Gartner: V roce 2014 se prodalo o 28,4 % více chytrých telefonů než o rok dříve

4. 3. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Romolo Tavani - Fotolia.com
Silný růst trhu mobilních telefonů v loňském roce nereflektovaly výsledky Samsungu, jenž bude v roce 2015 mít velké potíže udržet si světové prvenství.

Podle zprávy společnost Gartner se v roce 2014 globálně prodalo 1,2 miliardy chytrých telefonů, což je o 28,4 % více než v roce 2013. Tato zařízení tak v minulém roce představovala dvě třetiny všech prodaných mobilních telefonů.

Celkem se v loňském roce prodalo 1,9 miliardy mobilních telefonů, což přestavuje meziroční nárůst o 3,9 %. Jedinými regiony kde došlo k poklesu prodejů bylo Japonsko (-2,8 %) a západní Evropa (-9,1 %).

Samsung v potížích

Zásadním okažikem loňského roku bylo podle Gartneru vystřídání Samsungu Applem na pozici nejvytšího výrobce ve čtvrtém kvartálu.

Pozice Samsungu ve čtvrtém čtvrtletí roku 2014 zeslabila poté, co společnost ztratila bezmála 10 procentních bodů ze svého tržního podílu,” uvedl Anshul Gupta, vedoucí analytik společnosti Gartner.

Samsung se snaží dostat svůj klesající tržní podíl v oblasti chytrých telefonů pod kontrolu od té doby, co dosáhl ve 3. čtvrtletí roku 2013 maxima. Klesající trend souvisí zejména se značným tlakem, jemuž čelí Samsung v oblasti prémiových chytrých telefonů s nejvyšší marží.”

Samsung však čelí tlaku zdola. Zatímco v segmentu prémiových telefonů dominuje Apple, čínští výrobci nabízejí stále kvalitnější hardware za nižší ceny.

Samsung by se měl soustředit zejména na rozsáhlý ekosystém unikátních aplikací, obsahu a služeb a využít jej pro zlepšení loajality zákazníků a odlišení se v delším horizontu zejména v případě nejdražších telefonů,” uvedla k situaci korejského obra Roberta Cozzová, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner.

Číňané přestali kopírovat, sami udávají směr

Gartner uvádí, že čínští výrobci jako Huawei či Xiaomi nadále rostou jak v Číně, tak na dalších trzích. Svůj podíl zvyšují především v segmentech chytrých telefonů střední a nižší třídy.

Čínští výrobci už jen nenásledují trendy,” uvádí Cozzová. „Vyrábějí kvalitnější zařízení s atraktivními vlastnostmi, která mohou konkurovat zavedeným hráčům. Budování značky a marketing budou hrát klíčovou roli a rozhodnou o tom, kteří z Čínských výrobců se dokáží napevno uchytit na vyspělých trzích.”

Tabulka 1 – Přehled globálního prodeje chytrých telefonů ve čtvrtém čtvrtletí 2014 (tisíce kusů)

Společnost

Prodej za 4Q14

Podíl v 4Q14

Prodej za 4Q13

Podíl v 4Q13

1. Apple

74 832

2,4 %

50 224

17,8 %

2. Samsung

73 032

19,9 %

83 317

29,5 %

3. Lenovo*

24 300

6,6 %

16 465

5,8 %

4. Huawei

21 038

5,7 %

16 057

5,7 %

5. Xiaomi

18 582

5,1 %

5 598

2,0 %

ostatní

155 701,6

42,4 %

111 204,3

39,3 %

Celkem

367 484,5

100,0 %

282 866,3

100,0 %

Zdroj: Gartner

Tabulka 2 – Přehled globálního prodeje chytrých telefonů v roce 2014 (tisíce kusů)

Společnost

Prodej za 2014

Podíl v 2014

Prodej za 2013

Podíl v 2013

1. Samsung

307 597

24,7 %

299 795

30,9 %

2. Apple

191 426

15,4 %

150 786

15,5 %

3. Lenovo*

81 416

6,5 %

57 424

5,9 %

4. Huawei

68 081

5,5 %

46 609

4,8 %

5 LG

57 661

4,6 %

46 432

4,8 %

ostatní

538 710

43,3 %

368 675

38,0 %

Celkem

1 244 890

100,0 %

969 721

100,0 %

Zdroj: Gartner

Tabulka 3 – Přehled globálního prodeje chytrých telefonů v roce 2014 podle operačních systémů (tisíce kusů)

Operační systém

Prodej za 2014

Podíl  v 2014

Prodej za 2013

Podíl v 2013

Android

1 004 675

80,7 %

761 288

78,5 %

iOS

191 426

15,4 %

150 786

15,5 %

Windows

35 133

2,8 %

30 714

3,2 %

BlackBerry

7 911

0,6 %

18 606

1,9 %

Jiné OS

5 745

0,5 %

8 327

0,9 %

Celkem

1 244 890

100,0 %

969 721

100,0 %

Zdroj: Gartner

Tabulka 4 – Přehled celkového prodeje mobilních telefonů (chytrých i klasických) v roce 2014 (tisíce kusů)

bitcoin_skoleni

Společnost

Prodej za 2014

Podíl za 2014

Prodej za 2013

Podíl v 2013

1. Samsung

392 546

20,9 %

444 472

24,6 %

2. Apple

191 426

10,2 %

150 786

8,3 %

3. Microsoft

185 660

9,9 %

250 835

13,9 %

4. Lenovo*

84 029

4,5 %

66 463

3,7 %

5. LG 

76 096

4,0 %

69 094

3,8 %

6. Huawei

70 499

3,8 %

53 296

2,9 %

7. TCL 

64 026

3,4 %

49 538

2,7 %

8. Xiaomi

56 529

3,0 %

13 423

0,7 %

9. ZTE

53 910

2,9 %

59 903

3,3 %

10. Sony

37 791

2,0 %

37 596

2,1 %

ostatní

629 360

33,5 %

587 764

32,5 %

Celkem

1 878 968

100,0 %

1 808 600

100,0 %

Zdroj: Gartner


*čísla za Lenovo zahrnují prodeje značek Lenovo a Motorola

Čtěte dále

Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %