Gartner: V roce 2015 se globálně prodá 7,3 milionu chromebooků

Pokud se prognóza vyplní, půjde o 27% zlepšení oproti roku 2014. Silná většina prodaných zařízení poputuje do vzdělávacích institucí. V podnicích o chromebooky podle Gartneru není zájem, spotřebitelé zase často ani nevědí, co to vlastně je.

Gartner: V roce 2015 se globálně prodá 7,3 milionu chromebooků



Podle prognózy společnosti Gartner se za celý rok 2015 celosvětově prodá 7,3 milionu chromebooků, tedy notebooků využívajících operační systém Chrome OS. Takový výsledek by byl o 27 % lepší než v roce 2014.

Od uvedení prvního modelu v polovině roku 2011 sklízí chromebooky úspěch zejména v sektoru vzdělávání,“ uvedla analytička Gartneru Isabelle Durandová.

Vzdělávací instituce v loni koupily 72 % chromebooků prodaných v regionu EMEA, 69 % v regionu APAC a 60 % ve Spojených státech.“

Podniky zájem nemají

Komerční sféra o chromebooky zájem nemá naopak téměř žádný. Na největším trhu v USA šlo do podniků jen 1,1 % všech prodaných chromebooků, v regionu EMEA dokonce jen 0,9 %. Jen v Asii a Pacifiku byl zájem trochu vyšší, ale podíl komerční sféry pořád dosáhl jen 16,5 %.

Google se snaží tuto situaci změnit pomocí sady kancelářských aplikací Chromebook for Work a umožnil řadě aplikací a služeb fungovat offline. Podle Isabelle Durandové se mohou chromebooky najít uplatnění v sektoru SMB nebo ve startupech, které nemají prostředky na velké investice do IT infrastruktury.

Co to ten chromebook vlastně je?

Google se snaží chromebooky prosadit i ve spotřebitelském segmentu, zejména mimo USA, kde podíl spotřebitelů dosahuje přijatelných 38,6 %. Problémem je, že řada spotřebitelů zatím vůbec neví, co to chromebooky jsou.

Typickým majitelem chromebooku je podle Gartneru nadšenec, který si jej pořídí jako sekundární zařízení ke svému PC, případně domácnost, která si jej pořídí jako levnou alternativu místo dalšího PC.

Hlavními faktory, které ovlivňují rozšířenost chromebooků mezi spotřebiteli, zůstávají potíže s konektivitou v rozvojových zemích, ale také schopnost uživatelů pochopit a zvyknout si na cloudové aplikace a ukládání obsahu mimo samotné zařízení,“ dodala Isabelle Durandová.

Z regionálního hlediska je dominantním trhem ten severoamerický, kde se v loni prodalo 84 % všech chromebooků. Dále následuje region EMEA s 11% podílem. Většina zařízení v regionu se prodala v oblasti západní Evropy. Region APAC naopak tvoří jen 3 % globálního trhu.

Mezi výrobci vede Acer, který v loni prodal přes 2 miliony chromebooků. Druhý skončil Samsung s 1,7 milionu zařízení, třetí pak HP s jedním milionem.

Tabulka 1 – Prodej chromebooků v roce 2014 podle sektorů a regionů

Region

Vzdělávání

Podniky

Spotřebitelé

APAC

68,8 %

16,5 %

14,7 %

EMEA

72,3 %

0,9 %

26,8 %

USA

60,3 %

1,1 %

38,6 %

Zdroj: Gartner

Tabulka 2 – Prodej chromebooků podle regionů (tisíce jednotek)

Region

2014

2015

2016

Severní Amerika

4 820

6 020

6 177

Jižní Amerika

142

178

224

EMEA

620

866

1 276

APAC

146

225

276

Celkem

5 728

7 288

7 953

Zdroj: Gartner









Úvodní foto: Netmail

Komentáře