Analytické společnosti IDC a Gartner zveřejnily nejnovější údaje o vývoji globálního trhu PC. Obě studie se liší v detailech, ale celkový závěr je totožný: pád pokračuje.
IDC uvádí, že se v prvním kvartálu 2016 prodalo 60,6 milionů PC, což představuje 11,5% meziroční pokles. Gartner hovoří o 64,8 milionu prodaných PC a poklesu o 9,6 %.
„Žádná konkrétní motivace“
Obě společnosti uvádějí, že výsledek potvrdil prognózu, a shodují se i na příčinách, když hovoří o mrtvém období před nástupem Windows 10 do podniků, nepříznivé kurzy, slabou poptávku spotřebitelů a přebytek skladových zásob ze čtvrtého kvartálu 2015, kdy vánoční sezóna nenaplnila očekávání.
Podle analytičky Mikako Kitagawové z Gartneru neexistovala během prvního kvartálu „žádná konkrétní motivace“ pro nákup nového PC, což jsou slova, která neuslyší rádi výrobci ani prodejci. Argument silné kombinace Windows 10 a procesorů Intel Core řady Skylake, která měla nahradit stárnoucí počítače, spotřebitelé zatím nevyslyšeli.
Poptávka po nových PC se propadla po celém světě, přičemž k nejhoršímu poklesu došlo podle Gartneru v Jižní Americe, kde se během prvního kvartálu 2016 prodalo o více než 32 % méně jednotek než o rok dříve.
V regionu EMEA se prodej podle Gartneru snížil o 10 % na 19,5 milionu jednotek. IDC hovoří o „dvouciferném propadu“ v regionu a jako důvod uvádí především nepříznivé kurzy místních měn.
Prohráli hlavně „bezejmenní“
Obě společnosti sice uvádějí mírně odlišné výsledky výrobců (převážně kvůli odlišné definici PC, pod která Gartner například řadí některé typy zařízení typu 2 v 1, zatímco IDC je všechna považuje za talbety), ale na jednom se shodnou – nejhůře dopadli „ostatní“.
Celkové výsledky všech výrobců mimo první pětku se podle Gartneru v prvním kvartálu propadly o 18,4 % a podle IDC dokonce o 19,8 %, zatímco pětice největších výrobců bez výjimky dopadla lépe než celkový trh. Gartner dokonce hovoří o nepatrném růstu výsledků Asusu a Applu, IDC u obou naopak uvádí pokles.
Lenovo a HP zůstávají podle IDC i Gartneru na prvním, resp. druhém místě globálního žebříčku, přičemž si vedly jen o trochu lépe než celkový trh. Naopak u třetího Dellu analytici uvádějí příznivější čísla (2% pokles u IDC a 0,4% pokles u Gartneru).
Tabulka 1 – Výsledky trhu PC podle IDC (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 1Q16 |
Podíl 1Q16 |
Prodej 1Q15 |
Podíl 1Q15 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
12,178 |
20,1 % |
13,305 |
19,4 % |
-8,5 % |
2. HP |
11,603 |
19,2 % |
13,006 |
19,0 % |
-10,8 % |
3. Dell |
9,017 |
14,9 % |
9,201 |
13,4 % |
-2,0 % |
4. Apple |
4,466 |
7,4 % |
4,560 |
6,7 % |
-2,1 % |
5. Asus |
4,392 |
7,2 % |
4,788 |
7,0 % |
-8,3 % |
ostatní |
18,929 |
31,2 % |
23,611 |
34,5 % |
-19,8 % |
Celkem |
60,584 |
100,0 % |
68,470 |
100,0 % |
-11,5 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky trhu PC podle Gartneru (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 1Q16 |
Podíl 1Q16 |
Prodej 1Q15 |
Podíl 1Q15 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
12,484 |
19,3 % |
13,458 |
18,8 % |
-7,2 % |
2. HP |
11,408 |
17,6 % |
12,537 |
17,5 % |
-9,0 % |
3. Dell |
9,145 |
14,1 % |
9,182 |
12,8 % |
-0,4 % |
4. Asus |
5,365 |
8,3 % |
5,288 |
7,4 % |
1,5 % |
5. Apple |
4,611 |
7,1 % |
4,563 |
6,4 % |
1,0 % |
ostatní |
21,764 |
33,6 % |
26,657 |
37,2 % |
-18,4 % |
Celkem |
64,776 |
100,0 % |
71,687 |
100,0 % |
-9,6 % |
Zdroj: Gartner
Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců podle IDC
Zdroj: IDC
Zdroj: Gartner, IDC