GfK: Český trh IT rostl v 1. čtvrtletí o desetinu

Výsledky studie GfK Temax Czech Republic za první čtvrtletí 2015 ukazují udržení tempa trhu IT a velmi pozitivní vývoj trhu telekomunikací.

GfK: Český trh IT rostl v 1. čtvrtletí o desetinu



V prvním čtvrtletí zaznamenal trh veškerého technického spotřebního zboží v České republice meziroční nárůst o více než 14 % v hodnotovém vyjádření.

Nejvyšší dynamiku má sektor telekomunikací a poptávka se zvyšovala i na všech ostatních trzích s výjimkou fotoaparátů.

Na trh technického spotřebního zboží má vliv solidní makroekonomická situace v České republice a díky tomu i postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.

IT se nadále daří

Pozitivní vývoj na trhu informačních technologií pokračoval i v prvním čtvrtletí letošního roku. Meziročně se celkový objem tržeb navýšil o více než 9 %.

Nejvýrazněji k tomu přispěly stolní a přenosné počítače a rovněž monitory. Všechny tyto kategorie rostly dvouciferným tempem v hodnotovém vyjádření.

Naopak negativní vývoj zaznamenaly tablety, a zůstávají tak v červených číslech stejně jako v posledním čtvrtletí loňského roku. V rámci přenosných počítačů je i nadále patrný pokles průměrné ceny, což výrazně ovlivňují levná zařízení s Windows Bing.

Poptávka po laserových zařízeních roste

Prodeje kancelářské techniky pokračovaly solidním růstem tržeb také v letošním prvním čtvrtletí. Celková hodnota prodejů v prvním kvartálu meziročně vzrostla o více než 9 %.

Celkový nárůst tržeb je tažen zejména pokračující poptávkou po laserových multifunkčních zařízeních. Spotřebitelé v rostoucí míře nakupují i lépe vybavená pokročilejší zařízení s vyšší pořizovací cenou a nižšími provozními náklady.

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

Telekomunikace drží i letos dvouciferný růst

Obrat sektoru zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2015 meziroční nárůst téměř 39 %, a udržuje si tak dlouhodobě pozitivní vývoj.

Nadále se zvyšuje váha chytrých telefonů, které tvoří klíčovou kategorii v sektoru. Pozitivní vývoj zaznamenaly také telefony s  uhlopříčkou displeje 5 až 5,6 palce.

Spotřební elektronika po dlouhé době roste

U spotřební elektroniky došlo ke změně trendu a po dlouhodobých poklesech začal trh opět růst. Mírně zvýšená poptávka je u televizorů, což generují modely s větší úhlopříčkou a pokročilejšími parametry jako Smart TV a Ultra HD.  

Pokračuje oživení u audio trhu, kde v prvním čtvrtletí rostou všechny kategorie: stolní audiosystémy, reproduktory, HiFi komponenty i rádio přístroje. Díky akčním videokamerám se do pozitivních čísel dostaly opět i videokamery.

Foto trh překvapil

Trh digitálních fotoaparátů se nadále ocitá v červených číslech, ale po dlouhé době trh z hlediska hodnoty meziročně poklesl pouze o 1,6 %, což se dá považovat za úspěch.

K tomuto vývoji přispěly všechny sledované segmenty, zvláště pak kompakty s pevným objektivem, kde se poptávka přesouvá k dražším zařízením.

Graf: Velikost trhu, meziroční podíl a růst obratu 

Velikost trhu, podíl na obratu, růst obratu v porovnání s minulým rokemZdroj: GfK

Malé domácí spotřebiče se nadále prodávají

První čtvrtletí roku 2015 pokračuje v pozitivním trendu z minulého roku a momentálně je na úrovni téměř 14% růstu v hodnotě.

Díky meziročnímu zvýšení průměrné ceny napříč všemi sledovanými kategoriemi zároveň rostou v hodnotě všechny sledované produktové skupiny. Nejvýraznější nárůst je vidět u zubní hygieny a odšťavňovačů. Naopak kávovary sice vykazují meziroční navýšení v hodnotě, přitom výrazně klesají v kusovém vyjádření.

Velké domácí spotřebiče nadále rostou

V prvním kvartálu roku 2015 trh s velkými domácími spotřebiči dosáhl solidního dvouciferného růstu v porovnání se stejným obdobím předchozího roku.

Pozitivní vývoj v kusovém i hodnotovém vyjádření můžeme vidět u všech produktových skupin, s nejvyšší dynamikou rostou sušičky. U většiny kategorií došlo k mírnému nárůstu průměrné prodejní ceny.

Tab.: Výsledky českého trhu technického zboží

 

Q2 2014

Q3 2014

Q4 2014

Q1 2015

Q1 15 /Q1 14

 

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

+/-%

Spotřební elektronika (CE)

1 870

1.897

3 770

2 561

2,7 %

Foto (PH)

412

431

575

357

-1,6 %

Velké domácí spotřebiče (MDA)

2 984

3 630

4 168

3 563

13,7 %

Malé domácí spotřebiče (SDA)

1 002

1 128

2 415

1 315

11,6 %

Informační technologie (IT)

4 198

4 696

6 895

4 837

9,2 %

Telekomunikace (TC)

2 661

3 259

5 233

3 459

38,8 %

Kancelářská a výpočetní technika (OE)

363

393

517

418

9,3 %

Celkem

13 491

15 435

23 575

16 510

14,1 %

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK









Úvodní foto: © .shock - Fotolia.com

Komentáře