Podle společnosti Gartner se ve třetím kvartálu 2016 celosvětově prodalo 68,9 milionu PC, což představuje 5,7% pokles ve srovnání se stejným obdobím roku 2015. Trh vykazuje pokles již osm kvartálů v řadě, což je nejdelší série v dějinách celého odvětví.
Nízká poptávka jako hlavní problém
Gartner je ve své zprávě o poznání pesimističtější než IDC, které zdůraznilo, že trh sice klesal, ale výsledky předčily očekávání. Třetí kvartál byl podle Gartneru ve znamení nízké poptávky spojené s novým školním rokem a nízkou poptávkou spotřebitelů, zejména na rozvojových trzích, a dlouhými životními cykly.
„Naše studie z roku 2016 ukázala, že spotřebitelé z rozvinutých zemí vlastní a používají nejméně tři různé druhy zařízení. PC není pro většinu těchto uživatelů prioritním zařízením a není zde potřeba kupovat si nový počítač tak často jako dříve. Někteří už si jej možná nekoupí nikdy,“ uvedla analytička Gartneru Mikako Kitagawová.
„V rozvojových zemích sice PC nedosahují vysoké penetrace, ale poptávka spotřebitelů je nízká. Pro své potřeby nejčastěji používají chytré telefony nebo phablety a necítí takovou potřebu vlastnit PC jako spotřebitelé z rozvinutých zemí,“ dodala Kitagawová.
Lenovo jen těsně obhájilo první místo
Z regionálního hlediska se nejlépe dařilo trhu v USA, kde prodej stagnoval při 0,3% poklesu. Jinde už to bylo horší – v regionu EMEA se prodej snížil o 3,3 % a v regionu APAC dokonce o 7,6 %. V případě našeho regionu klesaly výsledky ve všech oblastech mimo západní Evropu, v případě Asie a Pacifiku se na špatném vývoji podepsala nízká spotřebitelská poptávka v Číně.
Gartner dále poukazuje na pokračující konsolidaci trhu. Prvních šest výrobců ve třetím kvartálu společně drželo globálního 78 % trhu. Lenovo jen těsně obhájilo první místo před HP. Výsledky čínského obra klesají již rok a půl v řadě, zatímco jeho konkurenci (HP a Dell) se daří o dost lépe.
S velkým odstupem na první trojici následují „áčka“ – Asus, Apple a Acer. Na čtvrté místo se ve srovnání s předchozím rokem vyhoupl Asus, zčásti díky svému mírnému růstu, z větší části díky propadu zbylých konkurentů.
Tabulka – Přehled trhu PC ve třetím kvartálu (miliony kusů)
|
Prodej 3Q16 |
Podíl 3Q16 |
Prodej 3Q15 |
Podíl 3Q15 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
14,434 |
20,9 % |
14,789 |
20,2 % |
-2,4 % |
2. HP |
14,058 |
20,4 % |
13,744 |
18,8 % |
2,3 % |
3. Dell |
10,111 |
14,7 % |
9,856 |
13,5 % |
2,6 % |
4. Asus |
5,397 |
7,8 % |
5,271 |
7,2 % |
2,4 % |
5. Apple |
4,946 |
7,2 % |
5,709 |
7,8 % |
-13,4 % |
6. Acer |
4,613 |
6,7 % |
5,370 |
7,3 % |
-14,1 % |
ostatní |
15,386 |
22,3 % |
18,359 |
25,1 % |
-16,2 % |
Celkem |
68,945 |
100,0 % |
73,098 |
100,0 % |
-5,7 % |
Zdroj: Gartner