Gartner: Podniky věří, že budou do několika let profitovat z internetu věcí, ale nevědí jak

Průzkum společnosti Gartner ukázal, že 40 % podniků očekává, že jim internet věcí do tří let (60 % pak věří, že do pěti let) změní obchodní modely a přinese jim úspory. Zároveň však ale zatím ještě příliš nevědí, jak na to.

Gartner: Podniky věří, že budou do několika let profitovat z internetu věcí, ale nevědí jak



Společnost Gartner představila závěry svého výzkumu týkajícího se podniků a jimi očekávaného vlivu internetu věcí (IoT) na jejich chod.

Podle této studie více než 40 % podniků očekává, že internet věcí již v krátkodobém horizontu (do tří let) změní jejich obchodní modely nebo jim přinese nové zdroje příjmů. V dlouhodbějším horizontu (do pěti let) to předpokládá dokonce 60 % dotázaných organizací.

Zástupci dotazovaných organizací podniků však podle Gartneru zároveň říkají, že zatím nemají nastaveny jasné modely řízení či rozvoje aktivit v oblasti IoT.

Jsme teprve na začátku

Průzkum potvrdil, že IoT je velmi nevyspělou oblastí a řada organizací s ním teprve začíná experimentovat,“ uvedl Nick Jones, viceprezident a analytik společnosti Gartner.

Jen malá část již nasadila řešení IoT do praxe. Nicméně klesající ceny za připojení a výpočetní výkon znamenají, že existuje jen málo ekonomických důvodů, proč nepřidat senzory nebo schopnost komunikovat i do výrobků, které stojí řádově jen desítky dolarů,“ dodává Jones.

Nutnost dedikovaného oddělení nebo aktivit

Jedním z indikátorů, které naznačují do jaké míry se ta která organizace na IoT již připravila, je podle Gartneru to, zda má pro tuto oblast určené vedoucí pracovníky v technologické a byznysové oblasti. Z výsledku průzkumu však vyplývá, že takový krok učinila méně než čtvrtina dotazovaných organizací.

Přestože konkrétní osoba řídící aktivity v oblasti IoT není nutností, vedení a vize jsou v této oblasti velmi důležité,“ vysvětluje Steve Kleynhans, viceprezident pro průzkum ve společnosti Gartner

Očekáváme, že podstatná část organizací ustanoví v této oblasti v následujících třech letech jasné vedení, případně kompetenční centra pro IoT, neboť se musí seznámit s řadou nových technologií a dovedností.“ 

Řada dotazovaných firem má podle Gartneru pocit, že vrcholné vedení jejich organizací prozatím dostatečně nechápe potenciální dopad IoT. Postoje k tomuto fenoménu se navíc výrazně liší podle odvětví.

Pozadu jsou zejména veřejná správa, školství, bankovnictví a pojišťovnictví. Naopak v odvětvích telekomunikace a obecně oblasti služeb byly z hlediska chápání IoT nejvyšším vedením známkovány nadprůměrně.


Průzkum probíhal v říjnu 2014 a zúčastnilo se jej 463 vedoucích pracovníků v oblasti IT a byznysu, kteří mají znalosti a přehled o strategiích IoT ve svých organizacích. 

Zdroj: Gartner








Úvodní foto: © Dreaming Andy - Fotolia.com

Komentáře