Globální trh chytrých telefonů zakončil rok 2016 nárůstem prodeje o 7 % v posledním čtvrtletí. Podle analytiků společnosti Gartner se ve čtvrtém kvartálu 2016 prodalo 432 milionů těchto zařízení. Za celý rok se pak prodalo bezmála 1,5 miliardy chytrých telefonů, což je o 5 % více než v roce 2015.
Apple a Samsung za sebou mají rok trápení
Pokud měl čtvrtý kvartál nějaké hlavní téma, byl to souboj o první místo mezi Applem a Samsungem. Zatímco korejský obr se potýkal s problémy způsobenými bateriemi u modelu Note 7, Apple zabral a zaznamenal rekordní výsledky. Podle toho také vypadá závěrečná tabulka.
Apple se vrátil na první místo poprvé od posledního kvartálu roku 2014, ale bylo to těsné – Gartner odhaduje rozdíl mezi počtem prodaných telefonů mezi oběma výrobci na 265 tisíc, což je v kontextu objemu v řádu desítek milionů opravdu jen o fous.
Číňané si porcují trh
Samsung si na druhou stranu udržel prvenství z hlediska výsledků za celý rok, ale podobně jako Apple se musel smířil s meziročním poklesem. Zbytek první pětice se naopak může usmívat – Huawei, Oppo a BKK, bez výjimky čínští výrobci, zaznamenali velmi silný růst.
V případě třetího Huawei lze hovořit o skutečně globálním úspěchu. Pozice výrobce sílí, prodej vyrostl ve srovnání s rokem 2015 o desítky milionů kusů a Huawei díky tomu sahá po dvouciferném tržním podílu. Na útok na první dvojici sice ještě nemělo, ale pokud se budou Apple a Samsung dál trápit, čeká nás v letošním roce zajímavý boj.
BKK je de facto světovou trojkou
Neméně zajímavá je situace na čtvrté a páté příčce, kde je na místě vysvětlit vztahy. BKK Communications Equipment je mateřskou společností značek Oppo a Vivo, a zatímco Gartner na pátém místě uvádí mateřské BKK, analytici z IDC zde uvádějí samotné Vivo.
Obě značky vykázaly v roce 2016 více než dvojnásobné výsledky než o rok dříve a jejich podíl činí 6,2, resp 5,6 %. Jinými slovy, mateřské BKK drží prostřednictvím svým dvou (momentálně) samostatných značek 11,8 % globálního trhu chytrých telefonů.
Úspěch čínských výrobců na domácím trhu je navíc staví do ideální pozice pro další expanzi. Nejde přitom jen o Oppo a Vivo, ale i o například Lenovo, Xiaomi nebo ZTE, které již mají zkušenosti s globálním marketingem. Pokud se Samsung a Apple nevzpamatují, zřejmě nás čeká další „rok draka“.
Podíl Windows Phone se počítá na promile
Pokud jde o operační systémy, Android zůstává králem trhu a jeho pozice navíc nepřestává sílit. Na tomto systému běželo 84,8 % chytrých telefonů prodaných v roce 2016 a je těžké si představit, že by se pod Androidem v dohledné době zatřásl trůn.
Jedinou další relevantní platformou je iOS, jehož podíl v roce 2016 byl totožný s podílem prodaných iPhonů, tedy 14,4 %. Mobilní Windows ve čtvrtém kvartálu naopak spadly do pásma desítek procent a podíl platformy BlackBerry byl tak nepatrný, že nedosáhl ani jednoho promile.
Tabulka 1 – Výsledky trhu za 4. kvartál 2016 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q16 |
Podíl 4Q16 |
Prodej 4Q15 |
Podíl 4Q15 |
1. Apple |
77,038 |
17,9 % |
71,525 |
17,7 % |
2. Samsung |
76,782 |
17,8 % |
83,437 |
20,7 % |
3. Huawei |
40,803 |
9,5 % |
32,116 |
8,0 % |
4. Oppo |
26,704 |
6,2 % |
12,961 |
3,2 % |
5. BBK |
24,288 |
5,6 % |
11,359 |
2,8 % |
ostatní |
185,921 |
43,1 % |
191,708 |
47,6 % |
Celkem |
431,539 |
100,0 % |
403,109 |
100,0 % |
Zdroj: Gartner
Tabulka 2 – Výsledky trhu za rok 2016 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2016 |
Podíl 2016 |
Prodej 2015 |
Podíl 2015 |
1. Samsung |
306,446 |
20,5 % |
320,219 |
22,5 % |
2. Apple |
216,064 |
14,4 % |
225,850 |
15,9 % |
3. Huawei |
132,824 |
8,9 % |
104,094 |
7,3 % |
4. Oppo |
85,299 |
5,7 % |
39,489 |
2,8 % |
5. BBK |
72,408 |
4,8 % |
35,291 |
2,5 % |
ostatní |
682,314 |
45,6 % |
698,955 |
49,1 % |
Celkem |
1,495,358 |
100,0 % |
1,423,900 |
100,0 % |
Zdroj: Gartner
Tabulka 3 – Výsledky trhu podle operačních systémů (miliony kusů)
Operační systém |
Prodej 4Q16 |
Podíl 4Q16 |
Prodej 4Q15 |
Podíl 4Q15 |
1. Android |
352,669 |
81,7 % |
325,394 |
80,7 % |
2. iOS |
77,038 |
17,9 % |
71,525 |
17,7 % |
3. Windows |
1,092 |
0,3 % |
4,395 |
1,1 % |
4. BlackBerry |
0,207 |
0,0 % |
0,906 |
0,2 % |
ostatní |
0,530 |
0,1 % |
0,887 |
0,2 % |
Celkem |
431,539 |
100,0 % |
403,109 |
100,0 % |
Zdroj: Gartner