Gartner: Globální trh PC klesá již osm kvartálů v řadě

13. 10. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © .shock - Fotolia.com
Nízká poptávka a dlouhé životní cykly. To jsou podle Gartneru dvě hlavní příčiny pokračujícího poklesu globální prodeje PC, který ve třetím kvartálu dosáhl o 5,7 % horšího výsledku než o rok dříve. Současně probíhá kosolidace trhu a těsný souboj o první místo.

Podle společnosti Gartner se ve třetím kvartálu 2016 celosvětově prodalo 68,9 milionu PC, což představuje 5,7% pokles ve srovnání se stejným obdobím roku 2015. Trh vykazuje pokles již osm kvartálů v řadě, což je nejdelší série v dějinách celého odvětví.

Nízká poptávka jako hlavní problém

Gartner je ve své zprávě o poznání pesimističtější než IDC, které zdůraznilo, že trh sice klesal, ale výsledky předčily očekávání. Třetí kvartál byl podle Gartneru ve znamení nízké poptávky spojené s novým školním rokem a nízkou poptávkou spotřebitelů, zejména na rozvojových trzích, a dlouhými životními cykly.

Naše studie z roku 2016 ukázala, že spotřebitelé z rozvinutých zemí vlastní a používají nejméně tři různé druhy zařízení. PC není pro většinu těchto uživatelů prioritním zařízením a není zde potřeba kupovat si nový počítač tak často jako dříve. Někteří už si jej možná nekoupí nikdy,“ uvedla analytička Gartneru Mikako Kitagawová.

V rozvojových zemích sice PC nedosahují vysoké penetrace, ale poptávka spotřebitelů je nízká. Pro své potřeby nejčastěji používají chytré telefony nebo phablety a necítí takovou potřebu vlastnit PC jako spotřebitelé z rozvinutých zemí,“ dodala Kitagawová.

Lenovo jen těsně obhájilo první místo

Z regionálního hlediska se nejlépe dařilo trhu v USA, kde prodej stagnoval při 0,3% poklesu. Jinde už to bylo horší – v regionu EMEA se prodej snížil o 3,3 % a v regionu APAC dokonce o 7,6 %. V případě našeho regionu klesaly výsledky ve všech oblastech mimo západní Evropu, v případě Asie a Pacifiku se na špatném vývoji podepsala nízká spotřebitelská poptávka v Číně.

Gartner dále poukazuje na pokračující konsolidaci trhu. Prvních šest výrobců ve třetím kvartálu společně drželo globálního 78 % trhu. Lenovo jen těsně obhájilo první místo před HP. Výsledky čínského obra klesají již rok a půl v řadě, zatímco jeho konkurenci (HP a Dell) se daří o dost lépe.

S velkým odstupem na první trojici následují „áčka“ – Asus, Apple a Acer. Na čtvrté místo se ve srovnání s předchozím rokem vyhoupl Asus, zčásti díky svému mírnému růstu, z větší části díky propadu zbylých konkurentů.

bitcoin školení listopad 24

Tabulka – Přehled trhu PC ve třetím kvartálu (miliony kusů)


Výrobce

Prodej

3Q16

Podíl

3Q16

Prodej

3Q15

Podíl

3Q15

Meziroč.

změna

1. Lenovo

14,434

20,9 %

14,789

20,2 %

-2,4 %

2. HP

14,058

20,4 %

13,744

18,8 %

2,3 %

3. Dell

10,111

14,7 %

9,856

13,5 %

2,6 %

4. Asus

5,397

7,8 %

5,271

7,2 %

2,4 %

5. Apple

4,946

7,2 %

5,709

7,8 %

-13,4 %

6. Acer

4,613

6,7 %

5,370

7,3 %

-14,1 %

ostatní

15,386

22,3 %

18,359

25,1 %

-16,2 %

Celkem

68,945

100,0 %

73,098

100,0 %

-5,7 %

Zdroj: Gartner

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem