Gartner: Prodeje počítačů v západní Evropě stále padají

Podle analytické společnosti Gartner se ve druhém čtvrtletí 2013 prodalo v západní Evropě 10,9 milionu počítačů, což při srovnání s rokem 2012 představuje propad o 19,8 %.

Gartner: Prodeje počítačů v západní Evropě stále padají



Druhé čtvrtletí 2013 v západní Evropě zaznamenalo další propad v důsledku ukončení éry noteboků a čištění skladů před příchodem nových zařízení s čipy Intel Haswell a operačním systémem Windows 8.1, které analytici považují za konkurenční zařízení tabletů.

Pokles v prodaných kusech zaznamenaly všechny segmentu západoevropského trhu PC. Mobilní se propadl o 23,9 % a stolních počítačů se prodalo o 13,5 % méně. O něco více nové počítače kupovali firemní zákazníci, proto se segment profesionálních PC meziročně propadl o 13,5 %, zatímco poptávka spotřebitelů klesla o 25,8 %.

HP prodalo ve druhém čtvrtletí o 17,4 % méně počítačů než loni, přesto jeho tržní podíl nepatrně narostl. Druhý Acer zaznamenal propad v kusech o 44,7 % a rovněž výrazně ztratil v tržním podílu. Naopak se dařilo Lenovu, které dokázalo meziročně prodat o 18,9 %. Čtvrtý Dell zaznamenal pokles pouze o 1,1 %, což z výsledků za poslední rok představuje výrazné zlepšení. Naopak prodeje Asusu se propadly o 41,7 %.

Odhady výsledků trhu PC v západní Evropě ve druhém čtvrtletí 2013 (v tis. kusech)

Výrobce

Kusů
2Q12

Kusů
2Q13

Podíl
2Q12

Podíl
2Q13

2Q13/2Q12
Změna

HP

2 760

2 280

20,2 %

20,8 %

-17,4 %

Acer

2 362

1 305

17,3 %

11,9 %

-44,7 %

Lenovo

1 058

1 258

7,8 %

11,5 %

18,9 %

Dell

1 185

1 172

8,7 %

10,7 %

-1,1 %

Asus

1 458

850

10,7 %

7,8 %

-41,7 %

Ostatní

4 820

4 077

35,3 %

37,3 %

-15,4 %

Celkem

13 643

10 942

100 %

100 %

-19,8 %

Zdroj: Gartner

Lenovo si buduje náskok na německém trhu

V Německu se ve druhém čtvrtletí prodalo 2,1 milionu počítačů a ve srovnání s rokem 2012 se tamní PC trh propadl o 18,7 %. Segment mobilních počítačů zaznamenal pokles o 24,5 % a stolních počítačů se prodalo o 10,3 % méně. Prodeje do firem klesly o 13,6 %, zatímco zájem spotřebitelů opadl o 24,3 %.

Lenovo dokázalo prodat nepatrně více než loni a navýšilo svůj tržní podíl, díky silnému růstu o 17,2 % v profesionálním segmentu. Ačkoli HP zaznamenalo propad o 19,2 %, udrželo si svoji pozici na trhu se 13% podílem a stále zůstalo jedničkou profesionálního a spotřebitelského segmentu. Třetí Acer zaznamenal propad o 44,6 %. Dell dokázal prodat o 4,1 % více než loni, především díky úspěšným prodejům do firem. Pátý se umístil Asus, jemuž prodeje klesly o18,1 %.

Ve Velké Británii pokračuje přechod firem na Windows 7

Trh ve Velké Británii zaznamenal propad o 13 %, což odpovídá 2,2 milionům prodaných kusů, z toho 1,5 milionu tvořily mobilní počítače. Poptávka spotřebitelů oslabila o 25 %, zatímco firemní zákazníci nakoupili pouze o 2 % méně nových počítačů než loni v důsledku přechodu na Windows 7.

Výrobci v TOP3 těžili ze zájmu firem, proto se HP propadlo meziročně pouze o 6,9 % a Dell dokonce jen o 1,2 %. Dařilo se třetímu Lenovu, které prodalo o 28,6 % % více než loni. Čtvrtý Acer zaznamenal pokles o 17,7 % a prodeje Toshiby meziročně spadly o 23,3 %.

Ve Francii se prodeje PC propadly o pětinu

Francouzský trh počítačů se meziročně propadl o 19,1 %, a ve druhém čtvrtletí Francouzi nakoupili 2 miliony počítačů. Zájem o přenosné počítače, které tvořily 64 % trhu, klesl o 21 % z toho ultramobilním zařízením patřilo 13 %. Stolních počítačů se prodalo o 15 % méně než loni.

Jedničkou zůstalo HP, jemuž se dařilo částečně bodovat ve spotřebitelském i firemním sektoru, proto jeho prodeje oslabily pouze o 7,2 %. Naopak druhý Acer zaznamenal propad o 51,4 %. Na třetí příčku se vyhoupl Dell, které prodal nepatrně více než loni a předstihl tak Asus, kterému prodeje oslabily o 38,8 %. Lenovo dokázalo prodat o 11,4 %.

 

Zdroj: Gartner









Úvodní foto: © improvize - Fotolia.com

Komentáře