Hlavní navigace

Gartner: Umělá inteligence bude za pár let všude, ale co její hodnota?

21. 7. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © agsandrew - Fotolia.com
Koncept umělé inteligence se těší obrovské pozornosti a výrobci v něm cítí zlatý důl. Honba za největším dílem koláče však může podle Gartneru upozadit reálnou hodnotu.

Společnosti Gartner uvádí, že rostoucí zájem trhu o umělou inteligenci a související přehnaná očekávání tlačí zavedené výrobce softwaru k zahrnutí tohoto konceptu do produktových portfolií. To s sebou na jednu stranu přináší pozitiva, zároveň však dochází ke stále většímu zmatku.

Gartner uvádí, že umělá inteligence bude již v roce 2020 přítomna prakticky ve veškerých softwarových produktech a službách a přibližně třetina IT ředitelů bude umělou inteligenci považovat za jednu z nejvyšších investičních priorit.

Analytici však současně varují před podobným efektem, jakého jsme byli svědky v počátcích důrazu na ekologii a udržitelnost. Výrobci (nehovoříme pouze o IT, nýbrž obecně) vycítili obrovský zlatý důl a na trzích docházelo k hojnému natírání produktů nazeleno.

Zlatá horečka a prázdné nálepky

Zájem o umělou inteligenci prudce roste, blíží se největší zlatá horečka za poslední léta a mnoho poskytovatelů softwaru přemýšlí, jak si ukrojit největší díl koláče,“ shrnul situaci viceprezident Gartneru Jim Hare.

Umělá inteligence nabízí úžasné možnosti, ale většina výrobců se bohužel soustřeďuje na to, aby co nejrychleji vyvinuli a prodali nějaký produkt, místo aby vyhodnotili potřeby zákazníků, potenciální využití a hodnotu takového řešení,“ dodal Hare.

Gartner již na trhu identifikoval přes tisíc společností, které se označují za výrobce řešení postavených na umělé inteligenci, aniž by však bylo jasné, co přesně umí jejich produkt navíc a čím se odlišuje od těch tradičních.

Toto je hlavní příčinou výše zmíněného zmatku, který již podle Gartneru začíná mít reálný dopad na investice. Gartner proto výrobcům a prodejcům doporučuje, aby s termínem umělá inteligence zacházeli opatrně a uměli jasně popsat a také doložit výhody svých řešení.

Chcete to sexy, nebo funkční?

Analytici dále doporučují, aby se výrobci a poskytovatelé zaměřili na nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, který ve firmách přetrvává. Princip je v tomto ohledu jasný – špičkové řešení nabité umělou inteligencí je k ničemu, pokud s ním nikdo nedokáže pracovat a rozvíjet jej.

Nedávná studie Gartneru ukázala, že organizace vyhledávají řešení, která jim pomohou s rozhodovacími procesy a jejich automatizací. Velká většina z oslovených firem by zvolila koupi hotového řešení před vlastním vývojem, což představuje velkou příležitost.

Channelworld_ozveny

Gartner v neposlední řadě nabádá výrobce, aby se nehnali pouze za nejnovějšími výkřiky na poli umělé inteligence, nýbrž aby stavěli svá řešení na jejích starších a prověřených principech. Nové technologie jsou sice sexy z marketingového hlediska, ale zákazníci chtějí v prvé řadě něco, co funguje.

Zdroj: Gartner

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

ABSL: Čtyři z pěti center IT a podnikových služeb chtějí více šlápnout do automatizace
ABSL: Čtyři z pěti center IT a podnikových služeb chtějí více šlápnout do automatizace
Webcast: Bezpečnostní katastrofy v roce 2021 …a jak jsme se (ne)poučili
Webcast: Bezpečnostní katastrofy v roce 2021 …a jak jsme se (ne)poučili
Synology po roce ocenilo nejlepší české partnery, Aricoma získala double
Synology po roce ocenilo nejlepší české partnery, Aricoma získala double
Jak si usnadnit nákup nábytku on-line
Jak si usnadnit nákup nábytku on-line
IDC: Globální dodávky pracovních stanic klesly, zlepšení je ale na obzoru
IDC: Globální dodávky pracovních stanic klesly, zlepšení je ale na obzoru
Zažijte revoluci v cloudovém byznysu, zapojte se do distribuce Microsoft ERP Packages
Zažijte revoluci v cloudovém byznysu, zapojte se do distribuce Microsoft ERP Packages