E-shopy po Vánocích zlevňovaly jen malou část sortimentu (Karsa Technologies)

Měření Karsa Monitor ukázalo, že české e-shopy v období povánočních slev reálně snižovaly ceny jen u zlomku sortimentu. Uplatňována byla i metoda tzv. opakované slevy, tedy zdražení zboží a následné snížení ceny na původní hodnotu.

E-shopy po Vánocích zlevňovaly jen malou část sortimentu (Karsa Technologies)



Společnost Karsa Technologies zveřejnila výsledky měření Karsa Monitor z období mezi 1. 10. 2015 a 4. 1. 2016. Monitoringem prošlo 137 kategorií ve více než 120 e-shopech, přičemž hlavním cílem analýzy bylo zmapovat slevy v povánočních výprodejích.

Karsa poukazuje na to, že řada e-shopů navzdory marketingovým proklamacím nasazovala slevy jen na malý úsek nabídky a navíc docházelo i k využívání taktiky opakované slevy, kdy je cena zboží napřed navýšena a následně „zlevněna“ na původní hodnotu.

E-shopy Eleshop.cz nebo Obchody-plus.cz takto podle analýzy naložily s celou pětinou celého sortimentu. Obchod Okay.cz naopak skutečně zlevnil 38 % svého zboží, což je v kontextu e-shopů sledovaných studií unikátní.

Tabulka 1 – Cenová politika vybraných internetových obchodů

E-shop

Průměrná sleva / podíl zlevněného zboží *

podíl opakovaně zlevněného zboží **

Obchody-plus.cz

28,4 % / 1 %

19 %

Eleshop.cz

19,3 % / 21 %

21 %

Euronics.cz

18,1 % / 4 %

1 %

Electroworld.cz

17,5 % / 13 %

3 %

Datart.cz

16,8 % / 11 %

6 %

Alza.cz

13,7 % / 8 %

3 %

Kasa.cz

12,9 % / 13 %

7 %

Mall.cz

12,6 % / 9 %

6 %

CZC.cz

12,3 % / 5 %

5 %

Okay.cz

10,1 % / 38 %

5 %

TSbohemia.cz

9,9 % / 4 %

3 %

* průměrná sleva – průměrná sleva všech zlevněných produktů

** opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu

Zdroj: Karsa Technologies

Obchody po Vánocích nejčastěji zlevňovaly o 5 až 10 %. Slevy vyšší než 10 % byly méně časté a zboží zlevněné o více jak 20 % se ve sledovaných e-shopech téměř nevyskytovalo.

Pokud jde o jednotlivé produktové kategorie, nejvyšší průměrnou slevu vykázalo nádobí (21,3 %), kuchyňské spotřebiče (15,9 %), parfémy (13,3 %) a mobilní telefony (12,9 %). U počítačů, monitorů, notebooků nebo tabletů slevy tak výrazné nebyly.

Tabulka 2 – Procentuální poměr zlevněného sortimentu

E-shop

Sleva o více než
5 %

Sleva o více než
10 %

Sleva o více než
20 %

Sleva o více než
30 %

Okay.cz

38 %

15 %

0 %

0 %

Electroworld.cz

13 %

9 %

3 %

1 %

Mall.cz

9 %

5 %

1 %

0 %

Parfemy.cz

8 %

4 %

0 %

0 %

Euronics.cz

4 %

4 %

1 %

0 %

Zdroj: Karsa Technologies

Tabulka 3 – Procenta snížení cen v jednotlivých kategoriích

Kategorie

Průměrná sleva / podíl zlevněného zboží

podíl opakovaně zlevněného zboží

Nádobí

21,3 % / 10 %

4 %

Kuchyňské spotřebiče

15,9 % / 5 %

3 %

Parfémy

13,3 % / 6 %

6 %

Mobilní telefony

12,9 % / 16 %

6 %

Foto

11,0 % / 12 %

7 %

Notebooky a tablety

10,3 % / 7 %

5 %

Digitální kamery

10,3 % / 8 %

1 %

Monitory

9,5 % / 4 %

3 %

Desktopy

9,0 % / 7 %

4 %

Zdroj: Karsa Technologies

V oblasti mobilních telefonů, které představují oblíbený vánoční dárek, docházelo jak ke skutečným, tak k opakovaným slevám. K nejvyššímu zkutečném zlevnění podle Karsy došlo u modelů Samsung Galaxy S6 Edge, Sony Xperia Z3+ nebo iPhone 6 Plus. Falešná opakovaná sleva se naopak nejčastěji objevila u modelů Lenovo Vibe X2 nebo A7000.

Tabulka 4 - Telefony s nejvyššími slevami a „slevami“

Telefony s nejvyšší opravdovou slevou

Telefony s nejvyšší opakovanou slevou 

Samsung Galaxy S6 Edge

Lenovo Vibe X2 

Sony Xperia Z3+

Lenovo A7000

iPhone 6 Plus

Acer Liquid Z520

Lenovo A2010

Samsung Galaxy S5 Mini

Samsung Galaxy Note 4

Samsung Galaxy A3

Zdroj: Karsa Technologies









Úvodní foto: © jamdesign - Fotolia.com

Komentáře