GfK: Český trh IT se v Q2 vzchopil díky PC a tabletům

Výsledky GfK Temax Czech Republic za druhé čtvrtletí 2013 ukazují, že se tempo růstu obratu trhu technického spotřebního zboží meziročně zvýšilo na více než 4 %.

GfK: Český trh IT se v Q2 vzchopil díky PC a tabletům



Ve výrazně negativních číslech zůstává podle GfK sektor spotřební elektroniky a mírné poklesy analytici registrují také u fota a kancelářské techniky. Ostatní sektory meziročně rostou, nejdynamičtěji sektor telekomunikací.

Informační technologie oživil především computing

Negativní vývoj ekonomiky pokračuje i ve 2. kvartále roku 2013. Navzdory těmto nepříliš pozitivním obecným podmínkám se celý trh informačních technologií relativně vzchopil, a to zejména díky počítačům a media tabletům.

Ve druhém kvartále se obratově největší produktová skupina přenosných počítačů dostává částečně z krize. Mírný růst na úrovni 1% je však také možné přičíst k relativně vyšším výprodejům na trhu.

Desktopový trh se za Q2 rovněž pohyboval v mírně pozitivních číslech. Trh s media tablety i nadále zažívá růsty v řádech desítek procent.

Na trhu monitorů bez TV tuneru také nedochází k výraznějším změnám a negativní trend tedy stále přetrvává.

Kancelářská technika mírně klesla  

Ve druhém čtvrtletí se celkový obrat sektoru více přiblížil prodejům z předchozího roku. Hodnota prodejů meziročně klesala již pouze o -2,4 %.

Posun zaznamenal segment inkoustových tiskových zařízení, kde se poptávka částečně přesouvá k zařízením ve středních a vyšších cenových pásmech s efektivnějším provozem. V rámci segmentu laserového tisku nadále rostou prodeje multifunkčních zařízení.

Trh telekomunikací pokračuje v růstu

Obrat sektoru zaznamenal ve druhém čtvrtletí roku 2013 nárůst o více než 27 % oproti stejnému období předcházejícího roku.

Bylo to způsobeno především velmi pozitivním vývojem segmentu chytrých telefonů. V kusovém vyjádření pak trh stagnoval.

Spotřební elektronika pokračuje v propadu

Ani ve druhém čtvrtletí roku 2013 se v sektoru spotřební elektroniky nezměnil negativní trend z předcházejících čtvrtletí a trh se meziročně propadl o více než 15 %.

V záporných číslech zůstává i klíčová část trhu, televizory. Pozitivně se však vyvíjejí přístroje s velkou úhlopříčkou, také díky pokročilým funkcím (Smart TV, 3D).

Poklesy však vykazuje i většina dalších kategorií, jako jsou například set top boxy, audiosystémy nebo DVD přehrávače.


Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK


 

Foto trh byl ve 2. čtvrtletí v záporných číslech

Trh digitálních fotoaparátů ve druhém čtvrtletí zaznamenal meziroční pokles o 4,4 % v hodnotovém vyjádření.  Negativní vývoj vykazovaly obě klíčové kategorie, tj. kompakty s pevným objektivem a digitální zrcadlovky.

Jediným rostoucím segmentem byly kompakty s výměnným objektivem, které však zdaleka nedokázaly kompenzovat ztrátu zbylých dvou kategorií.

V rámci kompaktů s pevným objektivem nadále pokračuje přesun spotřebitelské poptávky k zařízením s vícenásobným optickým zoomem.

Trh malých domácích spotřebičů nadále roste

Trh malých domácích spotřebičů pokračuje v růstu i ve druhém čtvrtletí roku 2013. V porovnání se stejným obdobím loňského roku zaznamenal nárůst o 2,8 %.

Za pozitivním vývojem stojí zejména skupina kuchyňských robotů a kávovarů, nárůst však zaznamenaly také kategorie rychlovarných konvic, vysoušečů vlasů či holicích strojků.

Kategoriemi, které naopak ve druhém čtvrtletí tohoto roku klesaly, jsou parní hrnce, vysavače a žehličky.

Prodeje velkých domácích spotřebičů se oživily

Ve druhém kvartálu roku 2013 došlo u velkých domácích spotřebičů k oživení na trhu, který meziročně rostl 4,5% a téměř tak dohnal ztrátu z prvního čtvrtletí.

Nárůst vykázaly všechny produktové skupiny, z těch hlavních rostly zejména pračky. Na trhu se zvýšila průměrná cena u volně stojících spotřebičů, především díky vývoji cen u ledniček.

Přestože spotřebitelská důvěra je stále nízká a celkové maloobchodní tržby klesaly i v druhém čtvrtletí tohoto roku, spotřebitelé jsou ochotni investovat do technického spotřebního zboží více než loni.

Vývoj trhu technického spotřebního zboží podle segmentů

Vývoj trhu technického spotřebního zboží podle segmentů

Zdroj: GfK








Úvodní foto: © Scanrail - Fotolia.com

Komentáře