů pokračuje ve třetím čtvrtletí roku 2013, stejně jako ve druhém čtvrtletí, v růstu. V porovnání se stejným obdobím loňského roku činil nárůst v hodnotě 4,5 %.

Pozitivní vývoj vykazovaly zejména skupiny kávovarů, džusovačů, vlasové péče a kuchyňských robotů. Mírný nárůst byl po delší době zaznamenán také u vysavačů.

Kategoriemi, které naopak ve třetím čtvrtletí tohoto roku nejvíce klesaly, jsou domácí pekárny, parní hrnce a holicí a epilační strojky.

Trh velkých domácích spotřebičů se oživuje

Ve třetím kvartálu roku 2013 došlo na trhu s velkými domácími spotřebiči k dalšímu oživení. Trh meziročně rostl 6,3% a celkově o více než 2 %. Nárůst byl přes všechny produktové skupiny.

Z hlavních produktových skupin rostly hlavně pračky. Zvýšila se zejména průměrná cena u volně stojících spotřebičů, a to díky vývoji cen u ledniček.

Přestože spotřebitelská důvěra je stále nízká a celkové maloobchodní tržby klesaly i v druhém čtvrtletí tohoto roku, spotřebitelé jsou ochotni investovat do technického spotřebního zboží více než loni.

GfK: Trh technického zboží podle segmentů

 

Q4

2012

Q1

2013

Q2

2013

Q3

2013

Q3 13

/Q3 12

Q1-3

2013

Q1-3 13

/Q1-3 12

 

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

+/-%

mil. Kč

+/-%

Spotřební elektronika (CE)

4 276

2 448

1 971

2 058

-14,7%

6 477

-14,1%

Foto (PH)

809

469

555

531

-11,0%

1 555

-2,1%

Velké domácí spotřebiče (MDA)

3 666

2 969

3 051

3 436

6,3%

9 456

2,1%

Malé domácí spotřebiče (SDA)

2 104

1 116

993

1 024

4,5%

3 133

3,2%

Informační technologie (IT)

6 228

4 498

3 733

4 129

12,3%

12360

8,4%

Telekomunikace (TC)

3 498

2 235

2 322

2 414

12,7%

6 970

19,6%

Kancelářská a výpočetní technika (OE)

446

375

341

348

-4,0%

1 063

-3,7%

Celkem Česká Republika

21027

14110

12965

13939

4,0%

41014

3,1%

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK









Úvodní foto: photoredaktor - Fotolia.com

Komentáře