Dostupnost nových zařízení s Windows 8 nepodpořila zájem spotřebitelů a prodeje počítačů v západní Evropě zaznamenaly v prvním čtvrtletí letošního roku největší propad od doby, co Gartner monitoruje tento region.
Pokles v prodaných kusech zaznamenaly všechny segmentu trhu, mobilní se propadl o 24,6 % a stolních počítačů se prodalo o 13,8 % méně než loni. O něco více nové počítače kupovali firemní zákazníci, proto se segment profesionálních PC propadl pouze
o 17,2 %, zatímco poptávka spotřebitelů klesla o 23,7 %.
HP prodalo v prvním čtvrtletí prakticky o třetinu méně počítačů než loni, přesto s přehledem udrželo pozici jedničky. Druhý Acer zaznamenal propad v kusech o 36,8 % a rovněž výrazně ztratil v tržním podílu.
Naopak se dařilo Lenovu, které dokázalo meziročně prodat o 7,2 % více, a vyhouplo se tak na třetí příčku. Čtvrtý Dell sice zaznamenal pokles o téměř 15 %, přesto jeho tržní podíl nepatrně narostl. Nárůst si připsal také Apple, který prodal v západní Evropě necelý milion počítačů.
Odhady výsledků trhu PC v západní Evropě v prvním čtvrtletí 2013 (v tis. kusech)
Výrobce |
Kusů |
Kusů |
Podíl |
Podíl |
1Q13/1Q12 |
HP |
3 550 |
2 424 |
22,9 % |
19,7 % |
-31,7 % |
Acer |
2 272 |
1 436 |
14,7 % |
11,7 % |
-36,8 % |
Lenovo |
1 333 |
1 430 |
8,6 % |
11,6 % |
7,2 % |
Dell |
1 423 |
1 214 |
9,2 % |
9,9 % |
-14,7 % |
Apple |
964 |
972 |
6,2 % |
7,9 % |
0,8 % |
Ostatní |
5 941 |
4 831 |
38,4 % |
39,3 % |
-18,7 % |
Celkem |
15 483 |
12 307 |
100 % |
100 % |
-20,5 % |
Zdroj: Gartner
Velkou Británii drží firemní zákazníci a zájem o stolní PC
Trh ve Velké Británii zaznamenal propad o 15,8 %, což odpovídá 2,5 milionu prodaných kusů. Poptávka spotřebitelů oslabila o 23,5 %, zatímco firemní zákazníci nakoupili pouze o 7,6 % méně nových počítačů. To odpovídá faktu, že se prodeje mobilních počítačů spadly o 22 %, zatímco stolních pouze o 5,2 %.
Na první příčce se umístilo HP, kterému klesly prodeje o 24,1 % a druhému Dellu o 11,4 %. Na třetí příčku se vyhouplo Lenovo s 20,8% navýšením v počtu prodaných kusů. Čtvrtý Acer zaznamenal pokles o 19,3 % a prodeje Toshiby meziročně spadly o 16,5 %.
Ve Francii se prodeje PC propadly o čtvrtinu
Nejhůře z celé západní Evropy dopadl francouzský trh, který se meziročně propadl o 25,3 %, a v prvním čtvrtletí Francouzi nakoupili 2 miliony počítačů. Zájem o přenosné počítače klesl o 26 %, které tvořily 62 % trhu, z toho ultramobilním zařízením patřilo 14 %. Stolních počítačů se prodalo o 24 % méně než loni.
Jedničkou zůstalo HP, jemuž se však prodeje propadly o 38,5 %. Druhému Aceru klesly o 27,7 % a třetí Asus zaznamenal pokles o 33,8 %. Dell sice při meziročním srovnání prodal o 17,6 % méně, ale jeho tržní podíl narostl. Lenovo dokázalo prodat o 0,1 % více než loni.
Německý trh ovládá Lenovo
V Německu se v prvním čtvrtletí prodalo 2,6 milionu počítačů a ve srovnání s rokem 2012 se trh propadl o 20 %. Segment mobilních počítačů zaznamenal pokles o 24,7 % a stolních počítačů se prodalo o 13,1 % méně. Prodeje počítačů do firem spadly o 21,4 %, zatímco zájem spotřebitelů klesl pouze o 18,6 %.
Lenovo sice zaznamenalo meziročně pokles v prodaných kusech o 5,2 %, přesto zůstalo se 17,7% podílem první. Druhé se s 12,9 % umístilo HP, kterému prodeje klesly o 28,8 %. Acer zaznamenal propad o 45,6 % a umístil se třetí. Nedařilo se ani Dellu a Asusu, kterým prodeje klesly o 19,3 %, respektive 33 %.
Zdroj: Gartner