Společnost Gartner ve svém prognóze prodeje neznačkových, tzv. whiteboxových zařízení uvádí, že v roce 2014 dojde k 50% meziročnímu zvýšení prodeje takových telefonů a 15,6% zvýšení prodeje tabletů. Celkem by se tak mělo v letošním roce prodat 450 milionů whiteboxových telefonů a 74 milionů tabletů. V roce 2012 to přitom bylo pouze 105, resp. 35 milionů.
Tabulka 1 – Srovnání prodeje whiteboxů v letech 2012 až 2014 (miliony jednotek)
Typ zařízení |
2012 |
2013 |
2014 |
Chytré telefony |
105 |
300 |
450 |
Tablety |
35 |
64 |
74 |
Zdroj: Gartner
Typický whitebox vzniká jako řešení na klíč a využívá aplikační procesory a referenční designy. Tato zařízení sází především na velmi nízkou cenu. Prodávají se skrze zcela legální kanály, ale i „šedými“ cestami.
CK Lu , analytik Gartneru pro tuto oblast, uvedl, že hlavním zdroje i odbytištěm těchto zařízení je oblast Číny. Výroba chytrých telefonů již podle něj není výhradní doménu velkých OEM výrobců. Vyspělost whiteboxového ekosystému podle něj dospěla tak daleko, že výrobcům stačí na postavení a vypuštění telefonu s Androidem pouhé čtyři týdny. I to má z Číny dělat nejrychleji rostoucí trh chytrých telefonů na světě. Zařízení mohou stát od 50 do 330 dolarů.
Dalším katalyzátorem pro růst má být v budoucnu dostupnost 4G sítí v Číně a pokles cen 4G telefonů na úroveň 3G modelů.
I u whiteboxových tabletů Gartner očekává v příštích letech růst, jakkoliv ne tak rapidní, jako u telefonů. I zde se má největším odbytištěm stát Čína a rozvojové trhy regionu APAC.
Graf 1 – Očekáváné rozdělení prodeje whiteboxových tabletů podle regionů
Zdroj: Gartner